Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-03, 23:24
  #1
Medlem
Stenballes avatar
Flashback har sedan ett antal månader drabbats av en spammare som ett antal gånger per dygn lagt in trådstarter med otaliga länkar, och detta under ett väldigt stort antal användarnamn.

Låt oss, rent teoretiskt, säga att jag har möjlighet att leta fram ursprunget till dessa spammanden.
Via text-/länkanalys eller på ett par andra sätt som jag inte vill avslöja då spammaren sannolikt läser detta.

Sajtens regler strider, med all rätt, mot att jag går ut med spammens identitet, men samtidigt kan jag tycka att det finns ett visst intresse i att få veta vem som ligger bakom det hela och underlätta för att stoppa skiten.

Är det lönt att lägga ner tid och energi på att hitta spammaren och ge sajtens admins informationen, eller är det bara ogjort arbete för att de ändå inte kan göra något åt det eftersom de inte kan spärra "personen" ändå?
__________________
Senast redigerad av Stenballe 2024-03-04 kl. 00:15.
2024-03-03, 23:42
  #2
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Flashback har sedan ett antal månader drabbats av en spammare som ett antal gånger per dygn lagt in trådstarter med otaliga länkar, och detta under ett väldigt stort antal användarnamn.

Låt oss, rent teoretiskt, säga att jag har möjlighet att leta fram ursprunget till dessa spammanden.
Via text-/länkanalys eller på ett par andra sätt som jag inte vill avslöja då spammaren sannolikt läser detta.

Sajtens regler strider, med all rätt, mot att jag går ut med spammens identitet, men samtidigt kan jag tycka att det finns ett visst intresse i att få veta vem som ligger bakom det hela och underlätta för att stoppa skiten.

Är det lönt att lägga ner tid och energi på att hitta spammaren och ge sajtens admins informationen, eller är det bara ogjort arbete för att de ändå inte kan göra något åt det eftersom de inte kan spärra "personen" ändå?
Det är ogjort arbete då det inte är tillåtet, dock förstår och delar jag din frustration över allt spammande och startande av tramstrådar.

Det skulle vara önskvärt att man inte kan starta trådar första veckan man registrerar ett nytt användarkonto, kanske skulle det inte ens vara tillåtet att skriva inlägg första dagarna.

Det skulle inte stoppa allt skit, men kanske göra det lite mindre intressant när man inte får omedelbar utdelning för sitt tramsande.
2024-03-03, 23:43
  #3
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Det har du ju redan gjort.

Nej, jag har ingen aning om vem som ligger bakom spammen, utan undrar bara om man skulle kunna hjälpa Fb utan att bryta mot regeln.
2024-03-03, 23:59
  #4
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Du sammankopplar och det bryter mot 1.06. Du får ej diskutera det öppet. Vänd dig till mod/admin direkt med info om 1.07.

Ja, men att anmäla för 1.07 leder bara till att trådarna raderas, vilket i sig är bra, men det löser inte problemet.
Ska jag vara helt ärlig så är jag lite orolig att spammaren jag syftar på ska få "copycats" vilket skulle kunna få ödesdigra konsekvenser för sajten.

För att vara övertydlig: Nej, jag vet inte vem som ligger bakom, och om jag skulle veta/få veta så skulle jag inte skriva det i en trådstart eller i ett inlägg!
2024-03-04, 01:56
  #5
Moderator
Sgt.Blands avatar
Alla vet ju vem detta handlar om så tror inte att trådstarten bryter mot 1.06. Intressant ämne också, på samma sätt som Unabombaren åkte fast, genom språkanalys.
2024-03-04, 02:01
  #6
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Alla vet ju vem detta handlar om så tror inte att trådstarten bryter mot 1.06. Intressant ämne också, på samma sätt som Unabombaren åkte fast, genom språkanalys.

Tack.
Tyvärr har tråden hittills mest handlat om huruvida jag bryter mot reglerna med denna tråd, men det jag vill veta är om jag, och/eller andra kan bidra till att stoppa spammandet utan att bryta mot reglerna.
2024-03-04, 02:23
  #7
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Kan man inte kringgå det hela genom att skicka ett anonymt vykort till admin med infon då. Eller om man swishar in en slant som stöd till flashenbacken där man skriver infon, då kan dom ju inte veta vilken användare som gjort det.
__________________
Senast redigerad av HenrikLarsson99 2024-03-04 kl. 02:27.
2024-03-04, 02:30
  #8
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Kan man inte kringgå det hela genom att skicka ett anonymt vykort till admin med infon då

För det första så vet jag (ännu) inte exakt vem som ligger bakom de aktuella meddelandena.
För det andra så vet jag inte vem admins är, och vill inte veta det heller, och det där med vykort är således inte aktuellt.
För det tredje så vet jag inte ens om Flashback skulle ha någon nytta av den information som jag, eller andra, eventuellt skulle kunna få fram.
2024-03-04, 02:31
  #9
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag är naturligtvis fullt medveten om det, och har inga intentioner att bryta mot den regeln.
Frågan är om jag skulle kunna hjälpa sajten att stoppa spammaren utan att bryta mot regeln.

Jag antar att regeln 1.6 rimligen borde undantas om informationen, admin borde väll så att säga stå lver lagen, delas med admin via pm (men vad vet jag) Om inte får du väll maila informationen till admin så har du ju formellt inte brutit mot någon forumregel. Sedan borde man ju (i teorin då) om admin inte är intresserad, kunna använda samma metod som rättshaveristen för att sprida informationen.

Om inte annat är det bara att vänta ut, det rör sig uppenbarligen om en sjuk person eller någon med en perosnlighetststörning, för eller snare är det något annat som upptar dennes tid och kamp mot upplevda orättvisor (nej minsann kanske denne tänker nu). Det rör sig om en person som i riktiga världen nog har många sjukskrivna tjänstemän och kvinnor på sitt cv.

Fö anser jag inte att någon användare identitet inte ens spammare är något som bör vara outat.
__________________
Senast redigerad av Awkwardman 2024-03-04 kl. 02:48.
2024-03-04, 03:40
  #10
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Flashback har sedan ett antal månader drabbats av en spammare som ett antal gånger per dygn lagt in trådstarter med otaliga länkar, och detta under ett väldigt stort antal användarnamn.

Låt oss, rent teoretiskt, säga att jag har möjlighet att leta fram ursprunget till dessa spammanden.
Via text-/länkanalys eller på ett par andra sätt som jag inte vill avslöja då spammaren sannolikt läser detta.

Sajtens regler strider, med all rätt, mot att jag går ut med spammens identitet, men samtidigt kan jag tycka att det finns ett visst intresse i att få veta vem som ligger bakom det hela och underlätta för att stoppa skiten.

Är det lönt att lägga ner tid och energi på att hitta spammaren och ge sajtens admins informationen, eller är det bara ogjort arbete för att de ändå inte kan göra något åt det eftersom de inte kan spärra "personen" ändå?

Du har fått höra att ditt inlägg bryter emot reglerna. Men det påståendet kommer från en av den här sidans supertroll, och som givetvis inte är någon moderator.

Ditt inlägg har mig veterligen inte brutit emot någon av forumets regler. Och om så är, är det något som just moderatorerna får ta ställning till.

Din frågeställning är högintressant och även uppskattad från de flesta av oss. Vi vill gärna slippa se skiten i form av de där löjliga skitinläggen som återkommer härinne.

Nu får vi hoppas att ditt goda initiativ blir väl mottaget av den det bör. Och igen. Lyssna inte på talanglösa troll härinne. Ditt inlägg har knappast brutit emot något. Än mindre användarnas anonymitet.
2024-03-04, 04:40
  #11
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Du har fått höra att ditt inlägg bryter emot reglerna. Men det påståendet kommer från en av den här sidans supertroll, och som givetvis inte är någon moderator.

Ditt inlägg har mig veterligen inte brutit emot någon av forumets regler. Och om så är, är det något som just moderatorerna får ta ställning till.

Din frågeställning är högintressant och även uppskattad från de flesta av oss. Vi vill gärna slippa se skiten i form av de där löjliga skitinläggen som återkommer härinne.

Nu får vi hoppas att ditt goda initiativ blir väl mottaget av den det bör. Och igen. Lyssna inte på talanglösa troll härinne. Ditt inlägg har knappast brutit emot något. Än mindre användarnas anonymitet.

Jag håller med till 100%. Det finns användare som ställer till mer skada för debatten här än någon borderline
-rättshaverist-spammare som är bortglömd om ett halvår. Där borde man få ändan ur vagnen. Spam är irriterande, men evighetstroll får mig att tröttna på att hänga på flashback och vilja kasta in handduken.
__________________
Senast redigerad av Awkwardman 2024-03-04 kl. 04:43.
2024-03-04, 05:39
  #12
Medlem
OnkelUnkass avatar
Jag har då aldrig varnats när jag kopplat ihop konton som kringgår avstägningar i privata konversationer med moderatorer
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback