Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-01, 10:52
  #1
Medlem
Hej. Har opererat in en metallplatta i benet, vilket leder till en sjukskrivning på 3 månader. Då jag inte får belasta onödig tyngd utöver min egna.

Har sedan 1 år tillbaka haft en Hans Zimmer konsert inbokad (vip platser samt sittplats), både flyg och hotel. Detta då till Amsterdam.

Behöver man meddela försäkringskassan trots att det är "öppna gränser" inom EU samt att då denna 3 dagars resa INTE kommer påverka min läkningsprocess vilket tydligen är ett krav?

Hoppas ni förstår mitt dilemma. Och ja, jag tycker det själv är tabu att åka utomlands nu när jag ändå är sjukskriven. Men samtidigt så är det ju då jag inte har kontorsjobb utan arbetar tungt. Och miniresan har varit bokad sen långt innan.

Väl mött

P.s, kan ha lagt i fel kategori
Citera
2024-03-01, 10:58
  #2
Medlem
Så länge det inte påverkar tillfrisknandet eller rehabiliteringen, så är det fritt fram. Behövs inget läkarintyg speciellt för resan då.
Citera
2024-03-01, 11:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Så länge det inte påverkar tillfrisknandet eller rehabiliteringen, så är det fritt fram. Behövs inget läkarintyg speciellt för resan då.
Hej. Så inget behövs göras från min del ? Är du säker?

Mvh
Citera
2024-03-01, 11:54
  #4
Medlem
immenhusens avatar
Det bästa är att ringa FK och fråga. Du kan vara anonym. I regel är det väl bara utmattning som förutsätter att man stannar inom hemmets fyra väggar med omnejd. Rätta mig gärna om jag har fel.

/AI
Citera
2024-03-01, 12:00
  #5
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Har varit utomlands under sjukskrivning flertalet gånger, har alltid stämt av med Försäkringskassan, inga problem. Även med utmattningssyndrom är det ok att resa utomlands, även utanför EU.

Tänk på att du kan bli sjuk/olycka under resan och då är det ju trist om du inte fått ok från FK.
Citera
2024-03-01, 12:06
  #6
Medlem
kevin.mcclouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamaran123
Hej. Så inget behövs göras från min del ? Är du säker?

Mvh

"Kan jag resa utomlands med sjuklön eller sjukpenning?

Ja, om det inte påverkar din rehabilitering eller ditt tillfrisknande negativt.

Om du ska resa inom EU/EES, till Schweiz eller Storbritannien så behöver du normalt sett inte göra någonting. Men om du ska resa till Turkiet eller ett annat land utanför EU ska du ansöka om att behålla sjukpenningen under utlandsvistelsen. Ansök innan du reser genom att logga in på Mina sidor eller använd blanketten"

Källa: https://www.forsakringskassan.se/pri...vard-utomlands

(Scrolla ner till "Kan jag resa utomlands med sjuklön eller sjukpenning?")
Citera
2024-03-01, 12:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kevin.mccloud
"Kan jag resa utomlands med sjuklön eller sjukpenning?

Ja, om det inte påverkar din rehabilitering eller ditt tillfrisknande negativt.

Om du ska resa inom EU/EES, till Schweiz eller Storbritannien så behöver du normalt sett inte göra någonting. Men om du ska resa till Turkiet eller ett annat land utanför EU ska du ansöka om att behålla sjukpenningen under utlandsvistelsen. Ansök innan du reser genom att logga in på Mina sidor eller använd blanketten"

Källa: https://www.forsakringskassan.se/pri...vard-utomlands

(Scrolla ner till "Kan jag resa utomlands med sjuklön eller sjukpenning?")
Då behöver jag mao inte göra något …?
Citera
2024-03-01, 14:22
  #8
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamaran123
Då behöver jag mao inte göra något …?

Helt fantastiskt att du frågar folk på flashback istället för att lyfta luren och ringa. Som andra skrivit - med största sannolikhet nej men ring så får du garanterat rätt svar.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3591769

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback