Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-29, 09:09
  #1
Medlem
Hej!

Jag råkade ut för en rätt rejäl skada som gör att jag bara kan använda en arm för tillfället, den andra är helt ur spel i samtliga rörelser. (Självklart också vänster, min dominanta arm..)

Jag har precis lyckats få in rutinen hyfsat vad gäller träning och vill därför gärna hålla igång även under de 6-8 veckor som armen kommer vara ur bruk.

I nuläget har jag mest kört klassiska basövningar - bänk, knäböj, marklyft, rodd, latsdrag, axelpressar och sånt - och egentligen bara haft bicepscurls som övning för armarna en och en.

För armen är jag ju med på övningar jag kan göra - både biceps, triceps och axel kan jag ju träna ensidigt. Men är det någon som kan hjälpa mig att komma på relativt enkla övningar jag kan göra utan vänster arm/hand? Jag kan alltså inte hålla i något eller stötta något men vänstern - så allt där jag behöver hålla en stång/ett handtag med två händer eller liknande går bort..
jag vill inte bara träna ben heller…
Citera
2024-01-29, 09:14
  #2
Medlem
runxs avatar
Är det armbågsleden eller handleden som är ur bruk?
Citera
2024-01-29, 10:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Är det armbågsleden eller handleden som är ur bruk?

Axelleden - jag kan inte röra armen i någon större utsträckning i någon av ledderna, vare sig framåt, bakåt eller ut åt sidan. Jag kan inte heller lyfta något tyngre så att armen ”dras neråt” så att säga, och har även svårt nu att böja armbågen så handen kommer upp mot axeln.. tror att även armbågen kan ha fått sig en smäll när detta hände men den är inte undersökt..
Citera
2024-01-29, 10:18
  #4
Medlem
runxs avatar
Kanske går att träna ben, rygg och mage med benpress, rygglyft och crunches.

Jag hade inte tränat bara ena armen eller gjort sneda övningar. Jag hade kört gångmaskinen för att hålla igång och vilat mycket så att läkningsprocessen går fortare.
Citera
2024-01-29, 15:39
  #5
Medlem
Jag är i exakt samma sits, eller det låter kanske som att du har skadat axeln mer än mig.
Tänker köra på med ben och bål + övningar som inte gör ont, låga latsdrag och andra rörelser där armen är "neråt" funkar ok. Kompletterar om någon vecka med att börja med mer rehabövningar för axeln.
Överträning + inflammerade senor här, ont i fan gör det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback