Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-18, 06:02
  #265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chill.Pill
Hur kan alkohol vara så viktigt? Man blir mest otrevlig och trög efter att ha druckit. Inser inte svenska befolkningen detta faktum?

”Skön avslappning i slutet på veckan”
Ja nä jag har undrat många ggr jag med,men folk dricker som aldrig förr
..
Citera
2024-03-18, 06:41
  #266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
En flaska vin till maten på två pers en fre-lördag kväll är verkligen inte för mycket och det är knappast något som skadar ens barn. Det är som någon skrev två glas per person. Dessutom kan flaskan intas under flera timmar, jag kan ta ett glas vin när jag lagar mat och sen ett under maten som jag även har kvar sen, möjligen ett till på det. Det är alltså 2-3 glas mellan låt oss säga 17 till 22-23.

En gång ingen gång. Ja, två glas vin är lite för mycket men ingenting jag någonsin skulle reagera på, jag ser inte problemet. Men personen före mig gav intrycket att det är en flaska till middagen flera gånger per vecka. frekvensen gör det problematiskt.
Citera
2024-03-18, 08:32
  #267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Varför måste man dricka under tiden barnen växer upp överhuvudtaget?
Vad lägger du i begreppet dricka? Alkohol är en del av vår kultur, exempelvis i mitt jobb serveras alkohol när man firar något eller någon, vid middagar i samband med konferens och/eller resa, after work eller evenemang som avslutas med drink och mingel.

Att avstå är i sig inget konstigt men att konsekvent avstå helt enbart med hänvisning till att man är förälder låter väldigt märkligt och är nog väldigt ovanligt.

Är du själv uppväxt med absolutister?
Citera
2024-03-30, 15:03
  #268
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag tycker också att det är olämpligt att dricka alkohol som pappa och dricker därför inte alls. Men det viktigaste är förstås att man inte är berusad i sina barns sällskap.
Håller med, det är det viktigaste. Måste man dricka så ska man skaffa barnvakt såklart. Inte bra att använda droger bland sina barn.
Citera
2024-04-02, 22:26
  #269
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
En gång ingen gång. Ja, två glas vin är lite för mycket men ingenting jag någonsin skulle reagera på, jag ser inte problemet. Men personen före mig gav intrycket att det är en flaska till middagen flera gånger per vecka. frekvensen gör det problematiskt.

Okej låt oss säga tre gånger i veckan, det är fortfarande knappast ett problem. Varför tycker du att två glas vin är lite för mycket?
Citera
2024-04-06, 10:39
  #270
Medlem
Jag kunde unna mig en öl, ett litet glas vin eller en liten snaps till sillen även när barnen var små. Att supa sig full när barnen är med är extremt white trash.

Har man barn får man göra lite uppoffringar. Att inte supa är en väldigt enkel sak att "ge upp". Tror inte jag var full på 20+ år efter att jag skaffade barn.
Citera
2024-04-06, 23:38
  #271
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
mer oansvarigt att ha barn om man är polis, brandman eller andra yrken där man riskerar livet varje gång man tar på sig arbetskläderna, lika så om man reser i jobbet och inte är hemma eller bara sporadiskt.. barnen ska ha närvarande föräldrar och fasta rutiner och regler.. då känns en grogg innan sängen inte så farligt, när ungen redan sover för längesen.
Varför just polis och brandman? Är större risk att dina föräldrar dör i arbetet om dessa arbetar som byggnadsarbete eller bönder jämfört med polis eller brandman. Sedan 2013 har det dött fler byggnadsarbetare (113 personer*) än poliser (97) i tjänst mellan 1900 och 2017. Så att vara polis som föräldrar är att ta ansvar anser jag om man enbart ser till risken att dö i tjänsten.

*2024 ej medräknat.
Citera
2024-04-07, 07:52
  #272
Medlem
Twitterturkens avatar
Klarar man inte av att vara i närheten av alkohol utan att man hamnar i ett missbruk så kan det vara bra att avstå.
Normala människor utan alkoholistgener klarar såklart att ta en öl eller ett glas vin till maten.
Citera
2024-04-15, 21:37
  #273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Varför just polis och brandman? Är större risk att dina föräldrar dör i arbetet om dessa arbetar som byggnadsarbete eller bönder jämfört med polis eller brandman. Sedan 2013 har det dött fler byggnadsarbetare (113 personer*) än poliser (97) i tjänst mellan 1900 och 2017. Så att vara polis som föräldrar är att ta ansvar anser jag om man enbart ser till risken att dö i tjänsten.

*2024 ej medräknat.

Det är ju en väldigt stor skillnad i arbetssäkerhet och förhållanden mellan 1900-2017, speciellt våld mot tjänsteman och det extrema våldet efter 2015, Finns det några studier eller undersökningar vilka av byggnadsarbetare poliser och brandmän som lider av ptsd eller andra trauman pga deras arbete som garanterat har orsakat skada inom deras familjer?

det fetstilta.. what? (jag är full like a kastrull så brain no work so good)
Citera
2024-04-16, 19:41
  #274
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Det är ju en väldigt stor skillnad i arbetssäkerhet och förhållanden mellan 1900-2017, speciellt våld mot tjänsteman och det extrema våldet efter 2015, Finns det några studier eller undersökningar vilka av byggnadsarbetare poliser och brandmän som lider av ptsd eller andra trauman pga deras arbete som garanterat har orsakat skada inom deras familjer?

det fetstilta.. what? (jag är full like a kastrull så brain no work so good)

Finns säkert undersökningar så sök. Som barn skulle jag vara mer rädd för att någon av mina föräldrar skulle dö på jobbet än drabbas av något (PTSD) som man som barn inte ens vet vad det är. Risken att som byggarbetare att dö på jobbet är betydligt större än för en polis och det var du som skrev "mer oansvarigt att ha barn om man är polis, brandman eller andra yrken där man riskerar livet varje gång man tar på sig arbetskläderna".
Citera
2024-04-16, 20:32
  #275
Medlem
Kan man dricka ansvarsfullt så ser jag inte problemet. Har svårt att se hur ett barn skulle ta skada av att föräldrarna tar någon enstaka öl till fredagsmiddagen. Det man visar upp får väl ändå ses som en sund relation till alkohol.
Citera
2024-04-16, 22:51
  #276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur tänker man om man dricker alkohol och har barn hemma? Är det så svårt att vara nykter under tiden barn växer upp kanske man har allvarligare problem med alkohol än man tror?

Hur motiverar du din alkoholkonsumtion som förälder?

Jag behöver inte motivera den alls. Den som tror att dricka alkohol är detsamma som att bli full är den som har problem så det är bra att du inte dricker själv.

Hatar för övrigt de självgoda "duktiga" kvinnorna som håller på sådär. Du har säkert nåt att säga om skärmtid också? Moralpanik...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback