Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2024-03-05, 21:37
  #73
Medlem
Har en dam på 50+ som reppar 150 kg på mitt gym (helt vanligt, kommersiellt gym) på en kroppsvikt på kanske 70-80 kg. Kort och lite rultig men långa armar och fantastisk genetik med två vuxna barn som är idrottare på internationell respektive nationell toppnivå inom sina respektive grenar. Min egen morsa som är närmare 70 än 60 drar en enkel hundring vilken dag som helst, och min sambo coachade jag till 105 kg på under två månader.

190 kg för en kvinna är inte särskilt vanligt men knappast en vikt som kräver otillåtna preparat för någon med god genetik, fördelaktiva hävstänger och specifik träning.
Citera
2024-03-06, 08:00
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Enda gymmet där jag sett någon dra över 120 kg i marklyft av en tjej(förutom någon styrkelyftstjej på klubb-tävling) är Exhale, och de brudarna tar anabola.

120kg i marklyft för en tjej är som 100 i bänk för en kille, antingen är du otrolig svag eller bara mentalt efterbliven .
Citera
2024-03-06, 08:38
  #75
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjeeeeeeeeeeeen
120kg i marklyft för en tjej är som 100 i bänk för en kille, antingen är du otrolig svag eller bara mentalt efterbliven .

Varför skulle jag vara svag menar du? Vilket logiskt felsprång ledde dig dit?
Citera
2024-03-06, 10:53
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
vad fan

på vikterna. Han som ställde frågan i första inlägget har ju kollat siffran på vikterna när de kör marklyft. Men det är i pounds. Så han hade ju räknat ihop till 190 kilo .. men det är alltså 85 kilo som de har på stången.

inte att tjejerna är 22 kilo

Varför hoppar du på det tåget om att TS skulle förväxlat lbs med pounds?, viktskivorna är ofta färgkodade så skillnaderna blir inte mer än ett par grap; röd = 25 kg eller 55lbs.

Dessutom brukar tyngre plattorna i lbs-systemet vara 55, 45 och 35. Skall man blanda ihop sådana med kg-skivor får man vara dummare än någon som drar parallellen till att var och varannan tjej på gymmet skulle dra 190kg bara för att TS sett en tjej på twitter göra detta.

Här får du ett klipp från en som faller in på beskrivningen som TS gav.
https://www.instagram.com/p/C3nvlB1Russ/
Citera
2024-03-06, 12:37
  #77
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Varför hoppar du på det tåget om att TS skulle förväxlat lbs med pounds?, viktskivorna är ofta färgkodade så skillnaderna blir inte mer än ett par grap; röd = 25 kg eller 55lbs.

Dessutom brukar tyngre plattorna i lbs-systemet vara 55, 45 och 35. Skall man blanda ihop sådana med kg-skivor får man vara dummare än någon som drar parallellen till att var och varannan tjej på gymmet skulle dra 190kg bara för att TS sett en tjej på twitter göra detta.

Här får du ett klipp från en som faller in på beskrivningen som TS gav.
https://www.instagram.com/p/C3nvlB1Russ/
viktskivorna är sällan färgkodade på samma vis längre, eleiko har med tunn rand bara, svarta elr metall. På sats är de definitivt det men bumper eller grip vikterna för just styrkelyft är svarta oftast.

Många är 25or dessutom.

Så ja, jag tror personen i fråga (TS) faktiskt hade noll koll på lbs plattorna o inte fattade bättre.

klippet.. alltså hon tävlar i power lifting för fan. det är inte en normal gymbrud som ses dagligen.

det är som att kolla på Daniel Ståhls videor på styrkegymet o säga att normala friidrottare tar 300 kilo i knäböj typ.
__________________
Senast redigerad av Pancev 2024-03-06 kl. 12:45.
Citera
2024-03-06, 17:56
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
viktskivorna är sällan färgkodade på samma vis längre, eleiko har med tunn rand bara, svarta elr metall. På sats är de definitivt det men bumper eller grip vikterna för just styrkelyft är svarta oftast.

Många är 25or dessutom.

Så ja, jag tror personen i fråga (TS) faktiskt hade noll koll på lbs plattorna o inte fattade bättre.

klippet.. alltså hon tävlar i power lifting för fan. det är inte en normal gymbrud som ses dagligen.

det är som att kolla på Daniel Ståhls videor på styrkegymet o säga att normala friidrottare tar 300 kilo i knäböj typ.

Nja, det finns definitivt en standard för färgkodningen (55 lbs/25 kg röd, 45/20 blå, 35/15 orange/gul, 25/10 grön). Visst finns det avvikelser från den standarden, men det gäller så gott som enbart för off-brands, eller så är det äldre träningsplattor. Eleiko, Rogue och övriga marknadsledare har alla samma färgkodning såväl på bumpers som på stålplattor och det är även reglerat av de större internationella federationerna inom både tyngdlyftning och styrkelyft.

De svarta, icke färgkodade plattorna från Eleiko är s.k crossfitbumpers som är en egen kategori skilda från vanliga bumperplattor.
__________________
Senast redigerad av MaskonJaskon 2024-03-06 kl. 17:59.
Citera
2024-03-06, 22:02
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Du läste kanske inte mitt inlägg efter. Det är lätt för den som inte har fysiska sjukdomar att säga att det är undanflykter. Vad gäller tex. knäböj så spelar kroppsproportionerna stor roll också. De som har långa ben och kort överkropp kan inte utföra det på ett bra sätt. De hamnar att böja sig framåt på ett sätt som inte ser bra ut. Men det finns gymtroll som inte förstår sånt här.


Jag har ohyggligt många fysiska besvär men nog utför jag alla övningar ändå. Sen att det blir låg vikt är ju en annan sak men det spelar ju ingen roll eftersom jag inte tävlar.

Marklyft är den enda övningen där jag briljerar och det beror inte på några fysiska fördelar.
Citera
2024-03-08, 12:32
  #80
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Nej så är det. Men många tjejer tränar marklyft. Kanske mer varianten där man lyfter med ryggen och raka ben. Den varianten tar mer på rumpan och tjejerna förstår att träna rumpan.

Raka/rumänska marklyft tar framför allt på hamstrings (lårens baksidor). Vanliga marklyft tar mer på rumpan.

På mitt SATS-gym är det för övrigt rätt få kvinnor som tränar marklyft, även om det händer. Jag tror dock aldrig att jag sett nån lyfta över 100 kg.
Citera
2024-03-08, 17:08
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaskonJaskon
Har en dam på 50+ som reppar 150 kg på mitt gym (helt vanligt, kommersiellt gym) på en kroppsvikt på kanske 70-80 kg. Kort och lite rultig men långa armar och fantastisk genetik med två vuxna barn som är idrottare på internationell respektive nationell toppnivå inom sina respektive grenar. Min egen morsa som är närmare 70 än 60 drar en enkel hundring vilken dag som helst, och min sambo coachade jag till 105 kg på under två månader.

190 kg för en kvinna är inte särskilt vanligt men knappast en vikt som kräver otillåtna preparat för någon med god genetik, fördelaktiva hävstänger och specifik träning.

Stor tveksamhet till att din nära 70-åriga mamma drar en enkel hundring vilken dag som helst. Men hon är gammal tyngdlyftare antar jag?
Citera
2024-03-13, 10:55
  #82
Medlem
Du tittar på highlights, som sagt.

Det gör man alltid när man tittar på sociala medier. för det är kanske bara 0.0001% av alla som postar där som postar sina misslyckanden.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback