Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-27, 13:29
  #1
Medlem
Har haft min nuvarande dator i 4-5 (kanske mer) år och funderar på om det är dags för en uppgradering? Anledning till att jag undrar är för att 1. spel nuförtiden kräver bättre och bättre grafik och minne och 2. min burk har börjat väsnas. Detta är mina nuvarande specs.
Jag är inte så kunnig inom datorer och kan därför inte bygga ihop något själv/vet inte vad jag ska byta ut.

Så min fråga är; ska jag ha kvar min nuvarande dator x antal år till eller ska jag lägga de pengarna som krävs för att få en riktigt kraftfull dator? ELLER ska jag bara byta ut vissa delar? Isåfall vilka och till vad?

Detta är de färdig byggda datorern jag kikat på:
1
2
Citera
2024-01-27, 14:21
  #2
Medlem
oväns avatar
Byt den av fläktarna som låter.
Annars kan jag inte se nåt som skulle behöva uppgraderas.
Kanske installera om Windows?
Citera
2024-01-27, 15:16
  #3
Medlem
tomatlarss avatar
När städade du din dator senast?
Citera
2024-01-27, 15:42
  #4
Medlem
NickLidstroms avatar
Båda datorerna du listar är sjukt överprisade till att börja med.

10900k och 2080 ti är fortfarande bra grejer och hade inte bytt ut det ännu på ett tag. Det enda du märkt är att datorn börjat låta? Köp tryckluft och rengör datorn om du inte gjort det, annars lyssna efter missljud på fläktarna och byt ut i så fall.
Citera
2024-01-27, 16:14
  #5
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoinkscoob
Så min fråga är; ska jag ha kvar min nuvarande dator x antal år till eller ska jag lägga de pengarna som krävs för att få en riktigt kraftfull dator? ELLER ska jag bara byta ut vissa delar? Isåfall vilka och till vad?
Det enda som kan försvaras är en uppgradering av grafikkortet. En 10900K är fortfarande en väldigt snabb processor. Det är klart att en 7800X3D är betydligt snabbare, men förbättringen är närmast akademisk eftersom ditt grafikkort är vad som kommer agera flaskhals.
Citera
2024-01-27, 18:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det enda som kan försvaras är en uppgradering av grafikkortet. En 10900K är fortfarande en väldigt snabb processor. Det är klart att en 7800X3D är betydligt snabbare, men förbättringen är närmast akademisk eftersom ditt grafikkort är vad som kommer agera flaskhals.

Vad borde man skaffa för grafikkort då?
Och sen tänkte jag skaffa lite mer minne, då jag sett att det finns plats för 2st till.
TROR att det är dessa jag har nu(eftersom specsen säger DDR4 och när man tittar in är det FURY), ska man skaffa 2 till eller uppgradera till DDR5 (Vad är skillnaden?)?
Citera
2024-01-27, 20:28
  #7
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoinkscoob
Vad borde man skaffa för grafikkort då?
Och sen tänkte jag skaffa lite mer minne, då jag sett att det finns plats för 2st till.
Mer minne kommer inte förbättra din spelprestanda. Och vad gäller grafikkort så måste du gå upp till ett RX 7900 XTX eller ett RTX 4090 för att se en meningsfull förbättring. Bägge två väldigt dyra kort.

Om jag var du skulle jag nog hellre köra på lite lägre grafikinställningar och vänta en eller två generationer och sedan byta ut allting.
Citera
2024-01-28, 19:58
  #8
Medlem
calvinclowns avatar
Har något bättre specs men det är 2080 ti som ryker när jag uppgraderar. Ett 4090 helst ti när det finns, annars får det vara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback