Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-16, 22:56
  #277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chill.Pill
Hur kan alkohol vara så viktigt? Man blir mest otrevlig och trög efter att ha druckit. Inser inte svenska befolkningen detta faktum?

”Skön avslappning i slutet på veckan”

Är du dum i huvudet eller typ 16 år gammal? Man dricker sig inte full. Man dricker för att det är gott och för att man mår bra av det. För mig är en fin köttbit utan rödvin ingenting. Då kan jag lika gärna äta köttbullar. Osv.
Citera
2024-04-17, 06:21
  #278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Är du dum i huvudet eller typ 16 år gammal? Man dricker sig inte full. Man dricker för att det är gott och för att man mår bra av det. För mig är en fin köttbit utan rödvin ingenting. Då kan jag lika gärna äta köttbullar. Osv.

Och jag röker hasch efter maten. Jag tycker det är gott och mår bra av det. Nog för att det är betydligt bättre för hälsan men skulle likförbannat inte röka framför ungarna.
Citera
2024-04-17, 06:57
  #279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroneXR7
Och jag röker hasch efter maten. Jag tycker det är gott och mår bra av det. Nog för att det är betydligt bättre för hälsan men skulle likförbannat inte röka framför ungarna.

Stoppa upp din moralpanik där solen aldrig skiner.
Citera
2024-04-17, 07:16
  #280
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Ungar pallar mer än man tror! Och en uppväxt utan att ungarna kopplar helger till alkohol är ju inte skadligt!

Vet inte det jag. Ungar vet när vuxna dricker "ansvarsfullt" och blir rädda. Vilket är viktigast, barnen eller missbruket? Uppvuxen med föräldrar som aldrig drack. Det är så det ska vara.

Visst, de får dricka, men minsta tillstymmelse till berusning är dåligt för barnen. Det bara är så.
Citera
2024-04-17, 07:16
  #281
Avstängd
Trams tråd. Givetvis går det bra att dricka med måtta.
Citera
2024-04-17, 23:38
  #282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Finns säkert undersökningar så sök[/i]

Jag ställer en seriös fråga som kan leda till att jag ändrar åsikt i frågan byggt på fakta men du kör det klassiska "google it" istället. Är du rädd att du har fel eller att en lågutbildad alkis fick rätt? Eller har du ingen aning om vad du pratar om kanske, vilket är mest troligt.

Verkar inte som vi kommer någon stans i detta för att du är varken villig eller öppen för att diskutera saken, synd.
Citera
2024-04-18, 18:54
  #283
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Jag ställer en seriös fråga som kan leda till att jag ändrar åsikt i frågan byggt på fakta men du kör det klassiska "google it" istället. Är du rädd att du har fel eller att en lågutbildad alkis fick rätt? Eller har du ingen aning om vad du pratar om kanske, vilket är mest troligt.

Verkar inte som vi kommer någon stans i detta för att du är varken villig eller öppen för att diskutera saken, synd.

Nej, mer att jag inte anser diskussionsämnet så prioriterat att jag kommer börja leta efter undersökningar som du efterfrågar. Om du är så intresserad av ämnet så borde du utan problem kunna lägga ner tid på detta själv.
Citera
2024-04-18, 23:14
  #284
Medlem
Det undrar jag också. Alkohol hör inte hemma i närheten av barn.
Citera
2024-04-19, 21:40
  #285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om man känner att man måste få dricka alkohol är det ett tecken på missbruk.

Det där är ju väldigt subjektivt med vad man menar med måste, personligen måste jag ha ost på min pizza, det betyder väl knappast att jag har något ostmissbruk?

Det är väl knappast optimalt att dricka sig full inför barnen, samtidigt kan det vara av fördel att visa vilka effekter alkohol har så att man inte låter ungen leva upp i någon skyddad bubbla. Dricker man sig full inför barnen flera ggr om året låter det lite illa och kan både röra sig om dåligt föräldrarskap, missbruk e.t.c. men det behöver inte vara det.
Citera
2024-04-23, 16:20
  #286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Det där är ju väldigt subjektivt med vad man menar med måste, personligen måste jag ha ost på min pizza, det betyder väl knappast att jag har något ostmissbruk?

Det är väl knappast optimalt att dricka sig full inför barnen, samtidigt kan det vara av fördel att visa vilka effekter alkohol har så att man inte låter ungen leva upp i någon skyddad bubbla. Dricker man sig full inför barnen flera ggr om året låter det lite illa och kan både röra sig om dåligt föräldrarskap, missbruk e.t.c. men det behöver inte vara det.


Att vara full och redlöst packad framför sina barn är ju absolut inte bra. Men att dricka vin till maten eller ta några glas med måtta är ju standard i t ex andra kulturer som i Spanien, Balkan. Barnen är ofta med i såna sammanhang. Så länge man visar att man har en sund relation till alkohol. Sen avstår jag själv helt från alkohol men det är för att jag inte gillar smaken.
Citera
2024-04-23, 23:39
  #287
Medlem
Det är dåligt, ja. Men tror det är väldigt vanligt, kanske det vanligaste. Sett många i min släkt fulla, inkl föräldrar. Gravt opassande, om man nu inte barnet är över typ 15, 16. Finns värre brister som förälder dock.
Är ej förälder, och slutade dricka alkohol för ett bra tag sedan, men hade inga problem med det tidigare heller.
Citera
2024-04-28, 09:14
  #288
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vet inte det jag. Ungar vet när vuxna dricker "ansvarsfullt" och blir rädda. Vilket är viktigast, barnen eller missbruket? Uppvuxen med föräldrar som aldrig drack. Det är så det ska vara.

Visst, de får dricka, men minsta tillstymmelse till berusning är dåligt för barnen. Det bara är så.

Nä alla barn blir inte rädda att se sina föräldrar eller andra vuxna berusade och det är inte missbruk att vilja dela på en flaska vin till maten en fredagskväll.

Visst om man blir aggressiv, pissar på sig och liknande på fyllan är det knappast bra för någon men att kunna se sina föräldrar ha en sund inställning till alkohol tror jag är "bra". Att man kan ta två-tre glas vin och sen är det bra med det, att alkohol inte behöver vara förenat med hög berusning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback