Citat:
Ursprungligen postat av
Strobilator
Här i Europa är institutionerna som bekant så skeptiska att en anmälan om ett brott involverande ett paranormalt väsen aldrig hade gått längre än polisens rent formella plikt att hantera vilken nonsensanmälan som helst. I USA, även de mycket religiösa delstater där skeptikerrörelsen i europeisk mening knappast har något fotfäste, finns istället en stark kristen lobby som stoppar utredningar av sådant med motiveringen att paranormala väsen skulle vara demoner och att de skulle släppas in i världen om de utreddes. Men hur är det i andra delar av världen?
Till exempel i muslimska länder? Delar islam den kristna fundamentalismens hårda linje mot att utreda paranormala väsen? Hur är det med kristna länder i Afrika, eller för den delen i Latinamerika? Hur starkt är skeptikerrörelsens fäste i de östasiatiska institutionerna, är det totalstopp mot att utreda paranormala väsen där? Och hur är det i Indiens institutioner?
Det spelar kanske inte någon större roll vad än sådana "institutioner" kan tycka om folket rapporterar spöken.
Dels eftersom det sällan ens finns några sådana institutioner som folket kan vända sig till, och om det finns något som de kan vända sig till så är det mer den lokala "starke personen."
Som har samma sorts tro som övriga befolkningen i lokalområdet.
Såg du inte den där pajasen i tv, David Batra, när han var i Afrika för att intervjua en kvinna som var chef över hundra insjöfiskare.
Inspelningsteamet fick fly illa kvickt eftersom det ansågs som att de hade brukat "svart magi" ...
Men om du tror att det aldrig hade kunnat hända i det, ack så upplysta Västerlandet, så tror du ack så fel.
Även här har vi tjänstepersoner som kan bli påverkade, på olika sätt, av inkomna rapporter.
På vissa ställen finns det dessutom riktiga institutioner som är mer praktiskt inbegripna i "folktro" osv.
Som på Irland, och på Island.
Där kan det hända att dylika institutioner kontaktas för att rätta till problem som uppstått i samband med att "väsen" och människan hamnat på kollisionskurs med varandra.
Som tex om en väg planerats, och den råkar gå rakt över något känt tillhål för "feerna/vättarna".
Då behöver respektive institution sammankalas för att ställa allt tillrätta igen, och det brukar inte vara byggarna som är den part som får vika ner sig.
Man motiverar detta med att man gärna vill "vårda den lokala folktron," minst lika ansvarsfullt som när det gäller att vårda mer fasta fornminnen.
Dvs även ett lokalt fornminne i form av sägner osv är ju ett slags fornminne. Och därför värt att bevara, menar man.
Men samtidigt så visar man väldigt stor respekt för dessa platser och dess "väsen." Kanske lite mer än vad man hade tyckt var normalt för något som man inte trodde på ... eller hur.
Annars så har vi ju haft institutioner som, allt från polis till fackföreningar, och arbetsdomstolar t.o.m. som kontaktats i fall då det blivit synnerligen infekterat.
Dvs det Har ju faktiskt hänt att hela arbetsplatser utrymts, pga att att de menade att det "spökar" något helt vilt på arbetsplatsen.
Och de vägrade återgå till arbetet - trots hot om uppsägning och avsked.
Jag tycker sånt är skitkul faktiskt.
Nu senast läste jag om ett flyktingboende som också hade drabbats på samma sätt. Alla, både boende som personal, flydde fältet och vägrade alla återgå.
Det blev ju liv i luckan, minst sagt.
Och fortfarande så, som du skriver, tar ju polisen emot erbjudanden från diverse "medium" osv.
Gällande allt från mord till försvunna personer.
Katolska kyrkan är ju också en institution, eller hur.
Och de har ju exorcister anställda.
Bla en känd i vårt grannland Danmark.