Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-06, 20:27
  #1
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Har inte tagit ut semester sen jag började arbeta i princip. En gång när jag var 17 åkte jag och ett gäng polare till Spanien, det är väl det närmsta en semesterresa antar jag. Nu är jag drygt 30 och funderar på om jag inte ska ta ut semester detta året och resa någonstans.

Jag personligen är helt blank. Men säg att jag tar ut en vecka semester, eller en dryg vecka, kanske två... Att resa till typ Japan eller Nya Zeeland känns som lite för långt, men inom Europa?

Någon gång mellan vecka 23 till (när nu semestern brukar sluta), någon gång i augusti antar jag.
En eller flera platser i Europa, utan att behöva fara runt allt för mycket.
Budget helst under 50tkr
Ingen "solsemester" på nån Mallorca all-inclusive grej. Hellre nån spännande stad.

Resmålet med flest röster tar jag. (Om det är rimligt, vill inte sitta och häcka i någon by i Serbien som ingen hört talas om).
__________________
Senast redigerad av Zabriskie.Point 2024-03-06 kl. 20:30.
Citera
2024-03-06, 21:47
  #2
Medlem
Antexs avatar
Jag skulle åka till Berlin.
Citera
2024-03-06, 22:03
  #3
Medlem
Ta tåget ner till Grekland, stanna några dagar på vägen. Stockholm-Berlin, sedan Budapest, Bukarest, Thessaloniki, där kan du stanna för sol och bad, eller åka vidare till Aten. I Aten finns allt, både antik kultur och fantastiskt nattliv. På tåg träffar mycket olika människor, alltid spännande.
Sedan kan du ta flyget hem till Sverige.
Citera
2024-03-06, 22:23
  #4
Moderator
Neksnors avatar
Vilka språk kan du? Vad äter/dricker du om du får välja fritt? Något annat, historiskt intresse, älskar att dansa???
Tyskland och Nederländerna är ganska enkla länder att ha ha att göra med, begriplig kultur, inga u-länder och engelska fungerar bra, även om vissa tyskar kan protestera. England och Frankrike är värre, fast engelsmännen har fördelen att kunna ganska bra engelska.
Citera
2024-03-07, 17:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Har inte tagit ut semester sen jag började arbeta i princip. En gång när jag var 17 åkte jag och ett gäng polare till Spanien, det är väl det närmsta en semesterresa antar jag. Nu är jag drygt 30 och funderar på om jag inte ska ta ut semester detta året och resa någonstans.

Jag personligen är helt blank. Men säg att jag tar ut en vecka semester, eller en dryg vecka, kanske två... Att resa till typ Japan eller Nya Zeeland känns som lite för långt, men inom Europa?

Någon gång mellan vecka 23 till (när nu semestern brukar sluta), någon gång i augusti antar jag.
En eller flera platser i Europa, utan att behöva fara runt allt för mycket.
Budget helst under 50tkr
Ingen "solsemester" på nån Mallorca all-inclusive grej. Hellre nån spännande stad.
funderar på https://chernobylstory.com/se/
Resmålet med flest röster tar jag. (Om det är rimligt, vill inte sitta och häcka i någon by i Serbien som ingen hört talas om).
Om du letar efter en unik upplevelse i Europa, rekommenderar jag starkt att besöka Ljubljana i Slovenien. Staden är full av historia, fantastisk arkitektur och otroliga matupplevelser. Dessutom kan du ta dagsturer till närliggande platser som sjön Bled, som är som tagen ur en sagobok. Ljubljana är perfekt för en vecka eller två och ligger väl inom din budget. Det är en plats där du verkligen kan uppleva kulturen utan att det känns som en typisk turistfälla
Citera
2024-03-07, 17:58
  #6
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antex
Jag skulle åka till Berlin.

Bra förslag! Inte så lång resväg heller!

Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Ta tåget ner till Grekland, stanna några dagar på vägen. Stockholm-Berlin, sedan Budapest, Bukarest, Thessaloniki, där kan du stanna för sol och bad, eller åka vidare till Aten. I Aten finns allt, både antik kultur och fantastiskt nattliv. På tåg träffar mycket olika människor, alltid spännande.
Sedan kan du ta flyget hem till Sverige.

Låter som en hel del åkande på tåg. Kanske skulle behövas två veckor för en sån resa?

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vilka språk kan du? Vad äter/dricker du om du får välja fritt? Något annat, historiskt intresse, älskar att dansa???
Tyskland och Nederländerna är ganska enkla länder att ha ha att göra med, begriplig kultur, inga u-länder och engelska fungerar bra, även om vissa tyskar kan protestera. England och Frankrike är värre, fast engelsmännen har fördelen att kunna ganska bra engelska.

Snackar Engelska och Svenska. Äter precis allt, att äta är mitt stora intresse. Nederländerna är ju intressant! Är det Amsterdam man åker till isf?

Citat:
Ursprungligen postat av TrevorCornish
Om du letar efter en unik upplevelse i Europa, rekommenderar jag starkt att besöka Ljubljana i Slovenien. Staden är full av historia, fantastisk arkitektur och otroliga matupplevelser. Dessutom kan du ta dagsturer till närliggande platser som sjön Bled, som är som tagen ur en sagobok. Ljubljana är perfekt för en vecka eller två och ligger väl inom din budget. Det är en plats där du verkligen kan uppleva kulturen utan att det känns som en typisk turistfälla

Spännande förslag! Ska googla!


Hittills har Tyskland fått flest röster, men jag inväntar fler förslag innan jag bokar biljetter!
Citera
2024-03-08, 08:14
  #7
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Har inte tagit ut semester sen jag började arbeta i princip. En gång när jag var 17 åkte jag och ett gäng polare till Spanien, det är väl det närmsta en semesterresa antar jag. Nu är jag drygt 30 och funderar på om jag inte ska ta ut semester detta året och resa någonstans.

Jag personligen är helt blank. Men säg att jag tar ut en vecka semester, eller en dryg vecka, kanske två... Att resa till typ Japan eller Nya Zeeland känns som lite för långt, men inom Europa?

Någon gång mellan vecka 23 till (när nu semestern brukar sluta), någon gång i augusti antar jag.
En eller flera platser i Europa, utan att behöva fara runt allt för mycket.
Budget helst under 50tkr
Ingen "solsemester" på nån Mallorca all-inclusive grej. Hellre nån spännande stad.

Resmålet med flest röster tar jag. (Om det är rimligt, vill inte sitta och häcka i någon by i Serbien som ingen hört talas om).

Det här blir svårt....
Fast å andra sidan kanske för lätt, för man kan ju skicka iväg dig precis vart man vill. Du har ju massor att uppleva.
Jag skulle välja Wien. Ta flyg dit, hela stan har kalasfin kollektivtrafik, så bara köp ett 48h kort och åk hur mycket du vill.
Du är utomlands, men ändå i ett tryggt och civiliserat land mad massor av sevärdheter.
Exempel:
  • Haus Des Meeres: Gigantiskt akvarium
  • Slottet i Shönbrunn
  • Tekniska museet i Shönbrunn
  • Brewery tour, Ottakringer
Citera
2024-03-08, 18:01
  #8
Medlem
Stoolers avatar
Jag skulle utan att fundera så länge säga Prag! Vacker stad, pilsner i världsklass, villiga damer, bra poker (om man lirar det)! Dessutom har restaurangerna blivit mycket bättre senaste åren. Billigt direktflyg med tjeckiska flygbolaget, boka lägenhet eller hotell själv (via Agoda, Booking mfl.)

Som 2:a kommer Budapest, riktig partystad och damerna ännu mer villiga!
Citera
2024-03-09, 00:02
  #9
Moderator
Neksnors avatar
Jag skulle nog välja att skicka dig till Berlin.
En storstad i lite för stor kostym så man slipper trängseln. Bra kollektivtrafik och lätt att röra sig runt i stan. Allt möjligt finns tillgängligt, men jag är lite osäker på droger.
Citera
2024-03-09, 10:18
  #10
Medlem
Slumlords avatar
En del bra förslag som har droppats i tråden. Om du är intresserad av Tyskland så är Berlin som nämnts ett bra alternativ, med mycket nutidshistoria. München är också fint och ger möjlighet till en dagstur till sagoslottet Neuschwanstein som är förebild till slottet i Askungen (ska dock vara mycket turister där har jag hört). Det går också lätt att åka ner till norra Alperna och ta några dagar där om du är intresserad av natur och friluftsliv.

Barcelona kanske också kan vara något. Det finns en del intressant arkitektur där och staden har en alternativ "vibe" som i alla fall jag tycker är rätt skön. Ligger dessutom vid Medelhavet och har en fin strand om du vill sola och bada några timmar, även om du skrev att det inte var det du huvudsakligen var ute efter.
Citera
2024-03-09, 12:32
  #11
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Ser ut som Tyskland och då ffa Berlin rekommenderas av flera.

Då är ju bara frågan, när är det bäst att åka dit? Spelar det någon roll? Skulle det handlat om typ Malaga i Spanien skulle jag ex. försökt undvika "industrisemester"-veckorna antar jag.

Saker ni kan rekommendera mig att göra? (Alltså lite ovanliga saker som inte dyker upp om man googlar "What to do in Berlin")

Droger och horor är inte av intresse sedan några år tillbaka. Däremot går jag gärna på nån grym fest, nykter då, eller ett par öl kanske... eller en holk... eller lite svamp. ()

En del verkar ju tycka om att planera sin resa minutiöst. Jag gillar det inte. Ett par hållpunkter, några museer, nåt gammalt kråkslott och nån betongbunker från andra världskriget, så vet man ju ungefär?? Fast man kanske ska ha boende fixat innan man åker? Eller hur funkar det? Bokar man flyg och hotell innan, eller bokar man bara flyg och sen letar upp ett schysst hotell på plats?

Är helt grön på detta med att resa som ni säkert märker.
__________________
Senast redigerad av Zabriskie.Point 2024-03-09 kl. 12:35.
Citera
2024-03-10, 19:05
  #12
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Ser ut som Tyskland och då ffa Berlin rekommenderas av flera.

Då är ju bara frågan, när är det bäst att åka dit? Spelar det någon roll? Skulle det handlat om typ Malaga i Spanien skulle jag ex. försökt undvika "industrisemester"-veckorna antar jag.

Saker ni kan rekommendera mig att göra? (Alltså lite ovanliga saker som inte dyker upp om man googlar "What to do in Berlin")

Droger och horor är inte av intresse sedan några år tillbaka. Däremot går jag gärna på nån grym fest, nykter då, eller ett par öl kanske... eller en holk... eller lite svamp. ()

En del verkar ju tycka om att planera sin resa minutiöst. Jag gillar det inte. Ett par hållpunkter, några museer, nåt gammalt kråkslott och nån betongbunker från andra världskriget, så vet man ju ungefär?? Fast man kanske ska ha boende fixat innan man åker? Eller hur funkar det? Bokar man flyg och hotell innan, eller bokar man bara flyg och sen letar upp ett schysst hotell på plats?

Är helt grön på detta med att resa som ni säkert märker.

Berlin njuter man bäst av på sommaren helt klart. Jag har varit där fler gånger än jag kan minnas, och staden är väldigt livlig april - september. Jag var där i november en gång och stämningen var inte lika maffig då som på sommaren.

Boende hade jag bokat i förväg. Går säkert att fixa på plats med, men för mig känns det skönt att veta i förväg vilket område jag hamnar i samt vad det kommer kosta.

Om du vill ha lite ovanliga saker att se, besök området Kreuzberg -Neukölln. Mycket gatukonst och alternativ kultur. Gillar du svamp så kan du nog inte hitta bättre.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3592887

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback