Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-15, 13:10
  #1
Medlem
Tjena,
Ska vandra Kungsleden i sommar Abisko - nikkaluokta, förväntar mig att det tar cirka 5 dygn. Funderar på vad jag ska ha på fötterna. Har ett par rejäla Lowa Renegade High and Wide som jag använder när det är kallare, men dessa blir ganska varma.

Överväger att köpa ett par trail runners att vandra i (dessa kommer jag även springa i) men är lite orolig över hur mycket vikt de klarar.

Vandrat absolut inte ”lätt” och förväntar mig att min packning väger minst 15kg. Antagligen mer. Jag väger 88kg 180cm.

Vad rekommenderar ni att jag har på fötterna? Kängor? Trail runners? Foppatofflor? Är van vandrare men aldrig gått i löparskor innan.

Tack
Citera
2024-02-15, 13:39
  #2
Avstängd
Dumheter 15kg på ryggen är i praktiken inget alls!
Citera
2024-02-15, 13:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Dumheter 15kg på ryggen är i praktiken inget alls!

Ok! Då tolkar jag det som att löparskor fungerar utmärkt för 15-20 kg, tackar.

Dumheter! Det är i praktiken cirka 20% av min kroppsvikt!
Citera
2024-02-15, 13:50
  #4
Medlem
Pojkekorvs avatar
Går man på led kan man nästan gå i vad som helt. Jag hade valt trailrunners och tagit med ett extra par neoprenstrumpor om det skulle bli regnigt och blött.
Citera
2024-02-15, 13:54
  #5
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampsson
Tjena,
Ska vandra Kungsleden i sommar Abisko - nikkaluokta, förväntar mig att det tar cirka 5 dygn. Funderar på vad jag ska ha på fötterna. Har ett par rejäla Lowa Renegade High and Wide som jag använder när det är kallare, men dessa blir ganska varma.

Överväger att köpa ett par trail runners att vandra i (dessa kommer jag även springa i) men är lite orolig över hur mycket vikt de klarar.

Vandrat absolut inte ”lätt” och förväntar mig att min packning väger minst 15kg. Antagligen mer. Jag väger 88kg 180cm.

Vad rekommenderar ni att jag har på fötterna? Kängor? Trail runners? Foppatofflor? Är van vandrare men aldrig gått i löparskor innan.

Tack

Även om det inte är någon mastodontvikt du ska ha på ryggen så skulle jag ändå välja något lite högre så du även får stöd för fotleder. Det är inte en grusväg du kommer gå på utan en stenig stig och det är lätt att trampa snett och allt sånt blir värre med vikt på ryggen. Efter några dagar så kommer du också vara lite trött i både ben och huvud och då ökar risken än mer.
Bra om du köper kängorna redan nu så du verkligen hinner gå in dem ordentligt.
Citera
2024-02-15, 13:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Går man på led kan man nästan gå i vad som helt. Jag hade valt trailrunners och tagit med ett extra par neoprenstrumpor om det skulle bli regnigt och blött.

Tänker det också, ska inte ut i Sarek och härja. Springer dessutom mest i skogen så behöver ett par trailrunners. Tack för tipset
Citera
2024-02-15, 13:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Även om det inte är någon mastodontvikt du ska ha på ryggen så skulle jag ändå välja något lite högre så du även får stöd för fotleder. Det är inte en grusväg du kommer gå på utan en stenig stig och det är lätt att trampa snett och allt sånt blir värre med vikt på ryggen. Efter några dagar så kommer du också vara lite trött i både ben och huvud och då ökar risken än mer.
Bra om du köper kängorna redan nu så du verkligen hinner gå in dem ordentligt.

Håller med om att 15-20 kilo inte är någon värstingpackning, men det är någonstans där gränsen går innan vandring blir till en jävla marsch (för mig). Väljer jag kängor så blir det de jag har, kommer inte köpa nya lägre isåfall. Men tack för tipset!
Citera
2024-02-15, 14:23
  #8
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Även om det inte är någon mastodontvikt du ska ha på ryggen så skulle jag ändå välja något lite högre så du även får stöd för fotleder. Det är inte en grusväg du kommer gå på utan en stenig stig och det är lätt att trampa snett och allt sånt blir värre med vikt på ryggen. Efter några dagar så kommer du också vara lite trött i både ben och huvud och då ökar risken än mer.
Bra om du köper kängorna redan nu så du verkligen hinner gå in dem ordentligt.

Jag har aldrig upplevt att höga kängor ger något såkallat stöd om man skulle bära tungt. Höga kängor är dock väldigt skönt att ha när man går i skog, myr och risig terräng. Att ha ett skydd mot väta, grenar, buskar och snår och stenar en bit upp på vaden gör att man kan gå mer oförsiktigt och chansa mer, jag skulle där med mer klassa höga kängor som ett skodon för skogsmark. Först och främst är ju skodon en smaksak.
Låt vara att jag aldrig burit riktigt tungt (>30kg) någon längre sträcka heller.

Sedan har jag aldrig heller upplevt något behov av att behöva gå in gängorna. Det kanske finns någon sanning i det, men det är enligt min uppfattning en sak som mest upprepas i friluftssammanhang som upprepats så många gånger att de blivit upphöjd till en sanning. Undvika skavsår = använd två lager strumpor eller en strumpa med flera lager, typ neoprestrumpor som vanligtvis är 3 lager, och använd sporttejp direkt vid minska känning av ett eventuellt skavsår. Compeed är bara dyrt och dåligt, om man frågar mig.
__________________
Senast redigerad av Pojkekorv 2024-02-15 kl. 14:28.
Citera
2024-02-15, 14:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lampsson
Tjena,
Ska vandra Kungsleden i sommar Abisko - nikkaluokta, förväntar mig att det tar cirka 5 dygn. Funderar på vad jag ska ha på fötterna. Har ett par rejäla Lowa Renegade High and Wide som jag använder när det är kallare, men dessa blir ganska varma.

Överväger att köpa ett par trail runners att vandra i (dessa kommer jag även springa i) men är lite orolig över hur mycket vikt de klarar.

Vandrat absolut inte ”lätt” och förväntar mig att min packning väger minst 15kg. Antagligen mer. Jag väger 88kg 180cm.

Vad rekommenderar ni att jag har på fötterna? Kängor? Trail runners? Foppatofflor? Är van vandrare men aldrig gått i löparskor innan.

Tack

Skulle rekomendera att använda relativt låga och lätta skor.
Ska en känga ge något nämnvärt stöd för fotleden så blir även rörligheten mycket begränsad. Sen tillför en grövre känga rätt mycket vikt per steg.
Har personligen gått från grövre kängor till lätta kängor alternativt trailrunningskor.
Kring 15 kg packning och mestadels följa led så är nog trailrunningskor rätt alternativ.
Med 25 kg packning och mest vandring utanför leder så har jag använt Haglöfs LIM prof mid som är lite mer ”käng-liknande”, vilka jag tycker funkat bra.
https://www.haglofs.com/sv/aktivitet...iABEgL3v_D_BwE
Citera
2024-02-15, 14:37
  #10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Jag har aldrig upplevt att höga kängor ger något såkallat stöd om man skulle bära tungt. Höga kängor är dock väldigt skönt att ha när man går i skog, myr och risig terräng. Att ha ett skydd mot väta, grenar, buskar och snår och stenar en bit upp på vaden gör att man kan gå mer oförsiktigt och chansa mer, jag skulle där med mer klassa höga kängor som ett skodon för skogsmark. Först och främst är ju skodon en smaksak.
Låt vara att jag aldrig burit riktigt tungt (>30kg) någon längre sträcka heller.

Sedan har jag aldrig heller upplevt något behov av att behöva gå in gängorna. Det kanske finns någon sanning i det, men det är enligt min uppfattning en sak som mest upprepas i friluftssammanhang som upprepats så många gånger att de blivit upphöjd till en sanning. Undvika skavsår = använd två lager strumpor eller en strumpa med flera lager, typ neoprestrumpor som vanligtvis är 3 lager, och använd sporttejp direkt vid minska känning av ett eventuellt skavsår. Compeed är bara dyrt och dåligt, om man frågar mig.

Skavsår kan komma rätt snabbt och även om man sätter dit tejp eller compeed så gäller det att förebygga.
Har man gått in skorna så har man också format innersulan till viss del efter dina fötter.
Mycket av detta är väl också beroende på vilken typ av fötter man har, jag har breda och platta fötter som dessutom har en hög överdel. Kan vara ett helvete att bara hitta en sko som passar.

Höga kängor ger ett visst stöd men det kräver också att du då ska knyta dessa högt som kan göra att det kan bli väldigt jobbigt med höga kängor. En lätt stukning kan snabbt förstöra hela vandringen.
Men håller med om att ett par lättare terrängskor oftast är skönare och lättare att gå i.
Citera
2024-02-15, 15:00
  #11
Medlem
Sandaler är underskattat!
Citera
2024-02-15, 15:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Jag har aldrig upplevt att höga kängor ger något såkallat stöd om man skulle bära tungt. Höga kängor är dock väldigt skönt att ha när man går i skog, myr och risig terräng. Att ha ett skydd mot väta, grenar, buskar och snår och stenar en bit upp på vaden gör att man kan gå mer oförsiktigt och chansa mer, jag skulle där med mer klassa höga kängor som ett skodon för skogsmark. Först och främst är ju skodon en smaksak.
Låt vara att jag aldrig burit riktigt tungt (>30kg) någon längre sträcka heller.

Sedan har jag aldrig heller upplevt något behov av att behöva gå in gängorna. Det kanske finns någon sanning i det, men det är enligt min uppfattning en sak som mest upprepas i friluftssammanhang som upprepats så många gånger att de blivit upphöjd till en sanning. Undvika skavsår = använd två lager strumpor eller en strumpa med flera lager, typ neoprestrumpor som vanligtvis är 3 lager, och använd sporttejp direkt vid minska känning av ett eventuellt skavsår. Compeed är bara dyrt och dåligt, om man frågar mig.

Håller absolut med om det du skriver angående skavsår. Min upplevelse är dessutom att skavsår är svårare att få i skor än vandringskängor. Bär man riktigt ungt är det absolut skönt med en riktig känga. Har däremot inte gjort det sen jag gjorde min värnplikt som jägarsoldat 2019.

Men allt är relativt, kan lätt bli tungt för knäna och fotleder, och då kan det vara riktigt bra med en stabil, tung och rejäl känga.

Sporttejp 10+ poäng
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback