Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-07, 19:58
  #1
Medlem
IMBILDENs avatar
Ja som rubriken lyder. Hur står det till med fritidsbåtsintresset?

Är det kö till båtklubbarna, eller finns det lediga platser? Känns som båtmässan Allt För Sjön bara är en bråkdel av sin forna storlek.

Kan det varit så att intresset var störst bland 40-talister och i viss mån 50-talister som nu faller ifrån?

Är 70-talister och 80-talister lika intresserade av detta som sina föräldrar?

Kommer det snart att finnas ett stort överutbud på begagnade båtar som ingen vill ha? Båtmodell och typ kanske spelar in?
Citera
2024-03-07, 20:11
  #2
Medlem
Synd sjön är underbar
Citera
2024-03-07, 22:08
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Det finns redan massor med segelbåtar som inte går att säljas!
Citera
2024-03-07, 22:23
  #4
Medlem
Jag får intrycket av att intresset att på något vis båta på semestern är hyfsat stort, men de flesta vill inte äga båten själva, de hyr hellre.

Detta har några uppenbara fördelar: de slipper allt praktiskt arbete med båten (vårrustning, höstarbete, underhåll...), de kan hyra båt på olika platser i världen olika år och behöver inte transportera annat än sig själva mellan platserna, de kan hyra olika båtmodeller när det passar, när de hämtar ut båten är den färdig för segling (möjligen måste man lasta på mat, vatten och diesel).

Det har också några uppenbara nackdelar: de kan kanske inte hyra båt när/var det passar dem, de kan kanske inte hitta en båt som ryms i deras budget och dessutom tilltalar dem, de har inga garantier att de kan få hyra samma båt flera somrar i rad (om de skulle hitta en de gillar).



Det är lite synd att Sverige har en så trång syn på fenomenet "paying crew", annars tror jag att detta hade kunnat bli populärt i Sverige. För dem som inte vet vad PC innebär så är det möjligheten för utomstående att betala för att bli del av besättningen på en båt (eller ett fartyg). Det är vanligt (i varierande grad) utomlands, och är ett enkelt sätt för en båtägare att finansiera båten. Det innebär fördelar för alla (om det görs rätt), men i Sverige betraktas det som kommersiell passagerartrafik, och då gäller i grunden samma regler för en 10-meters segelbåt som för Finlandsfärjorna.
Citera
2024-03-08, 20:44
  #5
Medlem
IMBILDENs avatar
Har noterat att utombordarna håller på att ta över nästan helt. Även på större motorbåtar.
Citera
2024-03-09, 12:29
  #6
Medlem
Intresset för segling håller nog sakta på att gå ner, ser man på de mindre båtarna som inte är så små, så ligger de till salu med väldigt låga priser. Gränsen idag kanske ligger på ca 30 fot, men det är absolut inte fel på en liten båt.
Det verkar som segling blir mindre och mindre populärt och seglarna blir ett utrotningshotat släkte, men ser man på t ex Väderöarna så finns det några kvar.
De båtar som används idag är i regel mellan 30 och 45 fot och ofta seglas de av 2 personer (ofta med utflugna barn), undantag finns.

https://www.youtube.com/watch?v=Q7T5jjbGbSo

Att hyra en båt utomlands eller ev Sverige verkar vara ganska många som vill.
Man skall ha klart för sig att en båt genererar ganska mycket tid för underhåll, om man gör allting själv. Man måste dessutom ha lite kunskap och det verkar saknas mer och mer.

Om 20 år tror jag att det finns väsentligt färre seglare, men det beror ju på hur samhället utvecklas.

Större motorbåtar tror jag har en ganska bra framtid
Mindre snabba motorbåtar verkar ha en ändå bättre framtid
Citera
2024-03-13, 10:40
  #7
Medlem
Mr.Swedens avatar
Varierar med lokala förutsättningar. På landet där man åker båt för lite vattenskidor eller fiske är väl intresset som tidigare. Där jag bor vid Stockholms skärgård var trycket oerhört stort under covid och allt som var till salu såldes bums. Nu har det lugnat sig men fortfarande är det decennielånga köer till båtplatser. Båtmässsn blir nog ganska välbesökt.
Citera
2024-03-13, 11:29
  #8
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja som rubriken lyder. Hur står det till med fritidsbåtsintresset?

Är det kö till båtklubbarna, eller finns det lediga platser? Känns som båtmässan Allt För Sjön bara är en bråkdel av sin forna storlek.

Kan det varit så att intresset var störst bland 40-talister och i viss mån 50-talister som nu faller ifrån?

Är 70-talister och 80-talister lika intresserade av detta som sina föräldrar?

Kommer det snart att finnas ett stort överutbud på begagnade båtar som ingen vill ha? Båtmodell och typ kanske spelar in?

Kö till båtplats.. ja runt alla städer.. och särskilt runt de större städerna.
Båtmässa Gtb o Sthl på vintern: Färre båtar mer elektronik och produkter kläder segel mm. Båtmässor med många båtar Dusseldorf på vintern samt Orust i augusti med mer än 200 båtar i sjön.

Problem nu inom båtlivet.. :
-Nya Båtar med 4-6 kojplatser kostar mer än miljonen nya.
-Äldre båtar från 70-80 talet med inombordare ..är i rsikzonen för byte av inombordare ...kostar ca 120 000 på en familjesegelbåt.
-Drivmedelspriser.

Dock båtlivet lever... fler har båten i på vintern.. tar bara upp o tvättar o målar om botten
Citera
2024-03-13, 22:03
  #9
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Kö till båtplats.. ja runt alla städer.. och särskilt runt de större städerna.
Båtmässa Gtb o Sthl på vintern: Färre båtar mer elektronik och produkter kläder segel mm. Båtmässor med många båtar Dusseldorf på vintern samt Orust i augusti med mer än 200 båtar i sjön.

Problem nu inom båtlivet.. :
-Nya Båtar med 4-6 kojplatser kostar mer än miljonen nya.
-Äldre båtar från 70-80 talet med inombordare ..är i rsikzonen för byte av inombordare ...kostar ca 120 000 på en familjesegelbåt.
-Drivmedelspriser.

Dock båtlivet lever... fler har båten i på vintern.. tar bara upp o tvättar o målar om botten

Ja, båtmässan nu är inte ens hälften mot för 10 år sen. Då var det stora båtar i A-hallen. Mindre båtar i b-hallen. Tillbehör i c-hallen. Nu är stora och småbåtar tillsammans i A-hallen som inte ens är fylld. Flera tillverkare är inte representerade alls. De som är har långt ifrån hela sitt modellprogram. Vet inte om detta på något sett avspeglar ett vikande intresse, men är ju lätt att misstänka det.
Citera
2024-03-14, 00:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, båtmässan nu är inte ens hälften mot för 10 år sen. Då var det stora båtar i A-hallen. Mindre båtar i b-hallen. Tillbehör i c-hallen. Nu är stora och småbåtar tillsammans i A-hallen som inte ens är fylld. Flera tillverkare är inte representerade alls. De som är har långt ifrån hela sitt modellprogram. Vet inte om detta på något sett avspeglar ett vikande intresse, men är ju lätt att misstänka det.

Jag gissar att det är en kombination av olika faktorer som gjort att det är som det är nu, bland annat att det tidigare fanns ett "behov" för ett visst antal nya båtar varje år, och att när det behovet fylldes minskade folks benägenhet att köpa ny båt ganska snabbt.

Samma "behov" lär inte återuppstå innan det sker någon typ av teknikskifte inom båtvärlden, eller någon stor händelse inom samhället. Och jag kan inte säga vad för slags teknikskifte som skulle krävas, men jag tror inte att elektrifiering av båtar kommer att göra mycket.
Citera
2024-03-14, 07:37
  #11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag gissar att det är en kombination av olika faktorer som gjort att det är som det är nu, bland annat att det tidigare fanns ett "behov" för ett visst antal nya båtar varje år, och att när det behovet fylldes minskade folks benägenhet att köpa ny båt ganska snabbt.

Samma "behov" lär inte återuppstå innan det sker någon typ av teknikskifte inom båtvärlden, eller någon stor händelse inom samhället. Och jag kan inte säga vad för slags teknikskifte som skulle krävas, men jag tror inte att elektrifiering av båtar kommer att göra mycket.


Om jag får gissa så är det en generationsfråga. Det är vad jag tror. Köpstarka 70- och 80-talister är inte lika intresserade av detta som sina föräldrar som antingen dött eller är på god väg att göra det. Inga döingar köper ny båt.
Tror den yngre generationen har andra fritidsintressen och återväxten blir då för låg. Fast då borde det också börja eka tomt i båtklubbarna, men det är jag inte lika säker på.
Citera
2024-03-14, 09:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Fast då borde det också börja eka tomt i båtklubbarna, men det är jag inte lika säker på.

Jag tycker att jag har sett att det är något fler båtar i klubbhamnen nu än det var för 10-15 år sedan. Om min observation stämmer så har det skett en liten ökning av aktiva båtägare, men jag kan ha fel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback