Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-13, 09:43
  #1
Medlem
Tja en riktigt nära vän te mig har sovit 5h på 7 dygn och tryckte nyss 12st mirta 15 mg och ksk 2st sertralin bluefish 50mg vet it om han tog de eller it men han sa nej men e inte säker
Han började se saker och då bestämde han sig för att kötta sömnisarna och då vart det bara värre och han fick en riktig psykos undrar om det är överdos han fått eftersom han säger att han fryser även fast han är skit varm (jag kände hans svett från pannan) sen så slår hans hjärta väldigt hårt och oregelbundet han hör röster och är helt väck han börjar prata med rösterna och säga jätte konstiga saker som att vi är någonstans vi verkligen knte är, han vet it vart vi är heller även om vi är hos en vän som vi båda känner
Under psykosen så fick vi inte vara i samma rum som han men när vi väl fick vara det så fick vi inte kolla telefonerna eftersom han trodde vi skulle ringa ambulans, han sa att han inte kunde kolla i våra ögon för de skulle bli helt shorba då men sen tog ja en bild på mina ögon å så fick han se de och då vart de lugnt och han litade på mig och kunde kolla på mig å så
Har även snackat med en vän som kan mycket om sånt så han har hjälpt till som fan, men han beskrev när hans tjej fick överdos och de var exakt såhär sen enligt Google så klickar han i varje ruta men de liksom Google de tror man för överdos av en Lina ladd
Hoppas ni förövrigt har haft en trevligligare måndag natt/ tisdag morgon än oss
__________________
Senast redigerad av wafaawafaa 2024-02-13 kl. 09:45.
Citera
2024-02-13, 10:05
  #2
Medlem
Hovmarskalks avatar
Men är ni pundare helt jävla efterblivna på riktigt?
Ring ambulans omgående, din "vän" kan få en stroke.
Citera
2024-02-13, 10:08
  #3
Medlem
men ge dig...mirtazapin är inte farligt ! låt killen sova bara !
Citera
2024-02-13, 10:16
  #4
Medlem
Din vän behöver omgående vård! Hen riskarar inte bara akuta, livshotande skador utan även permanenta skador. Det här är allvar, tänker du kolla på medans hen blir en grönsak eller göra något?

https://giftinformation.se/lakare/su...er/mirtazapin/
Citera
2024-02-13, 10:22
  #5
Medlem
knariqas avatar
Som redan nämnts i tråden men det behöver kanske sägas igen, ring en ambulans.

Om ni är oroliga att polis blandas in så görs INTE det tack vare patientsekretess, så ring en ambulans eller åtminstone 1177 och lyssna på deras råd.
Citera
2024-02-13, 10:48
  #6
Medlem
Mirtazapin har en mer sederande effekt på lägre doser 7,5-15 mg. Högre doser har mer av en antidepressiv effekt.

Ang överdosering tror jag det är ganska svårt att uppnå men bättre ta det säkra före det osäkra.
Citera
2024-02-13, 11:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Din vän behöver omgående vård! Hen riskarar inte bara akuta, livshotande skador utan även permanenta skador. Det här är allvar, tänker du kolla på medans hen blir en grönsak eller göra något?

https://giftinformation.se/lakare/su...er/mirtazapin/


Från länken du delade!


” Jämfört med andra antidepressiva är akuta toxiciteten relativt låg.
300 mg till vuxna har ej givit symtom, 360-2400 mg till vuxna gav lindrig-måttlig förgiftning. Vuxen med epilepsi utvecklade allvarlig förgiftning efter intag av 12,9 g.”

12x15mg=180
Säkerligen obehagligt med lite märkliga känslor, men inte något som dödar eller gör några bestående skador.
Om han däremot skulle åka in till akuten så kan han räkna med problem att få vård och mediciner i framtiden.
Man gör bäst i att reda ut allt man kan själv utan vården då man får för mycket problem om man söker hjälp för likande saker när det inte är nödvändigt.
Citera
2024-02-13, 11:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InPain
Från länken du delade!


” Jämfört med andra antidepressiva är akuta toxiciteten relativt låg.
300 mg till vuxna har ej givit symtom, 360-2400 mg till vuxna gav lindrig-måttlig förgiftning. Vuxen med epilepsi utvecklade allvarlig förgiftning efter intag av 12,9 g.”

12x15mg=180
Säkerligen obehagligt med lite märkliga känslor, men inte något som dödar eller gör några bestående skador.
Om han däremot skulle åka in till akuten så kan han räkna med problem att få vård och mediciner i framtiden.
Man gör bäst i att reda ut allt man kan själv utan vården då man får för mycket problem om man söker hjälp för likande saker när det inte är nödvändigt.
Pyroclasm kanske tänkte länka till "länken i länken", om serotonergt syndrom? https://giftinformation.se/lakare/su...nergt-syndrom/
Det är lite värre.
Citat:
I svåra fall krävs avkylande åtgärder som exempelvis kall vätska iv och i vissa fall behandling med ytkylning (ispackning eller eventuellt kyldräkt). Patienten ska sederas och intuberas. Olanzapin, dosering enligt ovan. Om ej snabb symtomregress ges kontinuerlig, total muskelrelaxering under respiratorbehandling. RING GIC.

Dessutom verkar TS kompis ha en del av symtomen. (mina fetningar)
Citat:
Det finns inget patognomont fynd utan olika symtomkombinationer och svårighetsgrader förekommer.

Autonoma dysfunktioner som förekommer är svettning, takykardi, instabilt blodtryck, diarré, takypné, hypertermi och ljusstela dilaterade pupiller.

Neuromuskulära symtom är hyperreflexi, myoklonus, ataxi, tremor, nystagmus, trismus och generell muskelrigiditet (mer uttalad i nedre extremiteter).

CNS-manifestationer som kan ses utgör oro, förvirring, agitation, hallucinationer, delirium, generella kramper (sällsynt), koma och positiv Babinski.
Men varför har killen sovit 5 h på 7 dygn? Det verkar ju som något pågått även innan Mirtazapinet.
__________________
Senast redigerad av Wildebeest 2024-02-13 kl. 11:52.
Citera
2024-02-13, 12:00
  #9
Medlem
Charlie-Whites avatar
Mirtazapinet i sig är väll lugnt, men 5h på 7 dygn? Ambulans kan vara på sin plats faktiskt.

Uppdatera hur det gått! Må väl, men knarka lugnt förfan
Citera
2024-02-13, 12:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wafaawafaa
Tja en riktigt nära vän te mig har sovit 5h på 7 dygn och tryckte nyss 12st mirta 15 mg och ksk 2st sertralin bluefish 50mg vet it om han tog de eller it men han sa nej men e inte säker
Han började se saker och då bestämde han sig för att kötta sömnisarna och då vart det bara värre och han fick en riktig psykos undrar om det är överdos han fått eftersom han säger att han fryser även fast han är skit varm (jag kände hans svett från pannan) sen så slår hans hjärta väldigt hårt och oregelbundet han hör röster och är helt väck han börjar prata med rösterna och säga jätte konstiga saker som att vi är någonstans vi verkligen knte är, han vet it vart vi är heller även om vi är hos en vän som vi båda känner
Under psykosen så fick vi inte vara i samma rum som han men när vi väl fick vara det så fick vi inte kolla telefonerna eftersom han trodde vi skulle ringa ambulans, han sa att han inte kunde kolla i våra ögon för de skulle bli helt shorba då men sen tog ja en bild på mina ögon å så fick han se de och då vart de lugnt och han litade på mig och kunde kolla på mig å så
Har även snackat med en vän som kan mycket om sånt så han har hjälpt till som fan, men han beskrev när hans tjej fick överdos och de var exakt såhär sen enligt Google så klickar han i varje ruta men de liksom Google de tror man för överdos av en Lina ladd
Hoppas ni förövrigt har haft en trevligligare måndag natt/ tisdag morgon än oss

Mirtazapin är ingen sömn medicin men kan användas i låga doser vid sömnbesvär.
Att stoppa i sig höga doser av SSRI, SNRI ger bara obehag.
Benzo eller z analoger fungerar för någon som varit vaken för länge. Helst benzo då det är för enkelt att saker blir fel med z analoger.
10-20mg Stesolid eller 1-2mg Xanor tillsammans med mat, vitaminer, salt, vätskeersättning fungerar.
Quetiapin eller annan antipsykotik i låga doser fungerar om man har tillgång till det.
Citera
2024-02-13, 12:08
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Pyroclasm kanske tänkte länka till "länken i länken", om serotonergt syndrom? https://giftinformation.se/lakare/su...nergt-syndrom/
Det är lite värre.


TS kompis har avtändningen på tjack och har alla symtom som följer när man varit vaken 1 vecka.
Hen behöver vätska, salt, näring och sömn.
Citera
2024-02-13, 16:34
  #12
Medlem
ruttenfimps avatar
Näring, vätska o sömn är det han behöver. Annars är det ingen fara med honom, ringer du ambulans blir de väl LVM anmälningar hit o dit ev några dagar på psyk.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback