Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-16, 15:23
  #13
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conor-MacGyver
Det viktigaste för bilder på norrsken är ett ljussvagt objektiv.
Kul tråd, du menar förstås ljusstarkt.

TS, nästan allt idag kan fota norrsken utan problem!
Det är din skills och tillfället som gör pangbilden!
Citera
2024-03-16, 19:09
  #14
Medlem
systems avatar
Den ofta utmärkta tidskriften Kamera & Bild skriver just nu om tips för att plåta norrsken.
Citat:
Drömmer du om att ta fantastiska bilder på norrsken? Eller få tips för nattfotografering, hur man väljer utrustning eller får till vinnande kompositioner?*
Då ska du lyssna på fotografen Magnus Winbjörk på Kamera & Bild LIVE tisdag 19 mars 19.00.
Om jag förstår rätt så är informationen öppen för alla.
Citera
2024-03-17, 15:46
  #15
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Kul tråd, du menar förstås ljusstarkt.

TS, nästan allt idag kan fota norrsken utan problem!
Det är din skills och tillfället som gör pangbilden!

Nä, du vill ju ha så liten bländaröppning som möjligt.

Till TS, du kommer inte få bättre bilder för att du köper ny kamera och objektiv. Din 450D och ditt 18-55-objetkiv duger bra. Däremot måste du ha ett stativ.
Citera
2024-03-17, 20:18
  #16
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Power
Nä, du vill ju ha så liten bländaröppning som möjligt.

Till TS, du kommer inte få bättre bilder för att du köper ny kamera och objektiv. Din 450D och ditt 18-55-objetkiv duger bra. Däremot måste du ha ett stativ.
Varför då?
Jag frågar för att jag inte förstår resonemanget!
Citera
2024-03-17, 21:01
  #17
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Varför då?
Jag frågar för att jag inte förstår resonemanget!

Det går självklart alldeles utmärkt att fota norrsken utan stativ. Men nu verkade det som att TS ville få schyssta bilder på norrsken, samt att han har en utrustning som är kapabel till det med ett utmärkt resultat. Om man vill fota norrsken så är det inget annat än långa slutartider som gäller, oh då är ett stativ ett måste.
Citera
2024-03-17, 22:37
  #18
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Power
Det går självklart alldeles utmärkt att fota norrsken utan stativ. Men nu verkade det som att TS ville få schyssta bilder på norrsken, samt att han har en utrustning som är kapabel till det med ett utmärkt resultat. Om man vill fota norrsken så är det inget annat än långa slutartider som gäller, oh då är ett stativ ett måste.
Man kan blända ner alla objektiv, varför måste det vara ljussvagt från början?
Citera
2024-03-18, 08:17
  #19
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Man kan blända ner alla objektiv, varför måste det vara ljussvagt från början?
Ja, det stämmer. Det var inte jag som började prata om ljussvaga och ljusstarka objektiv.
Citera
2024-03-19, 18:34
  #20
Avstängd
Det har ingen betydelse vad du har för kamera. Norrsken är ju bara en digital bakgrund som du kan lägga in på valfri bild
Citera
2024-03-19, 19:40
  #21
Medlem
Grejerna du har funkar, men det finns bättre. Kameramodell spelar väl ingen jättestor roll, men det är ju en fördel om man kan skruva upp ISO-talet en bra bit utan att bildkvalitén blir lidande. Det kan förmodligen R10:an. Objektivet är viktigare. En ljusstark vidvinkel med fast brännvidd och riktigt stopp för oändlighet tycker jag funkar bäst. Autofokuszoomarna kan vara knepiga i såna här sammanhang.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback