Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-26, 21:14
  #1
Medlem
Jag gör ofta egna låtar. Speciellt när jag kör bil sent på natten. I synnerhet är slagkraftiga refränger min starka sida. Jag upplever faktiskt att en del låtar blir riktigt bra. Så bra att jag misstänker starkt att det faktiskt inte alls är jag som skrivit dom från början.

Hur kan man på ett enkelt sätt ta reda på om man helt själv kommit på en riktig slagdänga med slagkraftig text eller om man bara gjort om något man hört tidigare men glömt eller rent av snott en befintlig låt rakt av utan att förstå/minnas att det är det man gjort?

Mitt uppsåt är alltså inte att stjäla någon annans musik utan tvärtom utröna om det är det jag gjort.

Är det bara jag som är senil eller är inte det här ett problem även för proffsen? Att hålla reda på vad man skapat helt själv, vad som är inspiration och vad som bara är en upprepning av någon annans material som sitter djupt inne i hjärnbarken?
Citera
2024-02-26, 21:22
  #2
Medlem
SvenHelsings avatar
Du upptäcker det när du blir stämd
Citera
2024-02-26, 21:24
  #3
Avstängd
Musiker snor friskt, du vore i gott sällskap.
Citera
2024-02-26, 21:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du upptäcker det när du blir stämd

Jo det kan jag tänka mig men eftersom det är jävligt bra material jag sitter på kommer det förmodligen bli ett dyrt tillvägagångssätt.

Jag kan väl inte vara den första som står inför ett dundergenombrott och inte riktigt vet om jag komponerat allt själv eller blivit inspirerad av en befintlig låt som jag inte helt kommer ihåg?

Artister som stjäl musik hör man ju om då och då men det här är ju det omvända, att man skulle vilja veta om det är det man gjort för att undvika att lansera stulet material.
Citera
2024-02-26, 21:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kombitator
Musiker snor friskt, du vore i gott sällskap.

Jo jag vet, men då har man ju som sagt ett uppsåt att göra det. Min fråga är alltså det motsatta hur jag eller ett proffs gör för att checka att det man kommit på inte finns redan?

Jag upptäckte nämligen av en slump att en av mina bättre låtar (refränger) var väldigt lik Thåströms låt om Skebokvarnsvägen.
Citera
2024-02-26, 21:35
  #6
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jo det kan jag tänka mig men eftersom det är jävligt bra material jag sitter på kommer det förmodligen bli ett dyrt tillvägagångssätt.
Det där tror jag när jag hör det. Det är inte direkt ont om folk som överskattar sina egna låtar.

Citat:
Jag kan väl inte vara den första som står inför ett dundergenombrott och inte riktigt vet om jag komponerat allt själv eller blivit inspirerad av en befintlig låt som jag inte helt kommer ihåg?

Artister som stjäl musik hör man ju om då och då men det här är ju det omvända, att man skulle vilja veta om det är det man gjort för att undvika att lansera stulet material.
För att göra det hela värre så finns det ingen självklar gräns heller. Allt sådant avgörs från fall till fall.

Jag vet faktiskt inte hur proffsen gör, men jag antar att det finns folk som jobbar med att leta dubbletter.

Men ganska ofta kan det visa sig att de som stämmer någon annan för att ha snott saker inte själva var så originella som de trodde. Här är en video om det https://www.youtube.com/watch?v=0ytoUuO-qvg
Citera
2024-02-26, 22:28
  #7
Medlem
Pink-Panters avatar
Googla textrader och sen finns det väl appar nu för tiden som kan identifiera melodier.
Citera
2024-02-27, 01:59
  #8
Moderator
Nospheratus avatar
Förr om åren kunde det ju bli snopet om man ovetandes skrev någon annans låt. Numera är det ju bara dra hem SoundHound eller Midomi och nynna melodin. Det är faktiskt en underskattad fyllegrej att sitta och passera telefonen mellan varandra i fyllegänget och nynna melodier. I hopp om att knäcka appen med att den inte känner igen låten. Det gör den dock nästan alltid. Även massa konstiga b-sidor av Led Zeppelin som man trodde man bara själv kände till.
Citera
2024-02-27, 07:43
  #9
Medlem
Klas-Vegass avatar
Ingen vet vad man skapat själv eller inte. Det kan vara en barnramsa du hörde som barn, en psalm man sjöng i skolan (öppna landskap) osv.

Vem som helst kan göra en George Harrison (my sweet lord). Men undra om inte "jag och min far är medveten stöld" (springsteen).
Citera
2024-02-27, 19:42
  #10
Medlem
SvenHelsings avatar
Om du nu skulle bli stämd kan det vara bra att leta upp fler exempel som din låt skulle kunna vara en kopia av.
Citera
2024-02-27, 20:11
  #11
Medlem
Prova att prata med en AI chat bot, fråga dem typ "do you recognize any song with these lyrics" och går säkert på svenska också. Det kan hjälpa
Citera
2024-02-29, 08:29
  #12
Medlem
DJHeinrichHimmlers avatar
Vem är du egentligen en synthare eller något vidrigt skit?

Spela låten med andra kommer du märka att det är aldrig din låt! Men det kräver att du kan spela ett instrument!

Synthsvin! H-lvete så dum! Jamma!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback