Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-01, 13:50
  #1
Medlem
Har under 2 år gjort en saftig viktresa.
Man kan väl säga att jag 2/5 at
5 dgr lågkalori sen 2 dgr fritt ätande/drickande
Tränat upp mig succesivt från 0- känner att jag är ganska ok form för min ålder.
Nu ska jag dock inte gå ner mer men hålla vikten och träna mer normalt.
Har under sista året blivit mycket vätskeförlust sista dagarna innan jag äter mer. Det har gjort att fredagar så ser jag väldigt smal ut o måndagar svullen. MEN jag vill ju inte vara urvätskad det är ju ingen vits med det alls. Har någon tips/råd om vilken balans som är rätt. Hur mycket vätska kan man tappa på 1 vecka ( tänker så jag inte lurar mig och tycker det är ok att gå upp för mycket och skyller på vätska)

Nästa fråga.
Tränar både på löpband samt styrka och vattengymnastik.
Tränar 5 dgr i veckan och promenad 2dgr
För att fortsätta bränna det jag äter hur mycket ska man träna då?
Vilket är bäst
45min konditionsträning eller 20min tröskelträning?
Tröskelträning blir det när jag kör intervaller.
Joggar jag så måste jag jogga så långt o länge för att nå tröskel.
Känner inte riktigt att tiden finns utan vill effektivisera träningstiden.

Mata på med inputs så jag har lite att tänka på.
Vill behålla min ork/energi och mitt goa mående.
Citera
2024-02-01, 13:55
  #2
Medlem
Och du är man/kvinna/väger/längd?

Varför sysslar du med vätskeförlust?
Citera
2024-02-01, 14:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
Har under 2 år gjort en saftig viktresa.
Man kan väl säga att jag 2/5 at
5 dgr lågkalori sen 2 dgr fritt ätande/drickande
Tränat upp mig succesivt från 0- känner att jag är ganska ok form för min ålder.
Nu ska jag dock inte gå ner mer men hålla vikten och träna mer normalt.
Har under sista året blivit mycket vätskeförlust sista dagarna innan jag äter mer. Det har gjort att fredagar så ser jag väldigt smal ut o måndagar svullen. MEN jag vill ju inte vara urvätskad det är ju ingen vits med det alls. Har någon tips/råd om vilken balans som är rätt. Hur mycket vätska kan man tappa på 1 vecka ( tänker så jag inte lurar mig och tycker det är ok att gå upp för mycket och skyller på vätska)

Nästa fråga.
Tränar både på löpband samt styrka och vattengymnastik.
Tränar 5 dgr i veckan och promenad 2dgr
För att fortsätta bränna det jag äter hur mycket ska man träna då?
Vilket är bäst
45min konditionsträning eller 20min tröskelträning?
Tröskelträning blir det när jag kör intervaller.
Joggar jag så måste jag jogga så långt o länge för att nå tröskel.
Känner inte riktigt att tiden finns utan vill effektivisera träningstiden.

Mata på med inputs så jag har lite att tänka på.
Vill behålla min ork/energi och mitt goa mående.

Det är kolhydraterna som binder vätska, framför allt de dåliga.
Vad innebär lågcalorikost?
Du tränar alldeles för mycket och fel
Och äter du dåligt på det? Så är det riktigt illa
Citera
2024-02-01, 14:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Det är kolhydraterna som binder vätska, framför allt de dåliga.
Vad innebär lågcalorikost?
Du tränar alldeles för mycket och fel
Och äter du dåligt på det? Så är det riktigt illa

ätit ca 500kcal/dag måndag till fredag lunch.
fredag lunch-söndag lunch äter jag vad jag vill (överäter rejält då jag inte har någon mättnadskänsla)
Tränar 50-100 min/dag måndag till och med fredag. Lördag söndag promenad ( inte i träningssyfte)
Var tvungen att göra något då jag var vääääldigt överviktig.
Har gjort Bodyscaning och nu visar alla värden på bra siffror därför vill jag nu hitta en bra balans mellan träning och ätande.
Eftersom jag fortfarande vill unna mig extra god mat/dryck på helgen tänker jag att jag behöver ett underskott på minst 2000kcal till helgen annars tror jag kilona smyger sig på igen.
Citera
2024-02-01, 14:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Och du är man/kvinna/väger/längd?

Varför sysslar du med vätskeförlust?
Kvinna vägde 120kg när jag började nu 65kg är 48 år 165cm
Vätskeförlusten blir av sig självt, det är ju det jag vill få ordning på så den är kvar i lagom mängd.
Går jag ut en kväll och det blir lite kolhydrater så går jag upp 3-4 kg och det beror ju på att KH binder vätska. Jag vill ha vätska kvar i kroppen men inte binda mer bara för jag äter lite nuggets en kväll.
Citera
2024-02-01, 14:21
  #6
Medlem
Du kör ju en utmanande balansakt mot din kropp och ditt liv

500 kcal på vardagar samtidigt som du tränar?

Vräker i dig mat på helgerna?

Vätskeförlust blir det inte av sig självt. Det beror ju på att du inte dricker.

Du går upp 3-4 kilo om du går ut en kväll och äter kolhydrater?

I mina ögon så är det något som är väldigt snett och farligt här, oavsett hur bra du mår för tillfället.

Det kan låta märkligt, men ju mindre vätska kroppen får i sig, desto hårdare håller den fast vid den vätska som redan finns i kroppen. En chock varje helg gör inte saken bättre.

Lycka till & var försiktig
__________________
Senast redigerad av PatricHbg 2024-02-01 kl. 14:24.
Citera
2024-02-01, 14:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du kör ju en utmanande balansakt mot din kropp och ditt liv

500 kcal på vardagar samtidigt som du tränar?

Vräker i dig mat på helgerna?

Vätskeförlust blir det inte av sig självt. Det beror ju på att du inte dricker.

Du går upp 3-4 kilo om du går ut en kväll och äter kolhydrater?

I mina ögon så är det något som är väldigt snett och farligt här, oavsett hur bra du mår för tillfället.

Det kan låta märkligt, men ju mindre vätska kroppen får i sig, desto hårdare håller den fast vid den vätska som redan finns i kroppen. En chock varje helg gör inte saken bättre.

Lycka till & var försiktig

Tack.
Självklart är det inte hållbart i tiden och det är ju det jag ska komma ifrån nu.
Men att ha över 50kg övervikt och inte röra sig alls var inte hälsosamt heller.
Det är därför jag ställer frågorna här.
Jag tycker jag dricker, men vist borde nog få i mig lite mer vatten.
Jag har för avsikt att gå upp till 1200kcal om dagen i veckorna men då med hälsosam mat typ rena råvaror kött/fisk/skaldjur och grönsaker.
Gillar varken ris eller pasta och tål inte potatis. Mjölprodukter tål jag inte heller.
Älskar kål i alla dess former.
Citera
2024-02-01, 15:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
Tack.
Självklart är det inte hållbart i tiden och det är ju det jag ska komma ifrån nu.
Men att ha över 50kg övervikt och inte röra sig alls var inte hälsosamt heller.
Det är därför jag ställer frågorna här.
Jag tycker jag dricker, men vist borde nog få i mig lite mer vatten.
Jag har för avsikt att gå upp till 1200kcal om dagen i veckorna men då med hälsosam mat typ rena råvaror kött/fisk/skaldjur och grönsaker.
Gillar varken ris eller pasta och tål inte potatis. Mjölprodukter tål jag inte heller.
Älskar kål i alla dess former.

Rent generellt, det kaloriintaget på 500 du kört med funkar en kortare period, typ 1-3 månader. Utan träning kan du nog fortsätta bra mycket längre. DOCK, tillsammans med träning utsätter du kroppen för orimliga påfrestningar om du vidhåller det under längre perioder. Något som man inte pratar mycket om vid program likt det du applicerar är att hjärnan tar stryk.

Ovan är rent generellt, som sagt. Vill gratulera dig till en riktigt fin resa gällande vikten. Viktigt att genomföra med tanke på att stor övervikt brukar sluta i en alldeles för snabb avgång från jorden.

Du skriver att du vill gå upp till 1200 kcal per dag. OM du planerar att fortsätta träna skulle jag rekommendera ett högre intag per dag. Alltid svårt att veta exakt, men utifrån vikt och ålder skulle jag rekommendera någonstans 1600-2000 kcal per dag. Undre delen för mer moderat träning och övre delen för intensiv träning, så där får du själv avgöra vilken kategori du tillhör.

Det blir väldigt viktigt för din del att få i dig tillräckligt mycket kolhydrater. Får du fortsatt i dig för få så riskerar du både din fysiska, men även psykiska hälsa. Får du inte i dig tillräckligt via maten så finns det bra kosttillskott för att balansera förluster.

Se det som såhär! Ju mer muskler du bygger, desto enklare blir det för dig att hålla vikten alternativt gå ner mer om det är ditt mål. Protein, fett och kolhydrater kommer alltid vara byggstenarna och det blir problematiskt att bygga muskler utan tillräckligt med kolhydrater, även om protein i sig är den viktigaste byggstenen för själva muskeltillväxten.

Lycka till!
Citera
2024-02-01, 16:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blautand
Rent generellt, det kaloriintaget på 500 du kört med funkar en kortare period, typ 1-3 månader. Utan träning kan du nog fortsätta bra mycket längre. DOCK, tillsammans med träning utsätter du kroppen för orimliga påfrestningar om du vidhåller det under längre perioder. Något som man inte pratar mycket om vid program likt det du applicerar är att hjärnan tar stryk.

Ovan är rent generellt, som sagt. Vill gratulera dig till en riktigt fin resa gällande vikten. Viktigt att genomföra med tanke på att stor övervikt brukar sluta i en alldeles för snabb avgång från jorden.

Du skriver att du vill gå upp till 1200 kcal per dag. OM du planerar att fortsätta träna skulle jag rekommendera ett högre intag per dag. Alltid svårt att veta exakt, men utifrån vikt och ålder skulle jag rekommendera någonstans 1600-2000 kcal per dag. Undre delen för mer moderat träning och övre delen för intensiv träning, så där får du själv avgöra vilken kategori du tillhör.

Det blir väldigt viktigt för din del att få i dig tillräckligt mycket kolhydrater. Får du fortsatt i dig för få så riskerar du både din fysiska, men även psykiska hälsa. Får du inte i dig tillräckligt via maten så finns det bra kosttillskott för att balansera förluster.

Se det som såhär! Ju mer muskler du bygger, desto enklare blir det för dig att hålla vikten alternativt gå ner mer om det är ditt mål. Protein, fett och kolhydrater kommer alltid vara byggstenarna och det blir problematiskt att bygga muskler utan tillräckligt med kolhydrater, även om protein i sig är den viktigaste byggstenen för själva muskeltillväxten.

Lycka till!

Tack snälla tar verkligen till mig det du skriver.
Ska tänka på kolhydraterna lite mer.
Citera
2024-02-01, 16:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
Tack snälla tar verkligen till mig det du skriver.
Ska tänka på kolhydraterna lite mer.

Inga problem! Som alltid ska du tänka kritiskt till det som skrivs, men jag vill verkligen slå ett slag för det med kolhydraterna. Speciellt tjejer tar ofta bort dem mer eller mindre helt och tror att det kommer något bra ur det på lång sikt.

Om du känner att du har nått din målvikt, så skulle jag även rekommendera att ha ett jämnare intag av kcal per dag. Misstänker att det du beskriver med att du är "svullen" på måndagar kommer försvinna ganska så raskt vid ett jämnare intag.
Citera
2024-02-01, 16:45
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blautand
Inga problem! Som alltid ska du tänka kritiskt till det som skrivs, men jag vill verkligen slå ett slag för det med kolhydraterna. Speciellt tjejer tar ofta bort dem mer eller mindre helt och tror att det kommer något bra ur det på lång sikt.

Om du känner att du har nått din målvikt, så skulle jag även rekommendera att ha ett jämnare intag av kcal per dag. Misstänker att det du beskriver med att du är "svullen" på måndagar kommer försvinna ganska så raskt vid ett jämnare intag.

Tänker så som du skriver. Om jag går över till ett jämnade kaloriintag så tror jag inte vätskan i kroppen hoppar så mycket heller utan allt blir mer jämt. Både vikten, vätskan och att jag inte vråläter på helgen som det varit nu. Loggar maten nu och tänker att kolhydrater är bra men inte från sånt jag inte tycker om. Äter potatis ibland trots att jag inte tål det men det är ju så gott.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback