Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-01, 18:23
  #1
Medlem
Hej

Ska strax påbörja mina universitetsstudier och behöver lite råd.
Kort och gott, så är jag bra på matte och har ett "outforskat" intresse av programmering.

Jag vill gå industriell ekonomi av rena anledningen att jag gillar tankesättet kring entrepenörskap som den utbildningen har.

Nu till min fråga:
Hur konkurrenskraftig (programmeringsmässigt) är en indek utbildning med master i datateknik jmf med ett renodlad datateknik utbildning på 3 år?

Hade man kunnat kamma hem ett vanligt mjukvaruutevecklingsjobb med de programmeringsfärdigheterna man får ifrån indek datateknik?

Hade varit kul o föra höra om någon har läst indek med datateknik master. Och kan berätta lite kring yrket de har idag, uppgifter, lön. Och sen gärna om någon som läst enbart datateknik.

Allt gott!!!!
/G
__________________
Senast redigerad av Gnagnar 2024-02-01 kl. 18:30.
Citera
2024-02-01, 19:11
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagnar
Hej

Ska strax påbörja mina universitetsstudier och behöver lite råd.
Kort och gott, så är jag bra på matte och har ett "outforskat" intresse av programmering.

Jag vill gå industriell ekonomi av rena anledningen att jag gillar tankesättet kring entrepenörskap som den utbildningen har.

Nu till min fråga:
Hur konkurrenskraftig (programmeringsmässigt) är en indek utbildning med master i datateknik jmf med ett renodlad datateknik utbildning på 3 år?

Hade man kunnat kamma hem ett vanligt mjukvaruutevecklingsjobb med de programmeringsfärdigheterna man får ifrån indek datateknik?

Hade varit kul o föra höra om någon har läst indek med datateknik master. Och kan berätta lite kring yrket de har idag, uppgifter, lön. Och sen gärna om någon som läst enbart datateknik.

Allt gott!!!!
/G

Jag är civ.ing. inom IT, men jag har nog tagit ungefär samma kurser som de som går datateknik, det är nog lite olika på olika universitet och sånt.

Generellt, "Hade man kunnat kamma hem ett vanligt mjukvaruutevecklingsjobb med de programmeringsfärdigheterna man får ifrån indek datateknik?". Ja, säkert helt ok intressanta också, i synnerhet om du har eget driv osv.

Men det är ju inte som att du kan samma saker. Sen vet jag inte, det är inte alltid så att det spelar så himla stor roll som man tror.

I mina ögon så vet du typ ingenting idag. Om ett par år så kanske du har förstått vad du gillar och vad du vill göra, men idag är det lite lotteri vad du väljer, för du har helt enkelt inte tillräckligt med kunskap om vad utbildningarna innebär, och det lär du dig först när du börjar plugga lite.

Sen så gör man ofta något helt annat sen ändå, många civilingenjörer ändrar områden genom sin karriär, inget konstigt.
Citera
2024-02-01, 20:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
Jag är civ.ing. inom IT, men jag har nog tagit ungefär samma kurser som de som går datateknik, det är nog lite olika på olika universitet och sånt.

Generellt, "Hade man kunnat kamma hem ett vanligt mjukvaruutevecklingsjobb med de programmeringsfärdigheterna man får ifrån indek datateknik?". Ja, säkert helt ok intressanta också, i synnerhet om du har eget driv osv.

Men det är ju inte som att du kan samma saker. Sen vet jag inte, det är inte alltid så att det spelar så himla stor roll som man tror.

I mina ögon så vet du typ ingenting idag. Om ett par år så kanske du har förstått vad du gillar och vad du vill göra, men idag är det lite lotteri vad du väljer, för du har helt enkelt inte tillräckligt med kunskap om vad utbildningarna innebär, och det lär du dig först när du börjar plugga lite.

Sen så gör man ofta något helt annat sen ändå, många civilingenjörer ändrar områden genom sin karriär, inget konstigt.

Uppskattar svaret!

Ja, är ju lite kluven kring beslutet. Frågan var lite mer ämnad som om en master i datateknik om man går indek är "tillräcklig" för att kunna jobba med mjukvaruutveckling. Eller är fortfarande en master för breddad (som indek utbildningen är i sin helhet)
Citera
2024-02-02, 22:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagnar
Uppskattar svaret!

Ja, är ju lite kluven kring beslutet. Frågan var lite mer ämnad som om en master i datateknik om man går indek är "tillräcklig" för att kunna jobba med mjukvaruutveckling. Eller är fortfarande en master för breddad (som indek utbildningen är i sin helhet)

Vill du jobba som ingenjör så är det datateknik du ska gå, vill du jobba som något annat kring ingenjörskapet, vad det nu kan vara, chef, ledare, andra roller, då är säkert indek bättre.

Vill du ha ett mer "vanligt" jobb eller är exceptionell på olika sätt, eller bara kämpar på, ja då går det nog med vilket som. Det är dock nog lättare att ta indek-jobb som renodlad ingenjör än tvärtom men jag har lite bias. Jag skulle väl säga att man inte kommer att ses som ingenjör om man går indek. Det kommer alltid att ligga kvar.

Lite kuriosa: En föredetta kollega till mig var tvungen att få ett intyg från en av sina gamla professorer och även än i branschen om att han var "ingenjör nog" när vi skulle certifiera oss inom en grej. De som var ansvariga på organisationen i fråga var inte övertygad om att han var tillräckligt vetenskapligt utbildad för området (krävdes generellt bachelor inom STEM/teknik eller liknande har jag för mig). Såklart kanske det bara händer i mitt väldigt smala område, men ändå.
__________________
Senast redigerad av q2q2 2024-02-02 kl. 22:42.
Citera
2024-02-03, 11:49
  #5
Medlem
Nu kanske jag tänker fel men alla seriösa utbildningar inom industriell ekonomi är på civ.ing nivå?
Menar du att du ska läsa till civ.ing i ind.ek och sen hoppa av efter tre år och läsa datateknik istället?
Citera
2024-02-03, 17:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Nu kanske jag tänker fel men alla seriösa utbildningar inom industriell ekonomi är på civ.ing nivå?
Menar du att du ska läsa till civ.ing i ind.ek och sen hoppa av efter tre år och läsa datateknik istället?

Ja, jag vill läsa civilinjengör indek. Sedan som master, de sista två åren, vill jag läsa datateknik. Poängen kring de är väl kanske att jag också gillar ekonomi frågor. Renondlad datateknik skulle väl kanske innebära i praktiken: dag in dag ut proggande vid datorn...?
Citera
2024-02-03, 21:40
  #7
Medlem
Många mjukvaruutvecklingsjobb inkluderar mer än bara programmering. Det kan behövas kunskaper i matematik, fysik, ekonomi, biologi med mera för att specificera och förstå de algoritmer som ska implementeras i mjukvaran.

Jag jobbar med embeddedprogrammering med stark koppling till matematik och fysik, och kollegorna som jobbar med applikationen är civilingenjörer i datateknik, elektroteknik, industriell ekonomi, maskinteknik, teknisk fysik och säkert fler inriktningar som jag inte vet om. Men de som jobbar med vårt eget RTOS och kompilatoranpassningar har nog läst datateknik hela bunten.

Så frågan om man måste gå all-in på datateknik hänger nog ihop med vilken sorts mjukvaruutveckling man vill hålla på med.
Citera
2024-02-04, 17:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagnar
Ja, jag vill läsa civilinjengör indek. Sedan som master, de sista två åren, vill jag läsa datateknik. Poängen kring de är väl kanske att jag också gillar ekonomi frågor. Renondlad datateknik skulle väl kanske innebära i praktiken: dag in dag ut proggande vid datorn...?
Om jag var dig då skulle jag läsa hela industriell ekonomi för att läsa programmering/ systemvetenskap vid sidan om på distans. Finns allt från 7,5 hp upp till och med master i de ämnena.
Citera
2024-02-09, 22:08
  #9
Medlem
Om du går indek med en inriktning inom datateknik med en datateknik master är detta nästan en fördel jämfört mot bara en datateknik utbildning på 3 år. En master är attraktiv just nu i en recession (kanske vi inte är i en recession om 3 år, vem vet) . Plus också om du vill jobba utomlands. Annars läs bara en datateknik utbildning på 3 år. Jobb får du vilket fall typ. Men med en master in dtek så är du mer attraktiv än en utan master.

Läste själv 3 på en av de stora (chalmers, lund, kth..)
Citera
2024-02-12, 23:08
  #10
Medlem
myrdals avatar
Vad vill du göra sen? Om du vill ha vanliga datatekniksjobb, så kommer de titta på din indek som att du läste teater.
Citera
2024-02-12, 23:45
  #11
Medlem
OdCaBos avatar
Finns det alltså på riktigt folk som är intresserade av och/eller sysslar med datorteknik som säger "data"?
Citera
2024-02-17, 19:07
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Finns det alltså på riktigt folk som är intresserade av och/eller sysslar med datorteknik som säger "data"?

Du har nog fått saker om bakfoten. Det är mycket riktigt skillnad mellan ordet dator och data, och i det här sammanhanget är det data som syftas på och inte dator. Det finns mig veterligen inget som heter Datorteknik.

En dator är en dator liksom, som t.ex. en laptop, stationär dator, och även andra enheter som tekniskt sett också är datorer som t.ex. mobiltelefoner osv.

Data syftar på information av något slag. Exempelvis från analyser, beteenden och all annan information helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback