Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-24, 10:58
  #1
Medlem
Livmedikusens avatar
Hej!
Jag och min kära karl tänkte köpa ett interrail-kort och tågluffa genom Östeuropa nu i sommar.
Vi tänkte avverka Berlin, Krakow, Wien, Ljubliana, Sarajevo, Budapest, Bratislava, Warszawa, Vilnius, Tallinn (och därifrån ta båten hem). Vi siktar på att vara borta 3 veckor-ish.
Undrar om någon har erfarenhet av tågluff mellan de aktuella städerna, vad man ska tänka på, tips på sevärdheter etc? Kan man ta sig fram med engelska överallt?
Jag är mycket väl berest (har varit i flera av städerna ovan) men har bara tagit tåget till Köpenhamn och Berlin, aldrig längre än så.

Tacksam för hjälp!
Citera
2024-01-24, 16:01
  #2
Medlem
Limma skinkbits avatar
1.
Sarajevo är problematiskt med tåg:
https://www.seat61.com/trains-and-ro...o-by-train.htm
IMPORTANT UPDATE 2024: Unfortunately, the Banja Luka to Sarajevo train was temporarily cancelled from 2020 until further notice due to the pandemic and has not resumed. It's still suspended in 2024. You can check the latest situation at www.zfbh.ba
2.
Det går säkert att klämma in 10 resmål på 3 veckor men det kan bli stressigt. Planera inte för mycket och var flexibla.

3.
Engelska funkar. Kanske inte superbra överallt men tillräckligt. Det har garanterat blivit bättre sen jag tågluffade första gången för typ 25 år sen. Då fick man ibland plocka fram den mer eller mindre självlärda tyskan när det skulle köpas platsbiljetter på stationerna i Tyskland. Idag fixar man för det mesta platsbiljetter (där det krävs) antingen direkt i interrailappen eller via tågbolagets webbplats.

4.
Juli är förmodligen sämsta månaden att åka. Det är högsäsong med mycket turister överallt och det kan bli riktigt varmt i Syd- och Centraleuropa. Storstadssemester i 35 grader är inget vidare, det vet jag av egen erfarenhet.
Citera
2024-02-07, 16:15
  #3
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
1.
Sarajevo är problematiskt med tåg:
https://www.seat61.com/trains-and-ro...o-by-train.htm
IMPORTANT UPDATE 2024: Unfortunately, the Banja Luka to Sarajevo train was temporarily cancelled from 2020 until further notice due to the pandemic and has not resumed. It's still suspended in 2024. You can check the latest situation at www.zfbh.ba
2.
Det går säkert att klämma in 10 resmål på 3 veckor men det kan bli stressigt. Planera inte för mycket och var flexibla.

3.
Engelska funkar. Kanske inte superbra överallt men tillräckligt. Det har garanterat blivit bättre sen jag tågluffade första gången för typ 25 år sen. Då fick man ibland plocka fram den mer eller mindre självlärda tyskan när det skulle köpas platsbiljetter på stationerna i Tyskland. Idag fixar man för det mesta platsbiljetter (där det krävs) antingen direkt i interrailappen eller via tågbolagets webbplats.

4.
Juli är förmodligen sämsta månaden att åka. Det är högsäsong med mycket turister överallt och det kan bli riktigt varmt i Syd- och Centraleuropa. Storstadssemester i 35 grader är inget vidare, det vet jag av egen erfarenhet.

Grymt bra sammanfattning! Jag kan även tillägga att Omio är en riktigt bra app till bokning av biljetter. Får man inte tag på tågbiljetter så har de buss som alternativ.

Precis som du säger så är juli ett jävla kaos över hela Europa. Är man sent ute så är det inte ovanligt att tågavgångar är fullbokade och att man helt enkelt inte kommer med. Boka tågbiljett i god tid innan kan vara rätt smart.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3583889

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback