Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-21, 18:25
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Kostar det inte mer? Ingenting om man jämför med dagens lunch en månad varannan dag.

Det bör väl finnas hemsidor som de marknadsför sig på och markerar på kartor sina gårdsbutiker som har det.

kostar mer om du köper från bonde än affär? vart tror du affären får sitt kött ifrån?

aa om du läste mer så länkade jag till https://www.gardssallskapet.se
Citera
2024-02-21, 19:07
  #14
Medlem
Är väl inga bönder som slaktar själv nuförtiden. Billigaste bra köttet jag vet är på ett lokalt slakteri med butik dit vad jag tror alla köttbönder häromkring skickar sina djur. Där kostar det ungefär lika som Ica men är otroligt mycket bättre. De vill ju inte dumpa priserna. Om man vill ha det billigt så kan man bara köpa inälvsköttet. Köpte massa hjärta för 20 spänn kilot häromåret från slakteriet men sånt har gått upp också.
__________________
Senast redigerad av Medievalchurch 2024-02-21 kl. 19:09.
Citera
2024-02-21, 20:51
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Sätt ut en annons på Blocket. "Kött köpes!" och förklara att du vill köpa kött från djur som betat ute. Antar att viltkött även går ned? Finns nog jägare som vill tömma frysen och tjäna en slant.

Bra idé! Ska nog testa detta!
Citera
2024-02-24, 12:30
  #16
Medlem
Vem0ths avatar
Besök ett City Gross och fråga deras styckare om att få köpa en hel muskeldetalj. Dom är ofta rätt schyssta och ger dig inköpspris+moms plus något korvöre till sig själva. Typ en svensk ryggbiff från deras egna leverantör(gräsbetat kött) skulle jag gissa kommer kosta dig runt 170kr kilot om du köper en helmuskel orörd i sin förpackning.

Den kan du dela upp själv hemma, håller ca 10 dagar i kylen om du sluter in biffarna väl i plastpåsar men går även att frysa ned utan problem om du inte tror du får i dig hela inom loppet av en vecka.
Citera
2024-02-26, 11:51
  #17
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jajjemens
Tjenis! Jag har bestämt mig för att under några månaders tid köra "The lion diet" Läs mer här: https://liondiet.com/.

Det är alltså precis som carnivore fast man äter endast kött från idisslande djur och anledning är att det ska vara mindre irriterande/ skapa mindre inflammation än andra djur. Om man dessutom äter naturbetat kött så får man också en bättre sammanställning av Omega3/Omega6 fetter och mycket forskning talar för att det är fördelaktigt.

Anledning till att jag vill prova detta några månader är helt enkelt för att jag vill se hur min kropp reagerar på att utesluta precis allt utom denna typen av kött, salt och vatten. Har blivit diagnostiserad med medelsvår ADHD, depression och ångest. Har läst om många med samma problematik som blivit hjälpta av att äta på detta sättet.

Nu till min fråga, hur kan jag köpa kött till bästa möjliga pris? Har lagt min första beställning från Gröna Gårdar och beställde de billigaste köttdetaljerna som oxbringa och oxtunga, även några kilo nötköttsputs som dom kallar det men kilo priset landade ändå totalt på nästan 200 kr / kg.

Tänker att man kan kolla i lokala matvaruhus om de har extrapris på denna typ av kött och hitta billigt ibland men kanske inte hållbart i längden?

Jag behöver absolut inte ha fina köttdetaljer utan kan äta nästan vad som helst som smakar okej.

Har någon en idé på hur jag kan få tag i billigare kött?
Först och främst så behöver du förstå att det inte finns något "skogsbete" kvar längre.

Så det som kreaturen du äter av har livnärt sig på, det är antingen gräset på marken - tillsammans med det som bonden utfordrar dem med i form av processat skit med tillsatta skit.


Om du vill ha kött från skogsbetande djur, så får du köpa spanskt och franskt kött.
Inte bara har de välkända råvaror med just denna kvalitetsstämpel, utan de erbjuder även ollonuppfödda svin, tex.

Du vet, ekollon osv, sådant som svenska grisar och får brukade gotta sig i här också, före det att skogen blev förbjudet område för svensk boskap.

Intressant nog så kan man faktiskt läsa, i lantbrukslexikon från tiden EFTER skogsbetesförbudet som myndigt förklarar att det där med att tro att ollonet ska ge ett bättre, mer välsmakande kött, bara är en dålig fantasi. För "Sanningen" är, tydligen, att köttet blir Sämre, för sämre smak, om djuret ätit ollon.

Det är naturligtvis en lögn.

Fortfarande idag är ollonuppfödda djur prisade som något av det yppersta, och så var det här i Sverige också förr.
Var det ett gott ollonår så var det med stor förväntan man väntade på slakten.



Visst finns det, lite här och lite där, några små smågårdar som låter sina djur gå ute under sommaren.
Te om de har så avtalat med skogsägaren på en skärgårdsö tex.
Men det är så sällsynt att det i princip inte går att få tag på längre. Och det är ändå oftast tal om mjölkkossor som går fritt på ön.


Svin får inte ens lov att löpa fritt i skog och mark - i synnerhet skog.
Inte får och inte kor.
Bara i inhägnade hjorthägn kan man få se hjortar springa okring i skogen och ta för sig av livets goda.



Så ... gå till stans bästa köttbutik och fråga efter spanskt eller franskt ollonuppfödda grisar eller kossor.


Visst är det syd.
För skogen har ju varit boskapens naturliga hemvist under tusentals år. Ända fram tills 1800-talets slut, när den svenska skogsindustrin började inse sin egen betydelse för svenska BNP.
Och då började de ställa kvar - såsom att förbjuda skogsbete. Och på så sätt ta död på en mångtusenårig gammal tradition.

Man kunde alltså träffa på flockar med grisar under sin skogspromenad då, före förbudet.
Liksom kossor med klämtande bjällra under hakan.
Eller får och getabockar.

I Norge har de fortfarande getter som får hoppa och studsa ute i vilda skogen, bara de inte råkar komma i närheten av den svenska gränsen.

Det är bara renarna som får lov att gå utomhus.


Jag tycker att man borde återintroducera det traditionella skogsbetet.
Dels hade boskapens livskvalitet höjts, och dels så hade det blivit en trevligare upplevelse att vandra i skogen med dessa djuren.
De älskar ju att böka och ha sig, leta efter rötter och svamp - tryffel - och äta små skott som hindrar skogen från att bli alltför igengrodd.
Det blir snyggare i skogen med andra ord.
Citera
2024-02-28, 15:09
  #18
Medlem
Är på samma jakt som dig.

Gått till ICA butik efter butik och kött ''experterna'' i disken vet inte ifall något kött är gräsbetat. Liksom hallå??

Väldigt svårt att hitta i vanliga matbutiker. Så antar du får beställa ifrån Gröna gårdar eller gardssalskapet.

Va bered på att priset är enormt dyrt bara.
Citera
2024-02-28, 17:58
  #19
Medlem
Gräsbete är prioritet men jag går till affären ganska ofta och brukar passa på om det är kampanj/sista datum. Vi har överlag bra kött här i landet och det mesta som säljs här är lokalt.

Muskelkött köper jag från en lokal bonde för under 200:-/kg och då ingår lite lyxigare styckdetaljer, vilket egentligen är lite onödigt.
Lever, nötputs, talg och diverse köper jag från Gröna Gårdar. 100:-/kg typ.

Jag skulle gissa att dagspriset för käket (½-1kg) ligger över 100kr men då majoriteten av kalorierna kommer från talg så blir det inte mycket dyrare än så.
Citera
2024-02-28, 18:13
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scandinaviag
Är på samma jakt som dig.

Gått till ICA butik efter butik och kött ''experterna'' i disken vet inte ifall något kött är gräsbetat. Liksom hallå??

Väldigt svårt att hitta i vanliga matbutiker. Så antar du får beställa ifrån Gröna gårdar eller gardssalskapet.

Va bered på att priset är enormt dyrt bara.

Jag har redan skrivit om det i tråden en gång men jag förstår inte vad felet är med Coops naturbeteskött?
Från deras hemsida:
"Naturbeteskött kommer från djur som strosat, betat och skuttat på hagmarker, strandängar, skogsbeten, älvbranter, ljunghedar och alvarsmarker. Anrika och artrika svenska betesmarker som ger köttet en alldeles särskilt rik smak.".

Köpte deras Nötfärs Naturbeteskött bara häromdagen och betalade 131kr/kg vilket inte är så enormt dyrt om du frågar mig. Köpt deras rostas som kostade 199kr/kg på kampanj och den var toppenbra.
Citera
2024-02-28, 19:05
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Jag har redan skrivit om det i tråden en gång men jag förstår inte vad felet är med Coops naturbeteskött?
Från deras hemsida:
"Naturbeteskött kommer från djur som strosat, betat och skuttat på hagmarker, strandängar, skogsbeten, älvbranter, ljunghedar och alvarsmarker. Anrika och artrika svenska betesmarker som ger köttet en alldeles särskilt rik smak.".

Köpte deras Nötfärs Naturbeteskött bara häromdagen och betalade 131kr/kg vilket inte är så enormt dyrt om du frågar mig. Köpt deras rostas som kostade 199kr/kg på kampanj och den var toppenbra.


Missade din kommentar sorry. Visste inte ens att Coop hade det, har inte fått upp det på googlandet. Men ska defentivt kolla in och prova. Kan inte tro det är någonting fel på det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback