Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-18, 01:55
  #13
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungKristianTyrann
Har du ens varit där? Hur många portugiser har du träffat? Hur många restauranter har du besökt?

Portugal är ett underbart land. Algarve och Lissabon är ett måste. Sen beror det på vilken tid av året du vill resa också.
Jag var där -85, ett u-land. Kom tillbaka runt -00, lika illa. Samma kokta torsk och potatis, samma sura vin.
Jämfört med grannen Spanien har de förvaltat sina naturrikedomar illa.
Sura, otrevliga och dålig mat.
Citera
2024-02-18, 02:16
  #14
Medlem
Kom igen, Porto VS Sintra. Whos the winna? Why?
Citera
2024-02-18, 09:29
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungKristianTyrann
Har du ens varit där? Hur många portugiser har du träffat? Hur många restauranter har du besökt?

Portugal är ett underbart land. Algarve och Lissabon är ett måste. Sen beror det på vilken tid av året du vill resa också.

Håller med. Förstår inte kritiken alls.
Trodde det skulle vara ungefär som Spanien när jag åkte till Portugal första gången.

Trevligare och mer serviceinriktade än spanjorerna.
Talar betydligt bättre engelska än vad man gör i Spanien.
Finns bara ett sätt att få bra mat i Spanien. Man måste betala dyrt och ta sig till bättre restauranger (i storstäderna) Det behöver man inte i Portugal. Kan få grymt bra mat på en liten familjeägd restaurang till rimlig kostnad.
__________________
Senast redigerad av Riggragg 2024-02-18 kl. 09:48.
Citera
2024-02-18, 09:33
  #16
Medlem
Masingas avatar
Setubal. Producerar fina viner och är en mysig hamnstad.
Citera
2024-02-19, 12:08
  #17
Medlem
DraconianTimess avatar
Jag var i Porto förra våren och WoW vilket ställe! Det överträffade verkligen mina förväntningar.
Har du chansen att besöka Porto så bara gör det! Ett av få ställen i världen där du dessutom kan unna dig en laglig "bridge walk" med magnifik utsikt.
Sintra har flera rekommenderat här och jag kan bara instämma. Stället är som hämtat ur en saga.

Portugal som land verkar inte speciellt exploaterat och man slipper den överjävliga turistträngseln som kan uppstå på ställen som Pisa, Venedig och Mallorca.
Citera
2024-02-19, 16:04
  #18
Medlem
mohnomishes avatar
Portugal är ett helskönt turistland. Antagligen att bo i också, kanske förutom i skogiga bergstrakter under brandsäsongen... Lissabon är en av mina favoritstäder i Europa, och Porto är fantastiskt också. Undvik bara bokhandeln Livraria Lello, känd från Harry Potter-böckerna, dit man måste köpa biljett pga besökstrycket. En tur uppför floden Douro ska man inte missa. Sintra lockar massor av turister men av en anledning. Ett magiskt ställe! Gillade universitetsstaden Coimbra också även om jag bara varit där över dagen. Portugal levererar verkligen, och fortfarande för en rätt billig peng.
Citera
2024-02-19, 16:13
  #19
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungKristianTyrann
Har du ens varit där? Hur många portugiser har du träffat? Hur många restauranter har du besökt?

Portugal är ett underbart land. Algarve och Lissabon är ett måste. Sen beror det på vilken tid av året du vill resa också.
Första gången -85, året innan de kom med i EU. Bilande över spanska höglandet och kom in rätt långt norrut. Kör ned längs kusten, stannade lite i bl a Cascais och fortsatte via Algarve in i Spanien igen. Det var som att lämna ett u-land och komma in i civilisationen.
Tillbaka på konferens i Guincho/Cascais runt millennieskiftet, det var ungefär likadant som -85, surt vin, sönderkokt torsk och potatisgryta, sur personal. Vi gjorde en kväll i Lissabon, något bättre.

Båda resorna på sommaren. Med tanke på vad Europa kan erbjuda åker jag mig inte dit igen. Kan kanske tänka mig att prova Madeira eller Azorerna.
Citera
2024-05-06, 13:45
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungKristianTyrann
Har du ens varit där? Hur många portugiser har du träffat? Hur många restauranter har du besökt?

Portugal är ett underbart land. Algarve och Lissabon är ett måste. Sen beror det på vilken tid av året du vill resa också.
Du låter insatt. Är sept en bra månad att åka till Portugal om man inte vill ha för varmt? Vi ska åka hela familjen i 3 veckor och se oss omkring. Har du tips på sevärdheter?
Jag har bara hört gott om portugiser så några ilägg förvånar.
Har hört att maten är god på små lokala ställen, stämmer det?
Tacksam för alla svar
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3588887

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback