Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-15, 22:17
  #1
Medlem
Jag vill fota norrsken och jag har hittils använt en samsung s23 ultra. Fick rätt bra bilder men vill nu köpa en systemkamera för att få ännu bättre bilder. Jag undrar om det finns någon som jag kan köpa redan under helgen i affär som kan ersätta mobilen då. Hinner inte beställa något så behöver finnas i lager. Vore också underbart om jag kunde få norrsken på film med kameran för det gick inte alls med mobilen. Jag har en väldig gammal Canon EOS 450D som jag inte använder men som har en EFS 18-55mm och EF 75-300mm objektiv. Kommer jag kunna använda dessa på nya och batteriet med?

Jag har kollat lite på Canon EOS R10 på elgigantens sida. Skulle det vara ett bra val?

Jag förstår att jag även skulle behöva annan objektiv än den som följer med. Några tips?
Citera
2024-03-15, 22:37
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conor-MacGyver
Haha what, jag har fotat med en mobilkamera .... ?

Ska vi ta din trådstart på allvar?

Behöver ingen speciell fancy kamera men läs på om iso och bländartider.


Oj okej. Jag har bokat foto kurs med den resan för att lära mig. Jag har tyvärr inte några kunskaper men vill verkligen lära mig. Hoppades bara på lite tips med inlägget för det fanns så många alternativ.
Citera
2024-03-15, 22:41
  #3
Avstängd
Conor-MacGyvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neeye
Oj okej. Jag har bokat foto kurs med den resan för att lära mig. Jag har tyvärr inte några kunskaper men vill verkligen lära mig. Hoppades bara på lite tips med inlägget för det fanns så många alternativ.
Om du inte har en urge för att lära dig om fotografering så råder jag dig till att läsa på på och kolla på youtubevideor om hur du hanterar den lilla linsen i din mobil.
Citera
2024-03-15, 22:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conor-MacGyver
Om du inte har en urge för att lära dig om fotografering så råder jag dig till att läsa på på och kolla på youtubevideor om hur du hanterar den lilla linsen i din mobil.

Okej
Citera
2024-03-15, 23:01
  #5
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conor-MacGyver
Haha what, jag har fotat med en mobilkamera .... ?

Ska vi ta din trådstart på allvar?

Behöver ingen speciell fancy kamera men läs på om iso och bländartider.
Eh, ’bländartider’?
Bländaren är den variabla öppningen som avgör hur mycket ljus som kommer in.
Slutaren är den ridå som öppnas och stängs och avgör under hur lång, eller kort, tid ljuset kommer in.
ISO är ljuskänsligheten.
Vem ska läsa på?
Citera
2024-03-15, 23:10
  #6
Medlem
Välj en Nikon.
Citera
2024-03-15, 23:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Eh, ’bländartider’?
Bländaren är den variabla öppningen som avgör hur mycket ljus som kommer in.
Slutaren är den ridå som öppnas och stängs och avgör under hur lång, eller kort, tid ljuset kommer in.
ISO är ljuskänsligheten.
Vem ska läsa på?

Tenkte det samma. Bländartider?
Citera
2024-03-15, 23:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conor-MacGyver
Haha what, jag har fotat med en mobilkamera .... ?

Ska vi ta din trådstart på allvar?

Behöver ingen speciell fancy kamera men läs på om iso och bländartider.
Sluta vara så negativ ditt as.
Folk kan lära sig av den här tråden.

Önskar att jag kunde råda TS om objektiv och sånt men det kan jag inte. Däremot stödjer jag vilja och ambition, låter grymt roligt om du får skapliga bilder på vägen, och jättebra bilder när du hittar rätt.

Objektivt sett. 😂

Jag håller på dig TS. ☺️
Citera
2024-03-16, 01:17
  #9
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neeye
Några tips?

Köp ett stativ också.
Citera
2024-03-16, 03:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neeye
Jag vill fota norrsken och jag har hittils använt en samsung s23 ultra. Fick rätt bra bilder men vill nu köpa en systemkamera för att få ännu bättre bilder. Jag undrar om det finns någon som jag kan köpa redan under helgen i affär som kan ersätta mobilen då. Hinner inte beställa något så behöver finnas i lager. Vore också underbart om jag kunde få norrsken på film med kameran för det gick inte alls med mobilen. Jag har en väldig gammal Canon EOS 450D som jag inte använder men som har en EFS 18-55mm och EF 75-300mm objektiv. Kommer jag kunna använda dessa på nya och batteriet med?

Jag har kollat lite på Canon EOS R10 på elgigantens sida. Skulle det vara ett bra val?

Jag förstår att jag även skulle behöva annan objektiv än den som följer med. Några tips?

Det viktigaste för bra bilder om du ska fota norrsken är ett ljusstarkt objektiv.
Citera
2024-03-16, 03:37
  #11
Avstängd
Conor-MacGyvers avatar
Det viktigaste för bilder på norrsken är ett ljussvagt objektiv.
Citera
2024-03-16, 08:53
  #12
Medlem
eldrattans avatar
Ha inte för stora förväntningar på att se norrsken på den resan. De som jag känner som åkt på sådan resa har alla åkt på en nit när det kommer till norrskenet. Dock säger dom att resan var bra iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback