Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-18, 00:47
  #1
Medlem
Är på jakt efter en skåpbil, egentligen en liten sådan som Caddy i storlek. Anledningen till max 40k är att budgeten är tajt och ska bygga campervan.

Var inne på Transit Connect ett tag LWB modellen, men har hört mycket att dessa har problem med lådorna. Inte kul att bli strandad pga ett sådant fel.

Hur är Nissan NV200?
Vill helst inte ha Caddy..

Citroen Berlingo? alt Peugeot Partner?

Driftsäker och låga reparationskostnader är väl prio.
Citera
2024-03-18, 01:02
  #2
Medlem
Peugot Partner (och syskonmodell hos andra märken) är ökänd för fjäderbrott i framvagnen.
Citera
2024-03-18, 01:29
  #3
Medlem
Hade nog valt berlingo gen 2. Bra överlag. Den korta har ett lastutrymme på 180, den långa har 210 om jag minns rätt.

Största fördelen med berlingo är nog att du kan ha kvar delar av mellanväggen om du vill.
Citera
2024-03-18, 01:41
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Är på jakt efter en skåpbil, egentligen en liten sådan som Caddy i storlek. Anledningen till max 40k är att budgeten är tajt och ska bygga campervan.

Var inne på Transit Connect ett tag LWB modellen, men har hört mycket att dessa har problem med lådorna. Inte kul att bli strandad pga ett sådant fel.

Hur är Nissan NV200?
Vill helst inte ha Caddy..

Citroen Berlingo? alt Peugeot Partner?

Driftsäker och låga reparationskostnader är väl prio.

Rätt, undvik VW skräpet.

Berlingo kanske duger, franskt ofta mycket smått som går sönder inte minst i minusgrader.

Har du kikat på den Hyundai H-1?
Citera
2024-03-18, 01:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Peugot Partner (och syskonmodell hos andra märken) är ökänd för fjäderbrott i framvagnen.

Det är ju dock lätt löst om man skaffar nya fjädrar vid inköp av bil. Tack för tips
Citera
2024-03-18, 01:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
Hade nog valt berlingo gen 2. Bra överlag. Den korta har ett lastutrymme på 180, den långa har 210 om jag minns rätt.

Största fördelen med berlingo är nog att du kan ha kvar delar av mellanväggen om du vill.

Fått för mig att Gen2 har mera fel än första modellen, men kan vara ute och cykla nu? Följer några på insta där folk använder sig av gen1. Ligger till bra i pris också. Gen2 ligger för visso inom budgeten men i högkant.

Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Rätt, undvik VW skräpet.

Berlingo kanske duger, franskt ofta mycket smått som går sönder inte minst i minusgrader.

Har du kikat på den Hyundai H-1?

Tanken var att bo i bilen mera söder ut när hösten och vintern närmar sig. Dra neråt Portugal och Spanien och sedan komma tillbaka till svea när tidig sommar börjar.

Inte kikat på Hyundai. Går inte dessa sönder mkt? Inte sett så många hela för min budget faktiskt, haha.
Citera
2024-03-18, 01:51
  #7
Medlem
Hur är Opel Combo? Någon som har koll?
Citera
2024-03-18, 02:47
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Fått för mig att Gen2 har mera fel än första modellen, men kan vara ute och cykla nu? Följer några på insta där folk använder sig av gen1. Ligger till bra i pris också. Gen2 ligger för visso inom budgeten men i högkant.



Tanken var att bo i bilen mera söder ut när hösten och vintern närmar sig. Dra neråt Portugal och Spanien och sedan komma tillbaka till svea när tidig sommar börjar.

Inte kikat på Hyundai. Går inte dessa sönder mkt? Inte sett så många hela för min budget faktiskt, haha.

Skön livsstil!👍🤗
Hoppas det ska gå bra för dig.
Har du hört negtivt om dom H-1? Vad är det som pajar? Well, kanske en gammal vw då, dom håller nog fortf. mvh
Citera
2024-03-18, 07:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Fått för mig att Gen2 har mera fel än första modellen, men kan vara ute och cykla nu? Följer några på insta där folk använder sig av gen1. Ligger till bra i pris också. Gen2 ligger för visso inom budgeten men i högkant.
Gen2 har nog mer fel men det är betydligt modernare fordon. Säkrare och rymligare. Gen1 har endast 170 långt lastutrymme, men vill minnas att passagerarsätet gick att fälla på iaf personbilsvarianten.

Berlingo har kamrem så man måste kolla att den är bytt.
Citera
2024-03-18, 11:26
  #10
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Kört bilar av denna typ i drygt 25 år... Vill inte kasta sten i glashus men dom som gått typ 20k+ mil och varit enklast att äga är...:
- Citroën Berlingo HDi
- VW Caddy Maxi 2.0 TDI
- Ford Transit
- Renault Master (den är lite större dock...)

Dom absolut sämsta har varit:
- Fiat, minns inte modellnamnet nu
- Nissan NV200 och syskon

Med sämst menar jag: Dyra och oväntade reparationer, kassa verkstäder, opålitliga vid drift (dvs kackar ihop på E4:an), konstiga hjulinställningar, dålig värme i kupén m.m m.m.

Berlingon körde jag 36k mil med, tror den är min favorit. Bra säten, bra rövvärme, bra A/C, hyffsat rapp, inga krusiduller.
Citera
2024-03-18, 11:42
  #11
Medlem
fp
Citera
2024-03-18, 12:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Det är ju dock lätt löst om man skaffar nya fjädrar vid inköp av bil. Tack för tips

Byt fjädrarna innan du åker söderut.
Även kopplingsvajern är en känd svaghet.
Det sitter en plastbit längst ner som drar i armen till kopplingen och den åldras.
Så vanligt att det finns filmer på Youtube om hur man förstärker med en plåtbricka, ganska enkelt att komma ut underifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback