Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-17, 00:10
  #1
Medlem
Vilka platser och städer vill man besöka i Portugal?
Välkomnar alla tips med motivering.
Citera
2024-02-17, 00:33
  #2
Medlem
Tycker portugiser är ganska otrevliga, så inga.
Citera
2024-02-17, 00:35
  #3
Medlem
mikaelss avatar
Möjligen Lissabon, men knappt. Otrevliga människor, usel mat.
Citera
2024-02-17, 00:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
Tycker portugiser är ganska otrevliga, så inga.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Möjligen Lissabon, men knappt. Otrevliga människor, usel mat.


Haha, jag skall dit för en polare vill det.
Men är ganska fri att välja stad. Har varit i Lissabon tidigare. Helst någon ny plats.
Portugisar kanske är dicks, vet inte de jag snackat med var helt ok, men kommer inte ha så mycket med dem att göra. Oftast pratar man ju med andra backpackers ändå.
Citera
2024-02-17, 02:57
  #5
Medlem
-Andreas-s avatar
Estoril o Sintra, är givna utöver huvudstaden. Även Porto är fint.
Sydkusten har jag inte snurrat runt i, än.
Citera
2024-02-17, 11:58
  #6
Medlem
Stoolers avatar
Hela Costa de Prata!

Sao Martinho do Porto är en fantastiskt vacker liten by som är uppbyggd runt en krabbskalsformad lagun (googla efter bilder). Extrem mysfaktor! 2 mil norr om byn ligger Nazare, legendarisk plats inom surfing med största vågorna i världen. Det finns massor av videos på Youtube. Staden har 2 delar, en på strandnivå och den andra högt uppe på en klippa. Man åker nåt mellanting mellan spårvagn och linbana för att ta sig upp eller ned. Några mil söderut ligger Obidos som är en borg byggd helt i sten från 1500-talet. Man kan gå runt hela byn uppe på stenmuren. Gillar man att fotografera så är det här en grymt bra plats. Alcobaça är också värt ett besök om man gillar historia. Klostret i Alcobaça är ett medeltida romersk-katolskt kloster, det grundades 1153 men tog massor av år att bygga färdigt. En av de mest mäktiga byggnader jag nånsin sett.

Avståndet från Lissabon är ungefär 10 mil, det enklaste sätet är att åka buss upp men tåg funkar också, stannar i Sao Martinho.
Citera
2024-02-17, 15:31
  #7
Medlem
Håller med om Sintra men jag uppskattade också en mer okänd stad: Guimaraes, uppe i norr. Det var Portugals första huvudstad, i början av återerövringen från morerna.

Världsarven är en hyfsad ledtråd till intressanta platser: https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...es_in_Portugal
Citera
2024-02-17, 17:45
  #8
Medlem
Norra Portugal! Braga som ligger ett par mil norr om Guimaraes, har en vacker kyrka uppe pa ett berg, mycket sevard. (Ursakta bristen pa bokstaver. Jag har ett utlandskt keyboard). Fin utsikt.
Vid kusten ligger Viana do Castelo, som ocksa har en vacker kyrka uppe pa ett berg.
Fast de vackraste staderna finns i bergen, tycker jag. Bast ar att hyra en bil. Vagarna ar fina. Jag var i norra Porugal undet lockdown och just som de oppnade upp landet igen, sa jag har ingen aning om det ar mycket turister dar eller inte.
Citera
2024-02-17, 22:41
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Håller med om Sintra men jag uppskattade också en mer okänd stad: Guimaraes, uppe i norr. Det var Portugals första huvudstad, i början av återerövringen från morerna.

Världsarven är en hyfsad ledtråd till intressanta platser: https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...es_in_Portugal

Bra tips
Citera
2024-02-17, 22:50
  #10
Medlem
Hamleyss avatar
Vackert men nedgånget. Porto var lite trevligare än resten. Ett land som har fått mycket stryk de senaste 20 åren..

Maten är sjukt dålig. Bacalhau är sjukt övervärderad. Vinet smakar inte bra.
Citera
2024-02-17, 23:53
  #11
Medlem
Porto VS Sintra?
Citera
2024-02-18, 00:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Möjligen Lissabon, men knappt. Otrevliga människor, usel mat.

Har du ens varit där? Hur många portugiser har du träffat? Hur många restauranter har du besökt?

Portugal är ett underbart land. Algarve och Lissabon är ett måste. Sen beror det på vilken tid av året du vill resa också.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3588887

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback