Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-10, 19:09
  #13
Medlem
zombie-nations avatar
Kaunas eller Vilnius. Det är billigt att bo på vandrarhem där. Det finns delar i städerna som är rika och utfattiga. Vilket kan vara intressant. Sedan är båda caféstäder där du kan gå från café till café och bara finnas till. Tycker du om kultur så ett extra plus. Det finns en "egen" republik i Vilnius. Båda har massa ståtliga katedraler. Det är relativt tryggt. Rätt många talar engelska. Sedan har de en tidigare vår så åker du tidigare eller senare mot normal svensk sommar är det troligen rätt varmt.
Citera
2024-03-14, 20:36
  #14
Medlem
Funderar på samma fråga, men kan ge lite tips utifrån var jag varit:

-Berlin som flera har föreslagit är toppen. Mycket att se och göra, både moderna saker och historiemässiga.
-Edinburgh. Fin stad, kanske lite långt med en vecka men trevlig att se. Finns såklart pubar och restauranger som i andra städer, om man gillar natur kan man boka någon rundtur ut utanför staden
-Island. Dyrt men naturmässigt oslagbart. Bo i Reykjavik och ta turer ut i landet. Alternativt om du vill köra själv, men det kan ta ett tag. Rekommenderad restid sent på våren och under sommaren.
-Barcelona. Härlig storstad med en del sevärdheter.
-Warzawa. Galet billigt när jag var där för ett antal år sedan, antagligen mer normala priser nu. Kanske mest den billiga ölen som lockar då, mycket av staden förstördes i andra världskriget så det finns inte så mycket genuint och gammalt kvar i centrum.
-Istanbul om du vill ha något lite mer exotiskt, men är såklart en mattförsäljarkultur. Vår eller höst.
-Rom. Riktigt nice. Turiststad, hit åker man för sightseeing snarare än något annat. Rekommenderad restid vår eller höst, åk INTE på sommaren, du kommer att kvävas ihjäl i värmen bland turistmassorna.
-Paris. Storstad, massor att se och göra, men jobbigt med språket.
-London. Om du inte redan varit där.
Citera
2024-03-15, 13:22
  #15
Medlem
Flyg till typ Prag och sedan ta tåget till närliggande städer runtomkring och tågluffa lite. Mina bästa semestrar har varit när jag gjort så.
Citera
2024-03-21, 07:14
  #16
Medlem
Germanofils avatar
Om du gillar öl och har en vecka till förfogande så hade jag i ditt ställe valt att flyga till München, spendera tre nätter där, sedan ta tåget till Bamberg som är en av Tysklands finaste städer. En av få som inte blev sönderbombad under kriget. Bamberg är dessutom staden med flest bryggerier i landet. Gör gärna en vandring i området. Finns organiserade ölvandringar där man går från by till by och i varje by finns minst ett bryggeri.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3592887

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback