Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-16, 10:02
  #1
Medlem
Hej,

Har läst en massa trådar men de mesta gäller köp av nya bilar och tänkte därför ställa frågan till er som kanske kör en V90 T8 om den är fördelaktig ekonomiskt.

Beskrivning:

Det är så att jag har möjligheten att köpa en V90 T8 med samma ålder och ungefär samma mil som en D4 AWD för 20.000kr mer.

Har räknat på besparingar i skatt, det serviceavtalerbjudande jag fått men vet inte riktigt hur ekonomisk den är vad gäller bränsle och el. Har ca 2 mil enkel väg till jobbet, mestadels motorväg och lite stadskörning. Kan ladda hemma och även på jobbet mot en kostnad.

Hur är bilen när batteriet är tomt, hur mycket drar den då? Står 0,72 blandad körning men stämmer verkligen det med den vikten och motorn?

Bilarna är ca 4 år gamla och tänker även givetvis på andrahandsvärde om jag skulle sälja om 5 år, tappar man mer på T8 eller är D4 ett säkrare kort?

Tacksam för all feedback.

/Niko
Citera
2024-03-16, 10:56
  #2
Medlem
Förbrukningen för dieselmotorn kommer ligga under förbrukningen för hybridmotorn med tomt vid längre resor. Hybridmotorn kommer vara mer ekonomisk att bocka av vardagsmil med baserat på ditt avstånd till arbetet och att du uppger att du har möjlighet att ladda bilen där och hemma. Generellt sett är en sådan bil mer lämplig för den typen av körning du verkar ha. En dieselmotor mår bättre vid körningar som är längre. Hybridbilens batteri blir aldrig tomt utan har alltid energi till att hjälpa till vid fullt gaspådrag och även med ett ”tomt” batteri går det nästan alltid bra att bruka eldrift i lägre hastigheter - vilket påverkar bränsleförbrukningen positivt.

Vilken bil du ”tappar mest på” beror på vad bilarna kostar och sett till det aktuella marknadspriset - om inget drastiskt förändras. Om det är T8:an som är billig eller D4:an som är dyr uppger du inget om - och det spelar så klart roll. Det är dock omöjligt att säga hur framtiden ser ut, speciellt sett till hur begagnatmarknaden har ändrats under de senaste åren. Om inget drastiskt av problematiskt typ sker eller uppdagas gällande diesel-, hybridbilar eller gällande motorerna i sig lär hybridalternativet vara vad som är mer värt på begagnatmarknaden.

Gällande utgifter för service ligger de två alternativen nära varandra. Hybridalternativet är dock en mer komplex motor jämfört med dieselalternativet. Dieselalternativet är en relativt simpel rak fyrcylindrig tvålitersmotor med dubbelturbo. Hybridalternativet består av en likadan motor men med singelturbo, kompressor samt en elmotor. En mer komplicerad motor innebär oftast en större risk för uppkommande fel, däremot har Volvos hybridalternativ visat sig vara pålitliga.

Dieselalternativet har också framhjulsdrift med traditionell AWD medan hybridalternativet har en så kallad eAWD; bilen är bakhjulsdriven via en elmotor och framhjulsdriven via förbränningsmotorn. Det ger alternativen olika körupplevelser, inte minst vintertid, och det kan spela roll för många.
Citera
2024-03-16, 10:59
  #3
Avstängd
D4 är mer ekonomisk än en T8
Citera
2024-03-16, 11:46
  #4
Avstängd
Kör också D4. Tror det är mer ekonomiskt
Citera
2024-03-16, 14:28
  #5
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Haft en V90 CC D4 AWD, hade en V90 T8 som lånebil i tre månader pga skadeverkstad.

Kör ca 8 mils pendling med 2 mils avstånd mellan destinationerna, dvs HEM -> ARBETE 1 -> ARBETE 2 -> HEM.

D4:an var bättre i alla väder, på samtliga avstånd och betydligt billigare.

T8:an var raskare såklart, men nackdelarna staplades på hög med den där jävla skitdrivlinan.
- Ingen "äkta" fyrhjulsdrift med en tveksam dator som misslyckades reglera det där korrekt.
- Grov motor som brummar och låter på ett oskönt sätt.
- Kom några knappa kilometer trots att batteriet var fulladdat, som längst 9 km i 100 km/h. Tröttnade på att ladda skiten då det varken gjorde av eller till.
- Hög soppaförbrukning och mindre tank än D4 AWD.
- Bilen kändes inte helt 100, kört andra T8r och upplever samma sak. Det lirar inte på samma sätt som en bil med mer klassisk drivlina helt enkelt.

Jag skulle ta D4:an alla dagar i veckan om jag stod inför samma val som TS gör, mycket kan gå fel med en redan tekniktung bil och då väljer jag hellre den mer beprövade varianten.

Tips!
Skaffa motor- och kupévärmare från Calix eller Defa, så har du en extra välmående dieselbil
Citera
2024-03-20, 19:05
  #6
Medlem
Tack för all feedback. Det blev en D4 AWD till slut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback