Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-10, 09:47
  #1
Avstängd
Alldelesunderbars avatar
När jag testade ChatGPT första gången så blev jag otroligt imponerad. Jag vet inte om det berodde på att det var nytt eller för att det verkligen var bra, men jag känner inte att det håller samma kvalitet längre. Om jag tex ställer en fråga kan jag få ett mycket bättre svar genom att googla istället. I början när jag testade att låta ChatGPT skriva en text så blev jag först väldigt imponerad av att texten var så välskriven. Men nu upplever jag att den snarare försämrar originaltexten.

Konspiratorisk som jag är så börjar jag fundera på om ChatGPT medvetet har gjorts sämre för att ytterligare fördumma den stora massan.

Upplever någon annan också samma sak med chatGPT?

Edit:

Vill lägga till att det kanske är lite som med smartphones. I början var det ingen som hade behov av en smartphone och det var bara soyamjölksnördar som hade en iPhone. Helt plötsligt så kan man inte klara sig utan den. Dom har verkligen lyckats skapa ett behov man inte visste att man hade. Hur har det nu gått såhär 10-15 år senare?

Man kunde tänka sig att om man hade en liten maskin i fickan som kunde få fram all information på några sekunder, boka taxi, beställa saker, läsa tidningar, kommunicera, ja ni vet, allting man gör. Det kunde man tänka sig skulle skapa en slags övermänniska som är ostoppbar. Men istället känns folket dummare än någonsin? Kan man skylla allt på Instagram och tiktok?

Det jag vill få fram är:
Kommer det fantastiska AI som ska göra folk till supermänniskor, istället att fördumma folket precis som smartphones har gjort?
__________________
Senast redigerad av Alldelesunderbar 2024-02-10 kl. 10:23.
Citera
2024-02-10, 09:54
  #2
Medlem
Det är då korkade människor använder chatgpt och den lär sig av dessa. Ju fler korkade inmatningar ju dummare blir den.
Citera
2024-02-10, 10:03
  #3
Medlem
Minimuchers avatar
Självklart har chatgpt blivit begränsad.
Citera
2024-02-10, 10:09
  #4
Avstängd
Alldelesunderbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Självklart har chatgpt blivit begränsad.
Utveckla gärna!
Citera
2024-02-10, 10:30
  #5
Medlem
Jordgubbes avatar
Nån sa att 3.5'an är ett halvår efter och 4'an är mer dagsfärsk. Kan det vara så att när du googlar får du upp nyare info än om du kör näst senaste versionen, eller har du pröjsat för att köra fyran? Kan du ge exempel på testfrågor du ställt?

Exempelvis, jag frågade nu för denna trådfrågas skull, "Hur gammal är informationen som chatgpt använder?" varmed ChatGPT svarade: "Min kunskap sträcker sig fram till januari 2022 ... Om det har skett betydande händelser eller förändringar sedan dess kan jag sakna kännedom om dem."
Citera
2024-02-10, 10:35
  #6
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesunderbar
Konspiratorisk som jag är så börjar jag fundera på om ChatGPT medvetet har gjorts sämre för att ytterligare fördumma den stora massan.

Nej, det är dumma människor som går på illusionen om intelligens och attriberar massa egenskaper till ChatGPT som den inte har och aldrig hat haft.

Det behövs ingen konspiration för att förklara tekniken.

Det är en autocomplete på crack, en nonsensgenerator.
Citera
2024-02-10, 10:36
  #7
Avstängd
Alldelesunderbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Nån sa att 3.5'an är ett halvår efter och 4'an är mer dagsfärsk. Kan det vara så att när du googlar får du upp nyare info än om du kör näst senaste versionen, eller har du pröjsat för att köra fyran? Kan du ge exempel på testfrågor du ställt?

Exempelvis, jag frågade nu för denna trådfrågas skull, "Hur gammal är informationen som chatgpt använder?" varmed ChatGPT svarade: "Min kunskap sträcker sig fram till januari 2022 ... Om det har skett betydande händelser eller förändringar sedan dess kan jag sakna kännedom om dem."

Har endast använt mig av gratisversionen. Kanske det är ett sätt att få folk för att köpa abbonemang, behöver nog testa den senaste isåfall. Men just i textredigeringsfallet så tycker jag att det är märkbart sämre. Det funkar när man är lat och inte orkar göra en välskriven text men man blir tvungen att redigera endå för att det inte ska se för artificiellt ut lol. Därmed går det åt lika lång tid och blir poänglöst.

Angående frågorna så minns jag ingen specifik fråga förutom en gång när jag undrade om en viss mobilvariant har en viss funktion. Fick ett helt felaktigt svar, när jag sedan dubbelkollade med Google och ställde chatGPT mot väggen så bad han(hen?) Om ursäkt och sa att jag givetvis hade rätt 😂
Citera
2024-02-10, 10:38
  #8
Avstängd
Alldelesunderbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Nej, det är dumma människor som går på illusionen om intelligens och attriberar massa egenskaper till ChatGPT som den inte har och aldrig hat haft.

Det behövs ingen konspiration för att förklara tekniken.

Det är en autocomplete på crack, en nonsensgenerator.
Det du skriver säger inte direkt emot mitt påstående, snarare tvärtom.
Citera
2024-02-10, 10:41
  #9
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesunderbar
Det du skriver säger inte direkt emot mitt påstående, snarare tvärtom.

Då förstod du inte vad jag skrev.
Citera
2024-02-10, 10:45
  #10
Avstängd
Alldelesunderbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Då förstod du inte vad jag skrev.
Nej det gjorde jag nog inte, särskilt inte:

Citat:
Det behövs ingen konspiration för att förklara tekniken.

Konspiration för att förklara tekniken? Va?

Tror nog det är du som är den som har missförstått vad som skrivits

Huvudfrågan är:
Har chatGPT blivit sämre?

Edit:
Om svaret är ja, vad kan detta då bero på?
Medveten fördumning som är ett relativt känt fenomen. Tex att Kina använder tiktok psykologisk krigsföring, medmera, finns tusentals exempel.
__________________
Senast redigerad av Alldelesunderbar 2024-02-10 kl. 10:49.
Citera
2024-02-10, 10:45
  #11
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesunderbar
... en gång när jag undrade om en viss mobilvariant har en viss funktion. Fick ett helt felaktigt svar
Min test ovan var ju värre än jag trodde. Om ChatGPT ger oss info som är två år gammal eller äldre, då är ju google bättre i nio fall av tio. Exempelvis nya mobilers prestanda, det är ju för okänd info för roboten. Nån kan väl langa in en fråga om vad som hände för 2.5 år sedan respektive 1.5 år sedan och verifiera detta här i tråden, tex om nån händelse. Akta 0.13 bara.
Citera
2024-02-10, 10:46
  #12
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesunderbar
Nej det gjorde jag nog inte, särskilt inte:



Konspiration för att förklara tekniken? Va?

Tror nog det är du som är den som har missförstått vad som skrivits

Huvudfrågan är:
Har chatGPT blivit sämre?

Men läs vad jag citerade när jag svarade dig. Jag besvarade din kommentar om att bli konspiratorisk.

Sätt på kaffet pôjk
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback