Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-28, 14:01
  #1
Medlem
Barentss avatar
Nu har väl ändå någon blivit galen. På två dagar har jag fått 6 samtal från samma(?) telefirma, olika nummer, som inleder "Hej är det Nisse? Vi ringer dig om ditt mobilabonnemang på Telia". Jag förstår att jag inte kan stoppa detta. Men är det inte helt galet använd tid från call centers? Vem är det som ringer? Vad kan man göra? Jag köper självklart inte något per telefon. jag säger omedelbart "Jag köper inget ni kan kryssa bort mig". Sedan kan det komma ett samtal till 2 minuter senare.

Finns det något sätt att bestraffa dessa dårar? Genom att låtsas beställa t.ex?

Om jag byter nummer för att slippa detta, finns det något jag ska tänka på när jag väljer abonnemang för att call centers ska bli helt ointresserade av mig?

De har ringt från t.ex 010 1983821, 073 4518773
__________________
Senast redigerad av Barents 2024-02-28 kl. 14:09.
Citera
2024-02-28, 14:08
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Nu har väl ändå någon blivit galen. På två dagar har jag fått 6 samtal från samma(?) telefirma, olika nummer, som inleder "Hej är det Nisse? Vi ringer dig om ditt mobilabonnemang på Telia". Jag förstår att jag inte kan stoppa detta. Men är det inte helt galet använd tid från call centers? Vem är det som ringer? Vad kan man göra? Jag köper självklart inte något per telefon. jag säger omedelbart "Jag köper inget ni kan kryssa bort mig". Sedan kan det komma ett samtal till 2 minuter senare.

Finns det något sätt att bestraffa dessa dårar? Genom att låtsas beställa t.ex?

Om jag byter nummer för att slippa detta, finns det något jag ska tänka på när jag väljer abonnemang för att call centers ska bli helt ointresserade av mig?
Det finns ett riktigt stort företag som är duktiga på att sila bort sådant. Appen är gratis om du accepterar massor reklam och att den försöker ta över även meddelanden.

Men ändå, kan jag tycka att det är en svensk stolthet. Truecaller.
Citera
2024-02-28, 14:08
  #3
Medlem
Raytheons avatar
Blockera numret.
Citera
2024-02-28, 14:13
  #4
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Blockera numret.
Jag svartlistar. Men det är från olika nummer. Äckel-firman heter tydligen Pec i Kristinehamn.
Citera
2024-02-28, 14:37
  #5
Medlem
GlennGBGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det finns ett riktigt stort företag som är duktiga på att sila bort sådant. Appen är gratis om du accepterar massor reklam och att den försöker ta över även meddelanden.

Men ändå, kan jag tycka att det är en svensk stolthet. Truecaller.

Truecaller är bra, även gratisversionen. Har använt den i många år nu.
Citera
2024-02-28, 22:09
  #6
Medlem
Verksamhetsbeskrivningen är inte så lite sminkad. Ordet "Callcenter" hade räckt

"Aktiebolagets verksamhet ska vara att bedriva registrering, återgivning, utarbetande, inmatning och sammanställning eller systematisering av skriftliga och muntliga meddelanden, redogörelser och registeruppgifter. Vidare skall bolaget ge hjälp vid skötsel av affärsåtaganden i samband med kommersiella funktioner i ett industriellt eller kommersiellt företag. Bolaget skall även bedriva vidareförsäljning av hemelektronik och presentartiklar till privatpersoner och företag."
Citera
2024-03-08, 19:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Nu har väl ändå någon blivit galen. På två dagar har jag fått 6 samtal från samma(?) telefirma, olika nummer, som inleder "Hej är det Nisse? Vi ringer dig om ditt mobilabonnemang på Telia". Jag förstår att jag inte kan stoppa detta. Men är det inte helt galet använd tid från call centers? Vem är det som ringer? Vad kan man göra? Jag köper självklart inte något per telefon. jag säger omedelbart "Jag köper inget ni kan kryssa bort mig". Sedan kan det komma ett samtal till 2 minuter senare.

Finns det något sätt att bestraffa dessa dårar? Genom att låtsas beställa t.ex?

Om jag byter nummer för att slippa detta, finns det något jag ska tänka på när jag väljer abonnemang för att call centers ska bli helt ointresserade av mig?

De har ringt från t.ex 010 1983821, 073 4518773

Har du ens nixat ditt nummer? Det hjälper ju inte om du redan är kund hos det företag som ringer, men annars funkar det rätt bra tycker jag.

Edit: Såg nu att de tydligen ringer även till nixade nummer. Det är alltså ett scam-företag. Hota säljaren med att du ska bränna upp hans morsa.

Deras VD heter Simon Blomster och bor på Artistvägen 4 i Kristinehamn. Jag tror säkert att han skulle uppskatta besök i hemmet av diverse idoga försäljare…
__________________
Senast redigerad av LezFear 2024-03-08 kl. 19:57.
Citera
2024-03-08, 21:27
  #8
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Hota säljaren med att du ska bränna upp hans morsa.

Deras VD heter Simon Blomster och bor på Artistvägen 4 i Kristinehamn. Jag tror säkert att han skulle uppskatta besök i hemmet av diverse idoga försäljare…

Rena hot skall man undvika, allt spelas ju in. Men en gång fick jag slut på ett liknande flöde av spamsamtal som TS genom att kolla upp vem VD:n var och lite diskret fråga nästa gång de ringde om jag behövde kontakta honom för att de skulle sluta ringa. Det trodde han i andra änden av luren inte skulle vara nödvändigt... Sen ringde de inte fler gånger.
Citera
2024-03-09, 11:58
  #9
Medlem
borguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Nu har väl ändå någon blivit galen. På två dagar har jag fått 6 samtal från samma(?) telefirma, olika nummer, som inleder "Hej är det Nisse? Vi ringer dig om ditt mobilabonnemang på Telia". Jag förstår att jag inte kan stoppa detta. Men är det inte helt galet använd tid från call centers? Vem är det som ringer? Vad kan man göra? Jag köper självklart inte något per telefon. jag säger omedelbart "Jag köper inget ni kan kryssa bort mig". Sedan kan det komma ett samtal till 2 minuter senare.

Finns det något sätt att bestraffa dessa dårar? Genom att låtsas beställa t.ex?

Om jag byter nummer för att slippa detta, finns det något jag ska tänka på när jag väljer abonnemang för att call centers ska bli helt ointresserade av mig?

De har ringt från t.ex 010 1983821, 073 4518773

Jag svarar och säger; Intressant men vänta ett ögonblick.

Sen lägger jag ifrån mig mobilen och låter den ligga där tills de tröttnar och lägger på. Jag klarar mig då, och dessutom kanske jag räddar nån annan från att bli uppringd under tiden.
Det har aldrig hänt att de ringt tillbaka. Nu är det snart två år sen jag fick ett reklamsamtal.
Citera
2024-03-09, 12:16
  #10
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Har du ens nixat ditt nummer? Det hjälper ju inte om du redan är kund hos det företag som ringer, men annars funkar det rätt bra tycker jag.

Edit: Såg nu att de tydligen ringer även till nixade nummer. Det är alltså ett scam-företag. Hota säljaren med att du ska bränna upp hans morsa.

Deras VD heter Simon Blomster och bor på Artistvägen 4 i Kristinehamn. Jag tror säkert att han skulle uppskatta besök i hemmet av diverse idoga försäljare…
Då såna här typer av företag inte tillför någonting som helst vettigt för någon så borde de förbjudas.

-De lurar kunder till tveksamma köp men bundna abonnemang på maxtid.

- Säljarna har dåliga arbetsvillkor och det är inte sällan de luras av denna typ av arbetsgivare.

Men en sån här kille som Simon borde uppsökas av Slobodan, Igor och Boris vilka skulle kunna bjuda på lite massage
Citera
2024-03-09, 12:20
  #11
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borgus
Jag svarar och säger; Intressant men vänta ett ögonblick.

Sen lägger jag ifrån mig mobilen och låter den ligga där tills de tröttnar och lägger på. Jag klarar mig då, och dessutom kanske jag räddar nån annan från att bli uppringd under tiden.
Det har aldrig hänt att de ringt tillbaka. Nu är det snart två år sen jag fick ett reklamsamtal.
För mig fungerar inte det. Jag utmärks som "Svarar ej", sedan ringer de om nästa dag.
Citera
2024-03-09, 12:36
  #12
Medlem
Be att få hemtelfonnummet så du kan ringa hem på kvällen eftersom du inte har fid när de ringer
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback