Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-02-26, 20:07
  #25
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Vilket format är bäst att digitalisera musik i? MP3 vid 320 kbit/s?

FLAC är kanske bäst men accepteras inte av alla spelare. Är MP3 320 helt kasst i jämförelse med FLAC?


Alltså, som en som har haft hemstudio i över 10 år och kört tester fram och tillbaka när jag sparar mina låtar i Mp3 eller Flac på högsta upplösningen. Så har jag inte funnit minsta lilla skillnad mellan dom. Och då är jag kräsen.
Flac är lika bra som Mp320 är lika bra som Wav i cd-kvalitet och Ogg vorbis . Det är precis samma skit. Flac filen är betydligt större, men det är alltså en stor nackdel eftersom det inte finns någon skillnad
__________________
Senast redigerad av Upplyften 2024-02-26 kl. 20:13.
Citera
2024-02-26, 20:16
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Alltså, som en som har haft hemstudio i över 10 år och kört tester fram och tillbaka när jag sparar mina låtar i Mp3 eller Flac på högsta upplösningen. Så har jag inte funnit minsta lilla skillnad mellan dom. Och dåär jag kräsen
Jo jag har också en hemstudio men där kör jag uteslutande WAV. (Utom nån enstaka gång när jag hittar en bra acapella på MP3.

Det är först under en bitrate på c:a 127 eller lägre som man hör nån skillnad. Då börjar det låta som ett lowpass vid c:a 14000 Hz.

I Studion har jag bra lurar och burkar så där hörs det ju tydligt om man lägger en lowpass vid 14000 Hz, 48 dB/oktav men i min bilstereo vete fan om det hörs.
Citera
2024-02-26, 20:25
  #27
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Jo jag har också en hemstudio men där kör jag uteslutande WAV. (Utom nån enstaka gång när jag hittar en bra acapella på MP3.

Det är först under en bitrate på c:a 127 eller lägre som man hör nån skillnad. Då börjar det låta som ett lowpass vid c:a 14000 Hz.

I Studion har jag bra lurar och burkar så där hörs det ju tydligt om man lägger en lowpass vid 14000 Hz, 48 dB/oktav men i min bilstereo vete fan om det hörs.


Yes precis, på den nivån är det.
MP3 128 går ju att undvika , det är ju ett stenåldersformat från tiden då större hårdidskar kostade som en bra begagnad bil och tjänster på nätet som ville spara dyr serverkapacitet genom komprimering.
T.o.m Youtube kör med AAC 256 nuförtiden. Finns ju ingen anledning att lägga sig under 256
Citera
2024-02-26, 20:32
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Yes precis, på den nivån är det.
MP3 128 går ju att undvika , det är ju ett stenåldersformat från tiden då större hårdidskar kostade som en bra begagnad bil och tjänster på nätet som ville spara dyr serverkapacitet genom komprimering.
T.o.m Youtube kör med AAC 256 nuförtiden. Finns ju ingen anledning att lägga sig under 256
Nej precis.
Citera
2024-02-26, 22:16
  #29
Medlem
BackToHegels avatar
Jag vill ha mitt musik-bibliotek i FLAC, tar inte så stor plats om man jämför med filmsamlingen om man säger så. Sen kodar jag om ifall jag vill få in så mycket som möjligt på ett microSD-kort till den mobila spelaren t.ex. Det är det som är fördelen med FLAC, inga förluster vilket gör det till en klockren källa att koda om ifrån. Sen vet jag inte om det är så vettigt att prata om bitrate när det gäller FLAC, det är ju inte destruktivt komprimerat som t.ex. mp3.
Citera
2024-02-27, 05:27
  #30
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Jag vill ha mitt musik-bibliotek i FLAC, tar inte så stor plats om man jämför med filmsamlingen om man säger så. Sen kodar jag om ifall jag vill få in så mycket som möjligt på ett microSD-kort till den mobila spelaren t.ex. Det är det som är fördelen med FLAC, inga förluster vilket gör det till en klockren källa att koda om ifrån. Sen vet jag inte om det är så vettigt att prata om bitrate när det gäller FLAC, det är ju inte destruktivt komprimerat som t.ex. mp3.
Det är också en vettig poäng att ta upp.
Jag samlar inte på flac men laddar som sagt ofta ner i det, eftersom många utgåvor inte finns i andra format och jag har självklart experimenterat med att koda om i olika kvaliteter...och då kan även jag höra skillnaden, iaf om jag kodar om från det absolut bästa till på gränsen till olyssningsbart för en audiofil.

Jag har inga extrema problem med som sagt V0, men iom att jag fortfarande över 55 då och då lyssnar förjävla högt på musik så hörs skillnaderna ofta när man pressar systemet lite.
Jag har ett okej ljudsystem vid datorn plus ett par okej lurar och 320kbps låter absolut bra nog, så bra att iaf jag aldrig skulle kunna höra skillnaden mot ens wav.

Fast det är klart, det har gjorts ett antal ABX-tester - alltså riktiga blindtester där ingen kan lista ut i förväg vad som spelas - där många med påståenden om att utan tvekan kan höra skillnad fått se sig besegrade och i vissa fall till och med valt 128kbps som det som lät absolut bäst.
Citera
2024-02-27, 12:36
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Jag vill ha mitt musik-bibliotek i FLAC, tar inte så stor plats om man jämför med filmsamlingen om man säger så. Sen kodar jag om ifall jag vill få in så mycket som möjligt på ett microSD-kort till den mobila spelaren t.ex. Det är det som är fördelen med FLAC, inga förluster vilket gör det till en klockren källa att koda om ifrån. Sen vet jag inte om det är så vettigt att prata om bitrate när det gäller FLAC, det är ju inte destruktivt komprimerat som t.ex. mp3.
Var har du fått tag på FLAC-filerna?
Citera
2024-02-27, 13:03
  #32
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Det är också en vettig poäng att ta upp.
Jag samlar inte på flac men laddar som sagt ofta ner i det, eftersom många utgåvor inte finns i andra format och jag har självklart experimenterat med att koda om i olika kvaliteter...och då kan även jag höra skillnaden, iaf om jag kodar om från det absolut bästa till på gränsen till olyssningsbart för en audiofil.

Jag har inga extrema problem med som sagt V0, men iom att jag fortfarande över 55 då och då lyssnar förjävla högt på musik så hörs skillnaderna ofta när man pressar systemet lite.
Jag har ett okej ljudsystem vid datorn plus ett par okej lurar och 320kbps låter absolut bra nog, så bra att iaf jag aldrig skulle kunna höra skillnaden mot ens wav.

Fast det är klart, det har gjorts ett antal ABX-tester - alltså riktiga blindtester där ingen kan lista ut i förväg vad som spelas - där många med påståenden om att utan tvekan kan höra skillnad fått se sig besegrade och i vissa fall till och med valt 128kbps som det som lät absolut bäst.
Kodar jag om till mp3 blir det Lame med V0, ibland med normaliserad ljudnivå också. Ingen hör skillnad på detta och lossless vill jag påstå. Jag hör bara skillnad om det är en "felaktigt" kodad mp3a, alltså kodad med en sunkencoder som Xing och/eller väldigt låg bitrate. Men bara för att det fungerar i sista led vill man inte ha destruktiv komprimering innan dess. Samma sak med bilder; JPEG duger fint att titta på men ska man behandla bilden på något sätt vill man inte ha ett destruktivt format som källa.

Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Var har du fått tag på FLAC-filerna?
Jag har rippat mina CD-skivor, samt laddat ner en hel del.
Citera
2024-02-27, 16:08
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Kodar jag om till mp3 blir det Lame med V0, ibland med normaliserad ljudnivå också. Ingen hör skillnad på detta och lossless vill jag påstå. Jag hör bara skillnad om det är en "felaktigt" kodad mp3a, alltså kodad med en sunkencoder som Xing och/eller väldigt låg bitrate. Men bara för att det fungerar i sista led vill man inte ha destruktiv komprimering innan dess. Samma sak med bilder; JPEG duger fint att titta på men ska man behandla bilden på något sätt vill man inte ha ett destruktivt format som källa.


Jag har rippat mina CD-skivor, samt laddat ner en hel del.
OK.
Citera
2024-03-09, 16:41
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Sen skiljer det ju på en 128kbps och en 128kbps också. En del kan låta rätt bra, ibalnd till och med svårt att höra skillnad från en med bättre bitrate. Men andra gånger kan det låta jättedassigt. Jag har en del låtar i 128 som låter riktigt dassiga.

Tror det har med codec att göra, jag är inte så hemma på det där. Men som sagt, det kan vara skillnad på en 128a och en 128a. På den där sidan hade de ju verkligen använt ljudfiler som lät cleant, men det är inte hela sanningen. Det går att höra skillnad på 128 och lossless.
Ja codec är naturligtvis viktigt. En dålig codec kan ge ett intryck av distorsion.

Ock som sagt: Ska du höra skillnad på 128 kbits/s kodad i en bra codec och FLAC måste du har top-notch-högtalare eller lurar.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback