Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-04, 16:52
  #1
Medlem
AllenbySt45s avatar
Jag funderar på att resa till södra Tyskland för att botanisera i öl, äta god mat och spatsera i trevliga stadsmiljöer. Nu vill jag ha era tips och synpunkter hur jag ska lägga upp resan på bästa sätt.

Några grundförutsättningar:
Resan kommer troligtvis vara torsdag till söndag, möjligen onsdag till söndag. Jag flyger ner och har där inte tillgång till andra färdmedel än tåg och buss. För mig gör det ingenting att resa in respektive ut från olika flygplatser. Ett primärt syfte med resan är att smaka öl från mindre bryggerier, ju fler olika desto bättre. Dock är det ingen suparresa så jag behöver inte maxa antalet på något sätt, brett utbud är dock trevligt. Resan kommer ske antingen nu under våren eller under tidiga hösten (dock är oktoberfest helt ointressant för mig).

Planerna är fortfarande skissartade men just nu tänker jag mig ett upplägg där jag flyger tidig morgon från Arlanda till antingen München eller Frankfurt. Därifrån tar jag mig vidare till en mindre stad där jag spenderar resterande torsdag och fredag. På lördagsmorgonen reser jag vidare till nästa mindre stad för att vara dagen och natten där, på söndagen reser jag mot flygplatsen (Frankfurt eller München, men kan även vara Stuttgart) och vidare hem. Om jag skulle resa ner redan på onsdag blir det antingen en dag extra i någon av de mindre städerna eller i München som jag inte besökt tidigare.

De mindre städer som jag bedömt intressanta är dessa: Bamberg, Nürnberg, Augsburg, Ingolstadt, Bayreuth och Regensburg. Bamberg är så gott som spikat redan, så frågan är vilken annan stad jag borde kombinera med. Där tar jag gärna emot förslag utanför listan om de är praktiskt genomförbara.

Hur skulle du lägga upp resan? Vad får jag inte missa? Vilka ölstugor ska jag gå till? Har du gjort någon liknande utfärd (berätta!)?

Alla tips och råd mottages med största tacksamhet och ödmjukhet.
Citera
2024-03-04, 17:11
  #2
Medlem
Om du flyger in till Frankfurt kan Baden-Wurtenberg med Schwartzwald vara av intresse?

Baden-Baden?

Där finns ett museum med Fabergé grejer, bl a ägg, som en rysk miljardär startat upp. Det var sevärt.

Det är inte bara Bayern som brygger öl heller så det kan vara värt att testa.

Vi glömmer ofta Baden när man snackar södra Tyskland.

Du har heller inte långt till Strassburg... visst, det är Frankrike nuförtiden men katedralen är verkligen magnifik. tror det var Europas högsta byggnad tills Eifeltornet.
Citera
2024-03-04, 17:30
  #3
Medlem
AllenbySt45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Om du flyger in till Frankfurt kan Baden-Wurtenberg med Schwartzwald vara av intresse?
Schwarzwald är fantastiskt och ett resmål som jag också skulle rekommendera, men jag gjorde en resa med bil där (från norr till söder) förra året så det får bli andra horisonter i år.
Citera
2024-03-04, 18:27
  #4
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag skulle spara nurnberg om jag inte hade minst tre dagar. En dag att trosa i gamla stan. Och man måste se kongressområdet (Adolfs utopi). Företrädesvis under oktoberfesten om man skall äta och dricka.

Det vore synd att bara rusa förbi en sådan stad.

Samtliga tyska städer har oktoberfest (skördefest). Det är bara Munchen som spårat ut. I nurnberg upplevde jag varken kaos eller köer. det var som vanligt. Bara något mer.
__________________
Senast redigerad av kyrkstocken 2024-03-04 kl. 18:31.
Citera
2024-03-04, 18:39
  #5
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllenbySt45
Jag funderar på att resa till södra Tyskland för att botanisera i öl, äta god mat och spatsera i trevliga stadsmiljöer. Nu vill jag ha era tips och synpunkter hur jag ska lägga upp resan på bästa sätt.

Några grundförutsättningar:
Resan kommer troligtvis vara torsdag till söndag, möjligen onsdag till söndag. Jag flyger ner och har där inte tillgång till andra färdmedel än tåg och buss. För mig gör det ingenting att resa in respektive ut från olika flygplatser. Ett primärt syfte med resan är att smaka öl från mindre bryggerier, ju fler olika desto bättre. Dock är det ingen suparresa så jag behöver inte maxa antalet på något sätt, brett utbud är dock trevligt. Resan kommer ske antingen nu under våren eller under tidiga hösten (dock är oktoberfest helt ointressant för mig).

Planerna är fortfarande skissartade men just nu tänker jag mig ett upplägg där jag flyger tidig morgon från Arlanda till antingen München eller Frankfurt. Därifrån tar jag mig vidare till en mindre stad där jag spenderar resterande torsdag och fredag. På lördagsmorgonen reser jag vidare till nästa mindre stad för att vara dagen och natten där, på söndagen reser jag mot flygplatsen (Frankfurt eller München, men kan även vara Stuttgart) och vidare hem. Om jag skulle resa ner redan på onsdag blir det antingen en dag extra i någon av de mindre städerna eller i München som jag inte besökt tidigare.

De mindre städer som jag bedömt intressanta är dessa: Bamberg, Nürnberg, Augsburg, Ingolstadt, Bayreuth och Regensburg. Bamberg är så gott som spikat redan, så frågan är vilken annan stad jag borde kombinera med. Där tar jag gärna emot förslag utanför listan om de är praktiskt genomförbara.

Hur skulle du lägga upp resan? Vad får jag inte missa? Vilka ölstugor ska jag gå till? Har du gjort någon liknande utfärd (berätta!)?

Alla tips och råd mottages med största tacksamhet och ödmjukhet.


Kan Du inte anordna / organisera en gruppresa?
Jag tror fler skulle vara intresserade av upplägget; inte minst jag själv.
Citera
2024-03-04, 19:00
  #6
Medlem
AllenbySt45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag skulle spara nurnberg om jag inte hade minst tre dagar.

[…]

Det vore synd att bara rusa förbi en sådan stad.
Det där är bra synpunkter. Man vill inte bränna av en intressant stad till hälften, för risken är överhängande att man aldrig tar sig dit igen för den andra halvan. Jag tar med mig det i planeringen.
Citera
2024-03-04, 19:03
  #7
Medlem
AllenbySt45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Kan Du inte anordna / organisera en gruppresa?
Jag tror fler skulle vara intresserade av upplägget; inte minst jag själv.
Jag kommer definitivt skriva en reseberättelse som tack för tipsen. Att rodda en gruppresa är jag inte redo för, än. Men man ska aldrig säga aldrig.

Ett kul upplägg vore att dra upp planerna för en resa i grova drag, publicera dessa och välkomna andra hugande att göra sina egna bokningar och researrangemang. Sen har man en tid och plats där man sammanstrålar.
__________________
Senast redigerad av AllenbySt45 2024-03-04 kl. 19:36.
Citera
2024-03-04, 20:27
  #8
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag skulle spara nurnberg om jag inte hade minst tre dagar. En dag att trosa i gamla stan. Och man måste se kongressområdet (Adolfs utopi). Företrädesvis under oktoberfesten om man skall äta och dricka.

Det vore synd att bara rusa förbi en sådan stad.

Samtliga tyska städer har oktoberfest (skördefest). Det är bara Munchen som spårat ut. I nurnberg upplevde jag varken kaos eller köer. det var som vanligt. Bara något mer.

Skit i oktoberfest. Bäst upplever man Bayern (och resten av Tyskland) under lågsäsong. Inga jävla turister och man kan njuta av tillvaron på ett helt annat sätt. Plus de ställen jag varit hittills på har priserna varit lägre jämfört med högsäsong. Samma med feriewohnungen.
Citera
2024-03-04, 21:08
  #9
Medlem
AllenbySt45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Skit i oktoberfest. Bäst upplever man Bayern (och resten av Tyskland) under lågsäsong. Inga jävla turister och man kan njuta av tillvaron på ett helt annat sätt. Plus de ställen jag varit hittills på har priserna varit lägre jämfört med högsäsong. Samma med feriewohnungen.
Jag hade kunnat tänka mig lugn oktoberfest i en mindre stad eller by om jag åkte tillsammans med någon, men det kommer sannolikt bli jag och mina tankar vilket gör att lågsäsong definitivt passar bättre. Som ensamseglare är det knepigare när trycket på restaurangborden blir högre och allt cirkulerar kring socialt umgänge.
__________________
Senast redigerad av AllenbySt45 2024-03-04 kl. 21:12.
Citera
2024-03-21, 07:26
  #10
Medlem
Germanofils avatar
Jag gjorde en liknande grej. Tog taxi från Bamberg till slottet Seehof och besökte bryggeriet Dre Kronen i Memmelsdorf. Sedan vandrade jag genom skog och mark till den gamla borgen Giechburg där det även inmundigades lokal bira. Därifrån gick jag till byn Lohndorf och tog in på hotell. Åt och drack på bryggeriet Holzlein. Nästa dag gick vandringen vidare över Rossdorf och Geisfeld (bryggeri finns) till en Biergarten i skogen vid namn Almrausch-Hütte. Där blev det mat och öl såklart. Avslutningsvis gick jag till Strullendorf där Lindenbräu finns och tog sedan S-Bahn tillbaka till Bamberg.

Ca 30 km till fots på två dagar och många olika ölsorter. 🙂
Citera
2024-03-21, 07:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Jag gjorde en liknande grej. Tog taxi från Bamberg till slottet Seehof och besökte bryggeriet Dre Kronen i Memmelsdorf. Sedan vandrade jag genom skog och mark till den gamla borgen Giechburg där det även inmundigades lokal bira. Därifrån gick jag till byn Lohndorf och tog in på hotell. Åt och drack på bryggeriet Holzlein. Nästa dag gick vandringen vidare över Rossdorf och Geisfeld (bryggeri finns) till en Biergarten i skogen vid namn Almrausch-Hütte. Där blev det mat och öl såklart. Avslutningsvis gick jag till Strullendorf där Lindenbräu finns och tog sedan S-Bahn tillbaka till Bamberg.

Ca 30 km till fots på två dagar och många olika ölsorter. 🙂

Det där lät trevligt, är det måhända en officiell turist-bärs-rutt?
Citera
2024-03-21, 20:55
  #12
Medlem
AllenbySt45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Jag gjorde en liknande grej. Tog taxi från Bamberg till slottet Seehof och besökte bryggeriet Dre Kronen i Memmelsdorf. Sedan vandrade jag genom skog och mark till den gamla borgen Giechburg där det även inmundigades lokal bira. Därifrån gick jag till byn Lohndorf och tog in på hotell. Åt och drack på bryggeriet Holzlein. Nästa dag gick vandringen vidare över Rossdorf och Geisfeld (bryggeri finns) till en Biergarten i skogen vid namn Almrausch-Hütte. Där blev det mat och öl såklart. Avslutningsvis gick jag till Strullendorf där Lindenbräu finns och tog sedan S-Bahn tillbaka till Bamberg.

Ca 30 km till fots på två dagar och många olika ölsorter. 🙂
Det låter fantastiskt och jag blir riktigt inspirerad. Det där med med vandring och öl har funnits i tankarna sedan tidigare då jag läst en hel del på Beerwanderers men jag har tänkt att det ligger någon resa framåt eftersom jag inte har så många dagar att spela med i den resa jag planerar nu. Men ändå... jag kommer ta en ordentlig funderare på om jag kan kopiera din resa till viss del trots allt. Tack!
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3592453

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback