Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-17, 15:38
  #1
Medlem
Tjena jag har hamnat i ett problem i mitt förhållande och jag försöker komma ur det på ett korrekt/rättvist sätt.
Min sambo studerar på heltid och tar ut fullt studiestöd och vi har hamnat i bråk för jag känner att jag blir överkörd och betalar för hennes livstil just nu för att hon betalar så lite i hyra till mig (det är min fastighet, hon hyr ut sin och går jämnt ut).

Jag har räknat ut vad jag har i fasta utgifter på min lägenhet inklusive el,bredband och allt sånt som vi delar på. Det är 8841kr (jag har räknat bort amortering)

Min sambos ekonomi ser ut såhär.
Studiemedel 13150 - hennes personliga räkningar = 10380kr

Min ekonomi 30000kr - räkningar = 15000

Jag hade velat höja hennes hyra till mig från 2500kr till 4000kr för jag känner mig utnyttjad och att jag finansierar hennes livstil och aktiviteter.
Hon vill gärna ha samma levnadsstandard som när hon jobbade och jag tycker inte att det är rättvist för att hon inte har något extra jobb.

Vad tycker ni och hur skulle ni gjort?
Tack
Citera
2024-03-17, 15:50
  #2
Medlem
sebastian66s avatar
Du borde inte ha en sambo eller kvinna. Bo ensam släng ut henne eller dig själv är mitt rd.
Är man sambo gift så hjälper man varandra i alla lägen. Hon studerar och kanske kommer att dra in stora summor. Du har överflöd med pengar om du jämför med henne, Du har en fastighet som är din.
Du vill höja hyran när hon redan har massa utgifter, Äckel bli singel och gör inga barn för du verkar vara en snål faan.
Citera
2024-03-17, 15:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thejohaan
Tjena jag har hamnat i ett problem i mitt förhållande och jag försöker komma ur det på ett korrekt/rättvist sätt.
Min sambo studerar på heltid och tar ut fullt studiestöd och vi har hamnat i bråk för jag känner att jag blir överkörd och betalar för hennes livstil just nu för att hon betalar så lite i hyra till mig (det är min fastighet, hon hyr ut sin och går jämnt ut).

Jag har räknat ut vad jag har i fasta utgifter på min lägenhet inklusive el,bredband och allt sånt som vi delar på. Det är 8841kr (jag har räknat bort amortering)

Min sambos ekonomi ser ut såhär.
Studiemedel 13150 - hennes personliga räkningar = 10380kr

Min ekonomi 30000kr - räkningar = 15000

Jag hade velat höja hennes hyra till mig från 2500kr till 4000kr för jag känner mig utnyttjad och att jag finansierar hennes livstil och aktiviteter.
Hon vill gärna ha samma levnadsstandard som när hon jobbade och jag tycker inte att det är rättvist för att hon inte har något extra jobb.

Vad tycker ni och hur skulle ni gjort?
Tack

Helt ärligt så känner jag att det är väldigt småaktigt att ta ut hyra från sin sambo från första början. Det är juridiskt sätt inte "din" fastighet eftersom ni är sambos.
Satsa på att ha ett gemensamt konto där de gemensamma räkningar dras från istället.
Personligen så låt henne leva det livet hon vill och stötta henne. Att prata om millimeter rättvisa i ett förhållande är aldrig positivt och leder till tråkigheter. Hade det varit mer knapert hade jag varit av annan åsikt men med 15000 över så känns det som du borde kunna klara dig.

En lösning kan vara att hon utnyttjar studentrabatter på t.ex. bredband osv. så att de kostnaderna sänks.
Citera
2024-03-17, 16:03
  #4
Avstängd
TredjeDikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thejohaan
Tjena jag har hamnat i ett problem i mitt förhållande och jag försöker komma ur det på ett korrekt/rättvist sätt.
Min sambo studerar på heltid och tar ut fullt studiestöd och vi har hamnat i bråk för jag känner att jag blir överkörd och betalar för hennes livstil just nu för att hon betalar så lite i hyra till mig (det är min fastighet, hon hyr ut sin och går jämnt ut).

Jag har räknat ut vad jag har i fasta utgifter på min lägenhet inklusive el,bredband och allt sånt som vi delar på. Det är 8841kr (jag har räknat bort amortering)

Min sambos ekonomi ser ut såhär.
Studiemedel 13150 - hennes personliga räkningar = 10380kr

Min ekonomi 30000kr - räkningar = 15000

Jag hade velat höja hennes hyra till mig från 2500kr till 4000kr för jag känner mig utnyttjad och att jag finansierar hennes livstil och aktiviteter.
Hon vill gärna ha samma levnadsstandard som när hon jobbade och jag tycker inte att det är rättvist för att hon inte har något extra jobb.

Vad tycker ni och hur skulle ni gjort?
Tack
Låter inte som att du uppskattar din sambo särskilt mycket. Förhållande innebär väldigt sällan en rättvis fördelning av resurser. För fyra decennier sedan var kvinnan hemma och födde barn och lagade mat. Mannen drog in all cash. Är det så du menar att du vill ha det?

Eller vill du inte att din sambo ska kunna utbilda sig och kanske tjäna mer än dig sedan? Är det där skon klämmer?
Citera
2024-03-17, 16:08
  #5
Avstängd
One2Manys avatar
Dumpa din tjej, hon förtjänar bättre än en småsint nolla som grinar över millimeterrättvisa och tar ut hyra från henne.

15,000 i fickpengar räcker inte utan du vill åt din sambos futtiga 3000 enkom för att du är missunsam, helt sanslöst vilka motbjudande människor det finns.
Citera
2024-03-17, 16:10
  #6
Medlem
Nu beror det väl på vad hon lägger pengarna på. Lägger hon det på skräp istället för att betala sin del? I så fall kanske du borde ställa kravet eller fundera om det är nån du långsiktigt kan bo med. Är det så att hon ändå är ansvarsfull med pengarna och du ser en framtid med henne tycker jag du kan ta större lass.

Min sambo pluggar på heltid och jobbar lite extra men jag betalar det mesta så hon slipper jobba för mycket och kan fokusera på sin och vår framtid via hennes studier jag har till och med sagt åt henne jobba mindre.

Skulle det vara jag skulle jag gärna hjälpa till mer så länge hon inte är slösaktig med hennes pengar. Du kan ju kräva saker i utbyte i så fall tex som hon tar matlagning städning etc i utbyte.
Citera
2024-03-17, 16:10
  #7
Medlem
Rozenkvartss avatar
Om jag förstår dig rätt har du 15.000 över varje månad och hon har 3.000 och du vill hon ska ha mindre?
Hon borde dumpa dig och skaffa sig en riktig man istället för herre jävlar vilken enorm egoist du är om ovanstående siffror stämmer.

Edit: Såg jag räknat fel och att hon har drygt 10’ över.
Tycker ändå inte du ska ta ut mer av henne, du har ju betydligt mer över ändå och du vill väl ni ska kunna leva ungefär lika bra tillsammans? Hur blir det i framtiden om hon tjänar mer än dig?
__________________
Senast redigerad av Rozenkvarts 2024-03-17 kl. 16:12.
Citera
2024-03-17, 16:27
  #8
Medlem
MikeHanlons avatar
.
Citera
2024-03-17, 16:50
  #9
Medlem
Är din Tjej/Sambo egentligen din inneboende/hyresgäst?
Jag förstår att de kan kännas tufft om hon drar när hon har väl utbildat sig och du sitter där på kammaren och undrar varför du gav henne för mkt.
Men ärligt talat, skulle du hellre haft en hyresgäst än henne så borde du fundera på vafan livet går ut på? och det är inte ha och ta, om du tror så är fallet.
Citera
2024-03-17, 16:56
  #10
Medlem
Damen101s avatar
Du borde knulla mera, tror det hjälper mot ångesten. Så gjorde jag när jag hade tjej, så fort man började nojja lite så var det knull. Nu när man e singel så hjälper bara mediciner, saknar knullet.

Men knulla istället för att ta betalt med dom extra pengarna.
Citera
2024-03-17, 17:01
  #11
Medlem
volvo 240s avatar
Har du så in i helvete mycket pengar över så behöver du ju inte höjja hennes hyra. Släng ut henne om det inte passar. Tänkte du inte på detta när dufick veta att hon tänkte studera? Du sitter ju inte precis i nån ekonomisk knipa din rike fan. Så var lite schysst om du nu tycker om henne.
Citera
2024-03-17, 17:04
  #12
Medlem
Farbaute666s avatar
Vad är det för "personliga räkningar" hon har på den summan?

Citat:
Min sambos ekonomi ser ut såhär.
Studiemedel 13150 - hennes personliga räkningar = 10380kr

Du har alltså 15 k efter omkostnader och hon har mindre än 3 k?

Inte läge att vara snål då...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback