Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-02, 05:18
  #13
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spallow
Svenska sjukvården hjälper inte dig med att lämna blod när du har aas i kroppen. Inte ens för hälsa eller kasta bort skiten.

Eftersom det är en känd biverkning borde rewell kunna hjälpa till med detta, alternativt gå till en blodbuss och se om han får lämna.

Om inte så måste dosen sänkas.
Citera
2024-04-06, 13:00
  #14
Medlem
FitGirlies avatar
Du skulle ha lämnat blod tidigare. Lämna igen och håll sen koll på dina värden.
Citera
2024-04-06, 15:46
  #15
Medlem
tram123s avatar
Min vän hade 180 i hb och fick inte lämna blod i en blodbuss förrän han utrett varför hb var lite högt.

Han fick sedan en tid i vårdcentralen där det första läkaren frågade var tar du steroider?

Denna läkaren var rätt bra och sa att han inte bryr sig om han tar något och han kommer inte skriva det i journalen men att min vän får sänka dosen om han vill lämna blod sen göra ett nytt test om någon månad.
Han sa även att han absolut inte skulle nämna för andra läkare att han tar aas för då blir det problem utan han ska bara ta det med honom.

Enklast är helt enkelt att bara tömma sig själv på en halvliter blod med en rosa kanyl och vänta 2 månader sen ge blod regelbundet.
Det är inte värre än att injicera bola.
Citera
2024-04-06, 16:46
  #16
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Min vän hade 180 i hb och fick inte lämna blod i en blodbuss förrän han utrett varför hb var lite högt.

Han fick sedan en tid i vårdcentralen där det första läkaren frågade var tar du steroider?

Denna läkaren var rätt bra och sa att han inte bryr sig om han tar något och han kommer inte skriva det i journalen men att min vän får sänka dosen om han vill lämna blod sen göra ett nytt test om någon månad.
Han sa även att han absolut inte skulle nämna för andra läkare att han tar aas för då blir det problem utan han ska bara ta det med honom.

Enklast är helt enkelt att bara tömma sig själv på en halvliter blod med en rosa kanyl och vänta 2 månader sen ge blod regelbundet.
Det är inte värre än att injicera bola.

Inga att rekommendera att man tömmer sig själv. En halvliter är rätt mycket och inget man leker med.

Ni med högt HB, 180 är fullt godkänt för att få lämna blod. De borde hurra över lös röda blodkroppar som de får de tillgång till.

Drick regelbundet, minst 3 liter om dagen, dagar ni tränar drick mer. Ät regelbundet, mat och dryck drar ner HB. Innan blodgivning. Drick 2-3 liter vatten timmarna innan, och ät. Träna inte innan blodgivning.
Citera
2024-04-06, 18:23
  #17
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Inga att rekommendera att man tömmer sig själv. En halvliter är rätt mycket och inget man leker med.

Ni med högt HB, 180 är fullt godkänt för att få lämna blod. De borde hurra över lös röda blodkroppar som de får de tillgång till.

Drick regelbundet, minst 3 liter om dagen, dagar ni tränar drick mer. Ät regelbundet, mat och dryck drar ner HB. Innan blodgivning. Drick 2-3 liter vatten timmarna innan, och ät. Träna inte innan blodgivning.

Som sagt, min vän hade 180 och fick inte lämna blod.
Har du med en vän när du tömmer blod om du nu skulle råka svimma för du får panik eller nått så finns ingen risk alls.
En halvliter är vad dom tar när du donerar blod och det är inte ens 10% av det man har i kroppen.
En vuxen kan förlora 2 liter innan det börjar bli farligt.

Har man lågt blodtryck kan man börja bli lite yr å så och det är det värsta som kan hända(då lyfter man bara upp benen) om man nu inte är rädd av sig å får nån sjuk panik och svimmar.
__________________
Senast redigerad av tram123 2024-04-06 kl. 18:26.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback