Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-13, 21:56
  #1
Medlem
Hej flashback.

Jag har ett problem som jag inte förstår och hoppas att ni kan sprida lite ljus över.
Relevant bakgrundsinfo är att jag inte tål gluten och laktos.

Jag har inga problem med att äta laktosfri fil eller yoghurt. Ost och smör är heller inget problem. Men grädde!
Äter jag laktosfri grädde så blir det kaos i magen och raketbajs delux tills magen är tom.

Det här utgör inte egentligen något större problem i livet då det ända jag saknar grädden till är att göra dippa på gräddfil. Men jag är ändå fundersam...

Vad kan detta bero på?
Citera
2024-03-13, 22:03
  #2
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorStyggKaktus

Vad kan detta bero på?

IBS
Citera
2024-03-13, 22:36
  #3
Avstängd
TreRaggmunkars avatar
Jag läste det som att du är racistisk mot grädde och vill ha tips på hur du bättre ska närma dig grädden på ett mindre fördomsfullt sätt

Kissar du analt varje gång av att äta ett visst livsmedel så ut du antagligen problem med det livsmedlet

Hittade detta om anal kissning uppstår av även laktosfria produkter

Besvär trots laktosfritt
En del patienter upplever att även laktosfria produkter ger besvär. Då är det förmodligen inte laktos som är boven i dramat utan möjligen tillsatsen karragenan E407 (extrakt från rödalg). Vissa laktosfria produkter samt magrare gräddsorter innehåller karragenan som förtjockningsmedel.


Antagligen bör du konsultera sjukvård och en dietist för att få reda på hur saker och ting ligger till egentligen, ska tydligen kunna finnas specialprodukter som ett alternativ till laktosfritt, men du får snacka med någon som kan det här bättre
Citera
2024-03-13, 23:21
  #4
Medlem
Loreias avatar
Hur är det med glass? Det är troligtvis fetthalten du reagerar på
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback