Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-21, 11:08
  #1
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Jag har blivit av med mitt bilkörkort och funderar på att köpa en EU-moppe.
Det verkar vara lite mycket krångel med att fixa körkort för moppe och kostar också en del pengar så jag undrar om polisen har rätt att beslagta min EU-moppen om jag kör ändå?
Antar att det blir böter men vilka andra följder kan det få?

Att ta moppekort verkar ta mer än tolv timmars utbildning så vet någon vad det kostar?

Eftersom jag har haft bilkort så känns det onödigt att slänga ut pengar och tid på ett moppekort.

Åsikt någon?
Citera
2024-02-21, 11:15
  #2
Medlem
Köp klass 2-moppe i stället?
Citera
2024-02-21, 11:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Åsikt någon?
Killgissar att polisen får ta din moped.

Hur som, tror inte du kan få körkortstillstånd för moped om ditt körkort för bil är indraget. Också en killgissning.
Citera
2024-02-21, 11:18
  #4
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Bilkörkortet drogs för 8 år sedan så jag tycker att jag borde kunna ta om kortet nu.
Citera
2024-02-21, 11:44
  #5
Medlem
ja det kan dom
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag har blivit av med mitt bilkörkort och funderar på att köpa en EU-moppe.
Det verkar vara lite mycket krångel med att fixa körkort för moppe och kostar också en del pengar så jag undrar om polisen har rätt att beslagta min EU-moppen om jag kör ändå?
Antar att det blir böter men vilka andra följder kan det få?

Att ta moppekort verkar ta mer än tolv timmars utbildning så vet någon vad det kostar?

Eftersom jag har haft bilkort så känns det onödigt att slänga ut pengar och tid på ett moppekort.

Åsikt någon?
Citera
2024-02-21, 12:50
  #6
Medlem
Att köra klass 1-moppe utan körkort är olovlig körning, något du bör undvika om du har planer på att ta om bilkörkortet de kommande åren.
Är du tillräckligt gammal för att köra klass 2-moped utan förarbevis är det nog det mest passande alternativet för dig. Eller en elcykel.
Citera
2024-02-28, 18:38
  #7
Medlem
modellen.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag har blivit av med mitt bilkörkort och funderar på att köpa en EU-moppe.
Det verkar vara lite mycket krångel med att fixa körkort för moppe och kostar också en del pengar så jag undrar om polisen har rätt att beslagta min EU-moppen om jag kör ändå?
Antar att det blir böter men vilka andra följder kan det få?

Att ta moppekort verkar ta mer än tolv timmars utbildning så vet någon vad det kostar?

Eftersom jag har haft bilkort så känns det onödigt att slänga ut pengar och tid på ett moppekort.

Åsikt någon?
Kör ändå Polisen får inte jaga enligt svensk lag och eftersom att en polis nyligen blev dömd för tjänstefel så tror jag många de är lite skraja för tillfället
Citera
2024-03-20, 16:38
  #8
Medlem
Sonny00s avatar
Om man tar bort nummerskylten så ser väl inte polisen att det är en klass 1 moppe? Men de kanske provkör moppar som de stoppar?
Citera
2024-03-20, 16:47
  #9
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Om man tar bort nummerskylten så ser väl inte polisen att det är en klass 1 moppe? Men de kanske provkör moppar som de stoppar?

Dom kollar alltid försäkring när de stannar någon. Då kommer det framgå vad för klass moppen har.

Btw. Vem vill ha en EU moppe när man kan köra en klass 2 moppe som med några handvändningar lätt går upp i 60-70km/h. Samt det är billigare, smidigare och som jag ser det enbart fördelar. Enda skulle väl vara då om man är såpass "ung" så man även måste ha förarbevis för klass 2 moppe. Kommer inte ihåg var brytgränsen går och vilket år man måste varit född för att även ta förarbevis för klass 2.
__________________
Senast redigerad av eldrattan 2024-03-20 kl. 16:51.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback