Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-18, 00:47
  #1
Medlem
Är detta ens möjligt? Ja det är det väl. Men det är mycket svårare än jag trodde.
Måste man börja med melodin först? Hur gör man en låt låta professionell också? Är det sidechain, reverb, delay och framförallt equalizer som hjälper? Varför är det så svårt för mina öron att träna upp när det gäller compression?
Citera
2024-02-18, 02:05
  #2
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sykemypie
Är detta ens möjligt? Ja det är det väl. Men det är mycket svårare än jag trodde.
Ja, det är sjukt svårt. Och få som ens kan göra det. Det brukar i så fall röra sig om en handfull låtskrivare i branschen, som kostar därefter.
Citat:
Ursprungligen postat av Sykemypie
Måste man börja med melodin först?
Ja, det är absolut det enklaste. Alla gånger. Utan tvivel.
Citat:
Ursprungligen postat av Sykemypie
Hur gör man en låt låta professionell också?
Det handlar om ett helhetsintryck. Det är lite som med att göra film. Bara för att du råkar ha tillgång till att använda Chris Nolans filmkameror kommer det inte se professionellt ut om du filmar dina polare i soffan när de imiterar scener ur Gudfadern. Bara en sån sak som arrangemanget i en låt gör skillnad. Det spelar ingen roll om du kör de senaste hetaste pluggarna om arrangemanget låter som en tolvåring knåpat ihop det.
Citat:
Ursprungligen postat av Sykemypie
Är det sidechain, reverb, delay och framförallt equalizer som hjälper?
Nej. Verkligen inte. Du kan inte sminka en gris och hoppas den kommer se ut som Marilyn Monroe.
Citat:
Ursprungligen postat av Sykemypie
Varför är det så svårt för mina öron att träna upp när det gäller compression?
Det är svårt att svara på. Kompression ska inte höras. Oftast försöker man väl komprimera så mycket det går utan att du hör någon direkt skillnad. Men att du får en mer kompakt volym. Lite som att justera diskant eller bas. Inget av det ska dominera, så man får dra upp respektive utan att det hörs jättemycket.
Citera
2024-02-18, 02:12
  #3
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Men jösses vad försöker du säga? Antar du försöker producera elektronisk musik. En låt skriver man. Det finns gott om elektronisk musik som har både samples och lånade vokaler om det är vad du menar.

Vill du göra något mer från grunden så får du kontakta folk som skriver musik. Finns massor av hobby entusiaster.
Citera
2024-02-18, 02:31
  #4
Medlem
RumpNietzsches avatar
Alltså... va? Det låter på hur du skriver som att du menar att man skulle skriva en låttext utan att ha ett hum om hur melodin / den instrumentala biten kommer att bli?

Det låter ju i så fall som en sjukt dålig idé för texten ska ju liksom stämma med rytmen, om du inte har nån aning om hur rytmen och melodin är så har du ju ingen aning om hur många ord/stavelser du lämpligen kan trycka in på en viss tid, var eventuella pauser i texten kan/bör/måste göras osv.

Om man prompt ska börja med text-delen så är väl det normala att man åtminstone liksom hummar fram en ungefärlig melodi och rytm samtidigt som man skriver texten? Om man inte är kapabel att göra detta själv så bör man nog överlämna hela musikproduktionen till någon annan som kan.
Citera
2024-02-18, 06:28
  #5
Medlem
Det finns ju en och annan tonsatt dikt som blivit bra.
Citera
2024-02-18, 07:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sykemypie
Är detta ens möjligt? Ja det är det väl. Men det är mycket svårare än jag trodde.
Måste man börja med melodin först? Hur gör man en låt låta professionell också? Är det sidechain, reverb, delay och framförallt equalizer som hjälper? Varför är det så svårt för mina öron att träna upp när det gäller compression?

Om du menar att man skriver texten först så vet jag inte varför det skulle vara något problem.
Citera
2024-02-18, 09:54
  #7
Medlem
Bernie Taupin skrev de flesta (om inte alla) texter till Elton John, som satte sig i ett annat rum och skrev musiken efteråt.
Såg ett kortare klipp häromdagen med Elton hos Graham Norton häromdagen då EJ berättade just det.

Och deras karriärer gick ju hyfsat, får man ändå säga.

Första låten var Your song.
Citera
2024-02-18, 11:14
  #8
Medlem
Tack så mycket allihopa för responsen, men då är uppföljds frågan: Hur gör man en låt så att det inte låter kladdigt? En bra melodi? OCH FRAMFÖRALLT STORY:N I LÅTEN? Det är och har varit flera gånger då jag undrar hur låten ska fortsätta. Ja det är elektronisk musik och jag gillar inte när det är särskilt monotont, jag gillar att switch:a upp det. Men jag gör det för ofta och då blir det för mycket att ta in. Har ni också några tips eller på hur man gör bra build-ups (uppbyggnad fram mot droppet/refräng) eller om ni har några presets för det?
Citera
2024-02-18, 11:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Men jösses vad försöker du säga? Antar du försöker producera elektronisk musik. En låt skriver man. Det finns gott om elektronisk musik som har både samples och lånade vokaler om det är vad du menar.

Vill du göra något mer från grunden så får du kontakta folk som skriver musik. Finns massor av hobby entusiaster.

Vart kan man kontakta sådant folk?
Citera
2024-02-18, 11:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sykemypie
Är detta ens möjligt? Ja det är det väl. Men det är mycket svårare än jag trodde.
Måste man börja med melodin först? Hur gör man en låt låta professionell också? Är det sidechain, reverb, delay och framförallt equalizer som hjälper? Varför är det så svårt för mina öron att träna upp när det gäller compression?
Det är ju det alla poeter sysslar med. Trollar du?
Citera
2024-02-18, 11:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Det är ju det alla poeter sysslar med. Trollar du?

Alla poeter?
Citera
2024-02-18, 13:46
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sykemypie
Alla poeter?
Ja. De skriver texter (vilket du helt malplacerat kallar "lyrics") utan att ha en melodi.

(Lyric är ju poesi på engelska.)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback