Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-31, 17:15
  #1
Medlem
Kalopskungens avatar
Jag har en ny bekant i min vänskapskret som arbetar som båtbyggare, och till vardags är han en mycket hängiven seglare. Vi har ingenting gemensamt men jag vill ändå anstränga mig för att få honom att känna sig välkommen och accepterad i "gänget".

Vad är några trevliga konversationsstartare eller samtalsämnen jag skulle kunna ta upp i hans närhet? Jag har själv inga kunskaper om livet till sjöss men förutsätter att han kanske inte är jätteintresserad av att förklara grundläggande moment för en noob. Vad tycker ni själv om att prata om? Har det hänt någonting båtrelaterat i nyheterna jag kan påpeka?? Vad händer i dessa kretsar???

Ja, jag låter fullkomligt autistisk nu men han är lite enkelspårig och jag försöker göra en god sak.
Citera
2024-01-31, 17:18
  #2
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalopskungen
Jag har en ny bekant i min vänskapskret som arbetar som båtbyggare, och till vardags är han en mycket hängiven seglare. Vi har ingenting gemensamt men jag vill ändå anstränga mig för att få honom att känna sig välkommen och accepterad i "gänget".

Vad är några trevliga konversationsstartare eller samtalsämnen jag skulle kunna ta upp i hans närhet? Jag har själv inga kunskaper om livet till sjöss men förutsätter att han kanske inte är jätteintresserad av att förklara grundläggande moment för en noob. Vad tycker ni själv om att prata om? Har det hänt någonting båtrelaterat i nyheterna jag kan påpeka?? Vad händer i dessa kretsar???

Ja, jag låter fullkomligt autistisk nu men han är lite enkelspårig och jag försöker göra en god sak.
Är båtbyggaren det minsta ödmjuk så kan han nog hantera noobfrågor också, annars är personen lite smådryg i mitt tycke. Ställ allmänna frågor om båtar, rikta in dig på vad han är intresserad av. Ställ öppna frågor. Best of luck!
Citera
2024-01-31, 17:19
  #3
Medlem
Då säger man väl, att jag vet inte något om detta, men jag vill gärna lära mig?
Citera
2024-01-31, 17:21
  #4
Medlem
Kalopskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Då säger man väl, att jag vet inte något om detta, men jag vill gärna lära mig?

Men är man så jävla pepp på att dumma ner sitt livsverk på det sättet? Jag hade personligen inte pallat diskutera någon av mina intressen om jag hade behövt börja på ruta noll på det sättet. Eller är jag bara cynisk?
Citera
2024-01-31, 17:27
  #5
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Då säger man väl, att jag vet inte något om detta, men jag vill gärna lära mig?

Kolla ett par youtubevideos om segling, olika typer segling/båtar, intsrumentering, olika märken på olika segel, priser på båtar osv. så kan du börja med att du inte vet så mycket men att du vet något iaf.
Citera
2024-01-31, 17:34
  #6
Medlem
runxs avatar
Fråga hur man skulle kunna [input eget intresse] till sjöss.
Citera
2024-01-31, 17:35
  #7
Medlem
Man måste prata båtbyggande med en båtintresserad? Man kan inte bara prata om hur fint väder det är, om personen gillar att vandra i skogen eller plocka svamp? Finns väl 10 000 andra saker man kan prata om.
Eller tror du John Pohlman bara pratar väder med alla han träffar?
Citera
2024-01-31, 17:37
  #8
Medlem
Briasccas avatar
Självklar fråga: Varför bygga en båt själv, när man köpa den färdig? Bör hålla igång konversationen en god stund.
Citera
2024-01-31, 18:05
  #9
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Ta med honom till Max och bjud på ett skrovmål !
Citera
2024-01-31, 18:07
  #10
Medlem
Jordgubbes avatar
En del människor blir smickrade av andras intresserade frågor, andra blir mer förnärmade och verkar känna sig ifrågasatta. Som sagt, testa med mer öppna frågor, typ "vilka är största missuppfattningarna om träbåtar" (så får han briljera om nåt). Om inte det tar skruv, så låt honom berätta nån anekdot (risk han mal på resten av kvällen, kan bli trist). I sista hand ... huruvida han stött på några kölsvin eller sjökor.
Citera
2024-01-31, 18:07
  #11
Medlem
Stoegers avatar
Båtbygge är mycket teknik och kunskap om en helvetes massa saker, man måste vara intresserad av det för att diskutera om det, kommer du med frågor om saker så lär du få detaljerade svar, och ställer du "dumskallefrågor" lär personen fatta omedelbart att du inte vet något eller egentligen inte är så särskilt intresserad, eftersom en båtbyggare har väldigt mycket kunskap och mycket är generellt, även fast det finns olika variationer.

Så ska du snacka båtbyggande bör du kolla på en massa youtubevideos och läsa på lite, annars kommer personen att bli dryg mot dig, om det inte är en väldigt öppen och extrovert person.
Citera
2024-01-31, 18:14
  #12
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalopskungen
Jag har en ny bekant i min vänskapskret som arbetar som båtbyggare, och till vardags är han en mycket hängiven seglare. Vi har ingenting gemensamt men jag vill ändå anstränga mig för att få honom att känna sig välkommen och accepterad i "gänget".

Ett sätt är att du läser igenom flera exempelvis tidningen Båtliv. Seglare tenderar att vara ganska insnöade på båtlivet, båtar, segling. Ofta brukar intresset vara att vara ute på havet, känna sig som en del av naturen, eller så är det mycket tekniska specifika saker runt seglingen.

Jag vet inte hur du ska snacka med han, kanske genom öppna frågeställningar, eftersom du har bristande kunskap i ämnet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback