Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-29, 14:11
  #13
Medlem
HomoHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJHeinrichHimmler
Vem är du egentligen en synthare eller något vidrigt skit?

Spela låten med andra kommer du märka att det är aldrig din låt! Men det kräver att du kan spela ett instrument!

Synthsvin! H-lvete så dum! Jamma!

Du skriver i princip exakt likadant i alla trådar.....
Citera
2024-03-01, 18:12
  #14
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jo jag vet, men då har man ju som sagt ett uppsåt att göra det. Min fråga är alltså det motsatta hur jag eller ett proffs gör för att checka att det man kommit på inte finns redan?

Jag upptäckte nämligen av en slump att en av mina bättre låtar (refränger) var väldigt lik Thåströms låt om Skebokvarnsvägen.
Om du kom på det så kan du lugnt hävda att du skrev det. För att någon ska anse det värt att stämma dig måste du till att börja med tjäna tillräckligt på låten för att någon ska anse det värt besväret att tillskansa sig en del av intäkterna via domstol. Bara det är ju svårt...

Om du lyckas med detta är det faktiskt ett giltigt försvar att du själv hittade på det och aldrig har hört deras låt till att börja med. Om det lilla stycket som råkade bli samma som någon annan låt innebär det ju egentligen att det är för trivialt för att få upphovsrättsskydd.

I värsta fall kan du försöka hitta någon liknande slinga som är publicerad ännu tidigare än den låt som du blir stämd för att ha plagierat, brukar inte vara något problem om du håller dig till populärmusik att hitta liknande passager i gamla låtar eller klassisk musik om du verkligen letar. Och när du hittar det har han ju inget att komma med längre.

Men för att sammanfatta har du inget att oroa dig för, det är bara att börja publicera.
Citera
2024-03-15, 17:01
  #15
Medlem
När du skriver att du skrivit låtar, menar du då att du bara suttit och sjungit för dig själv i bilen eller har du en faktisk möjlighet att göra något konkret av det?

De enda personer jag stött på som varit oroliga för det du beskriver är folk som aldrig spelat ett instrument eller ens försökt producera en riktig låt.
Oftast försvinner alla tankar om oavsiktligt plagiering så fort man skrivit jlart texten, listat ut alla ackord eller bara repat in låten med andra som inte reagerat med samma oro.
Citera
2024-03-15, 23:38
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag gör ofta egna låtar. Speciellt när jag kör bil sent på natten. I synnerhet är slagkraftiga refränger min starka sida. Jag upplever faktiskt att en del låtar blir riktigt bra. Så bra att jag misstänker starkt att det faktiskt inte alls är jag som skrivit dom från början.

Hur kan man på ett enkelt sätt ta reda på om man helt själv kommit på en riktig slagdänga med slagkraftig text eller om man bara gjort om något man hört tidigare men glömt eller rent av snott en befintlig låt rakt av utan att förstå/minnas att det är det man gjort?

Mitt uppsåt är alltså inte att stjäla någon annans musik utan tvärtom utröna om det är det jag gjort.

Är det bara jag som är senil eller är inte det här ett problem även för proffsen? Att hålla reda på vad man skapat helt själv, vad som är inspiration och vad som bara är en upprepning av någon annans material som sitter djupt inne i hjärnbarken?
Har byggt en studio där jag huserar och gör min musik.
Spelar riktiga trummor, gitarrer, piano och synthar. En dröm efter alla år.

Du är inte ensam att fundera över om din id'e spelats in tidigare.
Själv tänker jag ofta på det när jag kommit på något riff eller skapat en låt.

Nu lyssnar jag själv mycket på de typer av musik jag själv gör, men man kan ju inte lyssna på allt..

Men jag tänker som så att när låten ligger ute så lär väl någon kommentera om de tycker låten är ett plagiat eller att en del av låten skulle vara "snodd".

Det var som en kompis sa till mig, "de mesta kombinationerna på en gitarrhals har redan sett världen, det börjar bli rätt fullt nu"

Det ligger nog något sant i det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback