Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-28, 00:15
  #133
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potatiskung
Jag förstår att du har din åsikt om Lisa och hennes yrkesval. Det är viktigt att komma ihåg att olika yrken och utbildningar kan ha olika betydelse och bidra på olika sätt till samhället. Alla har olika styrkor och intressen, och det är det som gör samhället mångsidigt och dynamiskt.

Den största klassmarkörer är vilka droger du tar, kokain är oftast överklassen som riksdagsman och chefer. Medelklassen kör kanske amfetamin och Lsd medan arbetarna äter potatis!

Det fettmarkade låter något som någon AI har hostat upp.
Citera
2024-01-28, 00:22
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potatiskung
Jag förstår att du har din åsikt om Lisa och hennes yrkesval. Det är viktigt att komma ihåg att olika yrken och utbildningar kan ha olika betydelse och bidra på olika sätt till samhället. Alla har olika styrkor och intressen, och det är det som gör samhället mångsidigt och dynamiskt.

Den största klassmarkörer är vilka droger du tar, kokain är oftast överklassen som riksdagsman och chefer. Medelklassen kör kanske amfetamin och Lsd medan arbetarna äter potatis!
Nja alltså jag tycker att Magdalena Andersson ser ut som en tjackis och man nog säga att de är en underklass drog snarare. Hon talar väldigt lugnt men har den där stirriga looken med uppspärrade ögon som vissa får när de inte klarar av centralstimulerande droger. Inte för att pupillerna är så anmärkningsvärt stora men ändå. Jag tänker inte direkt kokain när jag ser på henne... fast å andra sidan är det väl en drog som påverkar pupillerna mindre.
Citera
2024-01-28, 00:56
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Nja alltså jag tycker att Magdalena Andersson ser ut som en tjackis och man nog säga att de är en underklass drog snarare. Hon talar väldigt lugnt men har den där stirriga looken med uppspärrade ögon som vissa får när de inte klarar av centralstimulerande droger. Inte för att pupillerna är så anmärkningsvärt stora men ändå. Jag tänker inte direkt kokain när jag ser på henne... fast å andra sidan är det väl en drog som påverkar pupillerna mindre.
Magdalena Andersson är ingen överklass, hon är partiledare för hon har en fitta där nere! Det är den viktigaste meriten i ett feministiskt samhälle och också en klass markörer i sig själv.
Citera
2024-01-28, 02:14
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potatiskung
Magdalena Andersson är ingen överklass, hon är partiledare för hon har en fitta där nere! Det är den viktigaste meriten i ett feministiskt samhälle och också en klass markörer i sig själv.
1. Jag har aldrig påstått att hon är överklass

2. Hon är partiledare eftersom hon är politiker.

Resten är bara nonsens då vi kvinnor har det svårast. Alla män som missbrukar/är kriminella vet t.ex att de alltid kommer tas emot av samhället och få arbeten, bli föreläsare och få andra privilegier och det enda motkravet är en snyfthistoria och/eller att de påstår att de i själva verket var offer för rasism. Fråga en narkoman vad den vill göra så är det att arbeta med missbrukare. En kriminell vill arbeta med kriminella.

En kvinna däremot... Hon får inte femtonhundra chanser och är sällan gärningsman ens utan bara "psykiskt sjuk" medan vilka störda män som helst får allt på silverfat trots att allt de för bevisat att det är män som generellt är sjuka i huvudet.

Så hitta inte på. Det med Magdalena Andersson var förövrigt att hon ser ut som en narkoman. Missbruk av olagliga substanser är även det vanligare bland män.
Citera
2024-03-08, 15:25
  #137
Medlem
Jag tycker ni alla missar samtidens och framför allt framtidens viktigaste klassmarkör, nämligen den att kunna gå i pension när man så önskar. Redan idag har vi en generation i arbetslivet som som grupp betraktat inte kan gå i pension förrän vid fyllda 68-70 år. Vi kommer att närma oss ett amerikanskt tillstånd med working poor där somliga får jobba till fyllda 75.

Annars är den viktigaste klassmarkören att kunna välja bostad i ett någorlunda vettigt område. Det trumfar kulturellt, socialt och intellektuellt kapital även om det givetvis hänger ihop.
Citera
2024-03-08, 15:31
  #138
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Språket. Den råa populasen svänger sig med svordomar, utpräglad dialekt och har knapert ordförråd.

Högt BMI > 27. Förr ansågs övervikt/ fetma vara förknippat med rikedom. Idag är det tvärtom och en stor kroppshydda hyllas av underklassen . Den som äger en stor kropp blir till underklassens överklass i kraft av sin kroppsstorlek.

Matvanor. Underklassen håller sig till skräpmat, meden överklassen äter nyttigt och i påvra portioner.

Att inte läsa böcker, förakta konst och kultur är en välkänd markör.

Du har tre markörer. Jag skriver på. Just svordomar anser jag tala för klent intellekt och bristande verbal förmåga.
Citera
2024-03-08, 16:16
  #139
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Du har tre markörer. Jag skriver på. Just svordomar anser jag tala för klent intellekt och bristande verbal förmåga.

Ja, taffligt. Stora kroppar och litet intellekt. Går oftast hand i hand.
Citera
2024-03-16, 02:13
  #140
Medlem
Kommer spontant på två klassmarkörer i det nya Sverige.

1. Tänderna. Klassamhället sätter avtryck i folks munnar. Folk som inte har råd att gå till tandläkaren har betydligt sämre tandhälsa än människor som har råd. Klasskillnaderna syns alltså när människor talar.

2. Medellivslängd. Människor som växer upp i och bor i arbetarområden dör i förtid. Människor som växer upp och bor i "finare" områden gör det inte. Det skiljer ofta 5-10 år i medellivslängd beroende på var du bor och vilken klass du tillhör.
Citera
2024-03-18, 15:31
  #141
Medlem
Vänstern idag verkar endast bry sig om identitets-politik. Jag har ingen som helst aning om vad deras mål med detta är, men de verkar i varje fall vara helt besatta av att dela upp alla människor i olika små grupper, och sedan ska alla representera dessa grupper. Jag vet inte varför, men så är det.

Jag tror inte ens att vänstern själva vet vad de sysslar med längre. När jag läser vad vänster-personer skriver, verkar de drivas främst av hat och avundsjuka. De är helt ombord med invandringen så länge invandrare driver deras politik, men de är inte sena med att säga "stick tillbaka till ditt hemland" när någon invandrare går med i M eller SD.
Citera
2024-03-18, 19:20
  #142
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag skulle säga att en typisk klassmarkör är t ex att inte kunna skilja på de/dem i skriftspråk.

En annan kan vara att tala med brytning, att avslöja sin bakgrund som invandrare.

Men bryr sig vänstern? Förr, när arbetarrörelsen fanns var folkbildning viktigt för dem. De bildade sig själva och varandra.

Dagens vänster tycks ju mer intresserad av identitetspolitik, men att vara bög är ju inte samma som att vara underklass... de anlagen tyckas mig klasslösa. Och ofta hör man debattörer här på FB med dragning åt vänster förbanna sig över "white trash" (dvs underklass)... vad är det för märklig vänster?

Oavsett om ni bryr er eller inte, vad skulle ni säga vara tydliga klassmarkörer i dagens samhälle?

Köra Tesla - Undre medelklass
Citera
2024-03-19, 09:55
  #143
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorduriskOfficer
Klass är ett väldigt krångligt och svårt begrepp:

Lasse, hantverkare, 45 000 kr/månaden och skuldfri.
Lisa, doktorand i litteraturvetenskap, 30 000 kr/månanden och 150 000 kr i studieskulder.

Vem står överst i klasspyramiden? Ekonomiskt är det såklart Lasse, men i många andra avseenden Lisa.

Men som svar på TS fråga, om vi tar bort ekonomi/lön så är beteende många gånger avslöjande. En hög lön och en märkeströja för 2000 kr med blaffiga loggor förflyttar dig inte uppåt, om du samtidigt slafsar vid matbordet, rapar, dräller och inte vet skillnaden på riksdag och regering.

Under miljonlön om året är underklass. Att inte ha personal på företaget så väl som i hemmet är underklass. Om det existerar mer än ett exemplar av klädesplagg du bär så är du underklass. För de som rankar över överklass så är det en självklarhet att allt du äger och har är 'custom built'. Massproduktion är för kleti och pleti.
Citera
2024-03-19, 10:01
  #144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Att "vara bildad" är en klassmarkör som spänner över både fattig och rik, men skiljer agnarna från vetet så att säga:
- Att ha läst de stora klassikerna (alltså: skönliteratur)
- Ha rudimentär kännedom om klassisk musik och de stora kompositörerna
- Kunna kända citat ("Ur led är tiden", "veni vidi vici", "Alla vill att yxan skall gå men ingen vill hålla i skaftet.")

Alltså: Att ha tagit sig tid att skaffa sig kunskap om mer än det triviala och vardagliga.

Inte i Sverige, äter du lunch med en tysk affärsman så har han självklart bra koll på klassisk litteratur.
Men svenska motsvarigheten är obildade tölpar, de kan vara prata pengar och kanske segling.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback