Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-24, 11:04
  #1
Medlem
EA-hittar-mig-intes avatar
Har en god vän som är från Polen och han snackar om hur fantastiskt det är men jag har varit där och jag förstår inte vad som är fantastiskt.

Det börjar redan på Arlanda. Flyget är typ en MIG med några solstolar fasttejpade. Man får isländsk kexchoklad som snacks. När man landar så blir man besviken för varje steg man tar vet man att man går på ockuperad Preussisk mark. De talar något hitte-på språk som bara består av konsonanter. Alla restauranger har kackerlackor. Landskapet är lika platt som polackernas skallar. Alla bilar är snodda i Tyskland. Maten är bara fläsk och surkål.

Men vad är er åsikt om Polen egentligen?
Citera
2024-01-24, 11:11
  #2
Medlem
NyaHenriksss avatar
Trevligt land med trevlig befolkning.
Tryggt och säkert, ordning och reda.
Citera
2024-01-24, 11:13
  #3
Avstängd
Vad menar du med igentligen?

Bra öl, bra mat, normala människor, snygga tjejer.

Men igentligen; Bra öl, bra mat, normala människors skor, snygga tjejer.
Citera
2024-01-24, 11:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EA-hittar-mig-inte
Har en god vän som är från Polen och han snackar om hur fantastiskt det är men jag har varit där och jag förstår inte vad som är fantastiskt.

Det börjar redan på Arlanda. Flyget är typ en MIG med några solstolar fasttejpade. Man får isländsk kexchoklad som snacks. När man landar så blir man besviken för varje steg man tar vet man att man går på ockuperad Preussisk mark. De talar något hitte-på språk som bara består av konsonanter. Alla restauranger har kackerlackor. Landskapet är lika platt som polackernas skallar. Alla bilar är snodda i Tyskland. Maten är bara fläsk och surkål.

Men vad är er åsikt om Polen egentligen?

Har bara varit i Gdansk. Hade en väldigt trevlig upplevelse. Polacker har jag även utanför Polen bara haft positiva upplevelser utav.

I Polen är det billigt, tryggt, bra mat och folket är trevliga.
Citera
2024-01-24, 11:21
  #5
Medlem
Lugnt land. Men det stinker och ser förjävligt ut. Väldigt väldigt mycket knark där, främst cannabis. Man känner lukten när man går runt där. Gatorna är ganska fyllda med potholes. Byggnaderna saknar karaktär. Bara enorma mängder betongblock. Man märker att det är fattigare än många andra europeiska länder. Däremot är folket för det mesta trevligt och de lurar inte turister. De är ärliga.
Citera
2024-01-24, 11:23
  #6
Avstängd
TreRaggmunkars avatar
Har varit där, fina städer med fin arkitektur och historiska anor.

Men hypen är såklart överdriven, mycket av det runt Östersjön är ganska likt, och ska jag iväg vill jag ha mer väder, så jag föredrar att land kring ekvatorn.

Men helt klart en lämplig weekendresa, inte så mycket mer dock
Citera
2024-01-24, 11:50
  #7
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EA-hittar-mig-inte
Har en god vän som är från Polen och han snackar om hur fantastiskt det är men jag har varit där och jag förstår inte vad som är fantastiskt.

Polen är Polen. Det behöver inte överdrivas. Polen har fått ett uppsving men gamla Polen syns här och där, med hus utan färg på, det är risigt, slitet och ej särskilt underhållet. Jag var i Warszawa (och även Krakow). Personligen tycker jag om atmosfären men kunde tycka jag var ganska mätt på den den omoderna känslan efter ett tag. Jag har mest varit på genomresa i Polen.

Ett stort hinder är språket, jag fick uppfattningen att polackerna generellt är mycket dåliga på engelska.
Citera
2024-01-24, 12:18
  #8
Medlem
Stark-Senaps avatar
Har aldrig gillat katoliker. Äckliga människor med alldeles för många likheter med fascism och nazism.

Men det verkliga problemet är polackers attityd. Deras självbild tangerar en Israel som just avslutat sin 32-månaders hjärntvätt. Även kallad militärtjänstgöring.

Var flera gånger i Polen tidigt 80-tal. Då var de trevliga tack vare att de kuvats av kommunisterna.
Citera
2024-01-24, 12:34
  #9
Medlem
Kido-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Lugnt land. Men det stinker och ser förjävligt ut. Väldigt väldigt mycket knark där, främst cannabis. Man känner lukten när man går runt där. Gatorna är ganska fyllda med potholes. Byggnaderna saknar karaktär. Bara enorma mängder betongblock. Man märker att det är fattigare än många andra europeiska länder. Däremot är folket för det mesta trevligt och de lurar inte turister. De är ärliga.
Låter som nittiotalet.
Citera
2024-01-24, 12:49
  #10
Medlem
Mr.Teabags avatar
Besökte Krakow förra sommaren och är helnöjd med resan.

God mat, god öl, trevliga människor, inga tiggare. Dessutom så såg jag knappt några araber eller afrikaner alls där. Kändes lite overkligt faktiskt.

Kommer definitivt att besöka Polen igen! 🇵🇱 🇵🇱 🇵🇱
Citera
2024-01-24, 12:56
  #11
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EA-hittar-mig-inte
Har en god vän som är från Polen och han snackar om hur fantastiskt det är men jag har varit där och jag förstår inte vad som är fantastiskt.

Det börjar redan på Arlanda. Flyget är typ en MIG med några solstolar fasttejpade. Man får isländsk kexchoklad som snacks. När man landar så blir man besviken för varje steg man tar vet man att man går på ockuperad Preussisk mark. De talar något hitte-på språk som bara består av konsonanter. Alla restauranger har kackerlackor. Landskapet är lika platt som polackernas skallar. Alla bilar är snodda i Tyskland. Maten är bara fläsk och surkål.

Men vad är er åsikt om Polen egentligen?

Helt klart ett fantastiskt land! Börja med att du snackar gojs då man i stort sett flyger nästan enbart Airbus och Boeing i Europa. Troligtvis har du varit snål som fan och flugit med Ryanair eller med isländska Wow Air då de fortfarande fanns.
Marken är inte ockuperad på något sätt. Men du får gärna ta upp ämnet med polska anabola-nationalister. Hoppas du har bra tandförsäkring.
Att du inte fattar polska och förmodligen inte engelska är ju inget som landet Polen kan lastas för.
Nej, bilar är inte snodda. Polen är numera välutvecklat land där människor har råd att skaffa sig en fin bil. Volkswagen har till exempel en fabrik i Polen med högre kvalité än tyskarnas egen Wolfsburg-fabrik. Polacker kommer därmed köra mycket finare bilar än ditt malätna pundaråk hemma i Sverige. Det är faktum du tyvärr får leva med.
I Polen har du massor av mat från hela världen. Att du sedan blivit så drängfull och bara orkat gå till närmaste sjapp som råkat vara fläsk-surkålsrestaurang är ju inte Polens fel utan ditt.

Mitt bästa tips till dig är att stanna hemma. Börja med att åka till grannkommunen och se ifall du klarar av det innan du ger dig iväg på någon längre resa.
Citera
2024-01-24, 13:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EA-hittar-mig-inte
Har en god vän som är från Polen och han snackar om hur fantastiskt det är men jag har varit där och jag förstår inte vad som är fantastiskt.

Det börjar redan på Arlanda. Flyget är typ en MIG med några solstolar fasttejpade. Man får isländsk kexchoklad som snacks. När man landar så blir man besviken för varje steg man tar vet man att man går på ockuperad Preussisk mark. De talar något hitte-på språk som bara består av konsonanter. Alla restauranger har kackerlackor. Landskapet är lika platt som polackernas skallar. Alla bilar är snodda i Tyskland. Maten är bara fläsk och surkål.

Men vad är er åsikt om Polen egentligen?


Du har ju inte koll på Polen överhuvudtaget.

Det finns så mycket god polsk mat.

Polski pirogi, Bigos,źurek, Polsk barszcz, sen har du blodkorv och mycket annat.

Valmobullar, plommonmunkar det finns hur mycket god polsk mat som helst.

Dock undrar ju verkligen ifall du inte borde anmäla flygbolaget,om ni satt på fast tejpade solstolar, samt var glad över att det var isländsk kexchoklad och inte djöflar.
Väldigt intressant också att du lyckades besöka varenda restaurang i hela Polen på den korta stunden du var där.
Samt att du på den korta stunden kunde se att polackerna körde snodda bilar.
Med dessa egenskaper skulle ju du kunna bli en utmärkt polis.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3583891

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback