Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-12, 08:32
  #1
Medlem
Vad beror det på att både Schenker och DHL alltid är flera dagar långsammare, senare, än Postnord med att få brev, försändelser och paket levererade trots att det på alla ibland står en vardag? Upplever ni också att Postnord går snabbast och att de andra inte håller vad som står?
Citera
2024-02-12, 08:37
  #2
Medlem
franges avatar
Jag upplever snarare raka motsatsen, så pass att det nästan kan ta dubbla tiden för PostMord att leverera - om de ens faktiskt gör det och inte "tappar bort" försändelsen på vägen - än vad Schenker och DHL gör.

Detta dessutom med försändelser som skickats från ungefär samma plats och skickats samma datum så man kan jämföra sida vid sida mer eller mindre i realtid.
Citera
2024-02-12, 09:25
  #3
Medlem
Kalsongbatongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jag upplever snarare raka motsatsen, så pass att det nästan kan ta dubbla tiden för PostMord att leverera - om de ens faktiskt gör det och inte "tappar bort" försändelsen på vägen - än vad Schenker och DHL gör.

Detta dessutom med försändelser som skickats från ungefär samma plats och skickats samma datum så man kan jämföra sida vid sida mer eller mindre i realtid.
Jag antar att du inte skickat speciellt mycket? Jag skickade med postnord och hade en reklamation i halvåret. Började sedan skicka med DHL och fick 1-2 reklamatione per månad under halvår innan jag bytte tillbaks till Postnord. Kommer aldrig skicka med något annat än postnord. Även haft utomordentligt fin hjälp av säkerhetsavdelningen, dom bryr sig verkligen. DHLs säkerhetsavedlning går inte att få hjälp av. Skulle aldrig skicka annat än pall med DHL igen.

Gällande hur snabba DHL är så beror det antagligen på att dom har en bråkdel av det transport och terminalnät som postnord har. Dom hinner eller kan inte helt enkelt
Citera
2024-02-12, 10:05
  #4
Medlem
Möjligt att det varierat och varierar från ort till ort men för 10-12 år sedan minns jag att DHL/Schenker i regel alltid tog 4-5 dagar (dvs en arbetsvecka) och Posten runt 2.

Upplever däremot inte att det är någon större skillnad mellan bolagen idag.

Men näthandel är väl så pass vanligt idag att DHL och Schenker rimligtvis har fått steppa upp, samtidigt som Posten har dragit åt svångremmen.

Har dock väldigt lite erfarenhet av e-handel på senare tid men baserat på de fåtal beställningarna jag gör årligen skulle jag gissa att snittiden är runt 3 arbetsdagar för samtliga transportsätt idag.
Citera
2024-02-12, 10:34
  #5
Medlem
Mike.Andersens avatar
Två gånger har jag beställt från Kina där DHL har levererat inom ett dygn. Detta har PostNord inte ens klarat av inom samma stad.
Citera
2024-02-12, 11:29
  #6
Medlem
många som klagar på postnord men jag tycker de är snabbast ock allra långsammast är de som delar ut paketen med morgon tidningen
Citera
2024-02-12, 12:19
  #7
Medlem
Håller med, PostNord är mest pålitliga, iaf där vi bor.
Citera
2024-02-12, 12:42
  #8
Avstängd
Schenker och DHL levererar post/paketen åtminstone till skillnad från postmord!
Försvinner, landar på fel adress alt stjäls.
Dags att ta tillbaka posten igen!
Citera
2024-02-12, 14:34
  #9
Medlem
Europes avatar
Det är säkert avhängigt av ort. Ni som är oense kan väl ange ort. Här i Stockholm Söderort är man glad om man överhuvudtaget får paketet från Postnord, att tala om tid är lyx.
Citera
2024-02-13, 21:10
  #10
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljusbringare
Vad beror det på att både Schenker och DHL alltid är flera dagar långsammare, senare, än Postnord med att få brev, försändelser och paket levererade trots att det på alla ibland står en vardag? Upplever ni också att Postnord går snabbast och att de andra inte håller vad som står?
Det är dom inte, däremot så har både Schenker och DHL fler "val" för avsändaren i paketflödet än vad Postmord har, dvs att frakten blir billigare för avsändaren tex om dom inte har daglig hämtning, exempelvis, du köper din vara på måndag, avsändaren packar och bokar frakten men har hämtning först på onsdag, då får ju du vänta tre dagar på ditt paket. Slår man ut snittet per år på likvärdig produkt så har faktiskt både Schenker och DHL avsevärt högre leveransprocent dag 1än vad Postmord har.
Citera
2024-02-14, 18:57
  #11
Medlem
Bluebeast72s avatar
Upplever det motsatta. Dhl o Schenker samt fedex är rekordsnabba men postnord segar alltid.

Beställer mkt film så där funkar faktiskt de andra bättre.
Citera
2024-02-16, 20:27
  #12
Medlem
godboys avatar
Post Nord är absolut sämst, sen kommer DHL som kan vara kvicka men som gärna har en förmåga att klanta till det mesta, Schenker tycker jag funkar helt okej, använder dessa en del när vi skickar till frugans syster i Norrland, de är mest stabila av de tre.

Men när man beställer varor så är Instabox bäst, de har tappat lite på sista tiden men är ändå bäst. Än så länge.

Sen kan det nog variera från ort till ort och område till område.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback