Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-18, 05:59
  #1
Medlem
Hej.

Jag har 50- 60 000:- jag tänkt plöja ner i en klocka. Syftet med detta är dels att emellanåt ha en fin klocka att använda, dels att binda upp kapital i.

Det viktigaste är inte att klockan ökar särskilt mycket i värde, utan mer bibehåller sitt värde.

Vilka märken och modeller anser ni passar ovanstående ändamål?

Tips om att placerade pengarna i ädelmetaller, finansiella instrument m.m. undanbedes.
Citera
2024-03-18, 06:54
  #2
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klock-freak
Hej.

Jag har 50- 60 000:- jag tänkt plöja ner i en klocka. Syftet med detta är dels att emellanåt ha en fin klocka att använda, dels att binda upp kapital i.

Det viktigaste är inte att klockan ökar särskilt mycket i värde, utan mer bibehåller sitt värde.

Vilka märken och modeller anser ni passar ovanstående ändamål?

Tips om att placerade pengarna i ädelmetaller, finansiella instrument m.m. undanbedes.

Läs på ordentligt och köp begagnat.
Citera
2024-03-18, 06:58
  #3
Medlem
Eftersom du skall även använda den vid vid utvalda tillfällen kan att få testa den i verkligheten före beställning vara bra ?

Lätt begagnade från butik kanske kan vara alternativ om du undviker de mest "trendiga" ?
Silvrig klocka med brunt band av Maurice Lacroix masterpiece för 63 000 kr (30% rabatt p g a demoex) men kan gå pruta extra detta krisår?

https://magnussonsur.se/produkt/maur...7158ss0011011/
__________________
Senast redigerad av OnlyHans 2024-03-18 kl. 07:11. Anledning: Demoex
Citera
2024-03-18, 07:00
  #4
Medlem
Mullrets avatar
Kolla in på chrono24. Där hittar du din klocka.
Citera
2024-03-18, 08:30
  #5
Avstängd
CarlvonRosens avatar
Rolex, Breitling, men isf begagnat gå till en pantbank.
Citera
2024-03-18, 09:02
  #6
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlvonRosen
Rolex, Breitling, men isf begagnat gå till en pantbank.

Pantbanken=nya klockor? Enligt dig?
Citera
2024-03-18, 09:09
  #7
Avstängd
CarlvonRosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Pantbanken=nya klockor? Enligt dig?


Nej inte alls men pantbanker har mer exklusiva varianter för mindre pengar än en ny. Vissa klockor spelar ingen roll om de är 2nd hand, ju äldre ju bättre. Sen visst när ngn serie görs i 1000 exemplar nytillverkade då är det ju klart mer värt men då räcker inte 50K.
Citera
2024-03-18, 09:18
  #8
Medlem
Jordgubbes avatar
Oj ett kaninhål att ramla ner i, det där med klockor. Tex hittade jag Oris Kermit edition i den prisklassen.
Citera
2024-03-18, 09:27
  #9
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Läs på ordentligt och köp begagnat.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlvonRosen
Rolex, Breitling, men isf begagnat gå till en pantbank.

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Pantbanken=nya klockor? Enligt dig?

Citat:
Ursprungligen postat av CarlvonRosen
Nej inte alls men pantbanker har mer exklusiva varianter för mindre pengar än en ny. Vissa klockor spelar ingen roll om de är 2nd hand, ju äldre ju bättre. Sen visst när ngn serie görs i 1000 exemplar nytillverkade då är det ju klart mer värt men då räcker inte 50K.

Alltså förespråkar du precis som jag att TS skall köpa en begagnad klocka.

Pantbankernas förfallna panter säljs på offentliga auktioner hos bla Kaplans

https://www.kaplans.se/sv?gad_source...BoCYxEQAvD_BwE

https://www.kaplans.se/sv/auktioner/4370
__________________
Senast redigerad av trottwell 2024-03-18 kl. 09:31.
Citera
2024-03-18, 09:30
  #10
Avstängd
CarlvonRosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Alltså förespråkar du precis som jag att TS skall köpa en begagnad klocka.

Inte nödväntigtvis. Men kolla på nätet vilka modeller eller serier som har potential att öka mer. Sen kolla på pantbanken. Hittar du ngn där. Då får du dels en mer unik äldre klocka och troligen till underpris.

Jag köpte en Omega Seamaster 2010 för 10k på pantbank den är värd 35k idag. Ngn exklusiv serie. Men köpt i England. Visst ingen enorm värdeökning.

Däremot min Longines Stainless Master Collection från 2015 har inte stigit ett skit. Fortfarande värd 52K.
__________________
Senast redigerad av CarlvonRosen 2024-03-18 kl. 09:37.
Citera
2024-03-18, 20:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klock-freak
Hej.

Jag har 50- 60 000:- jag tänkt plöja ner i en klocka. Syftet med detta är dels att emellanåt ha en fin klocka att använda, dels att binda upp kapital i.

Det viktigaste är inte att klockan ökar särskilt mycket i värde, utan mer bibehåller sitt värde.

Vilka märken och modeller anser ni passar ovanstående ändamål?

Tips om att placerade pengarna i ädelmetaller, finansiella instrument m.m. undanbedes.

Den tråkigaste och säkraste värdebevararen I detta prisspann är en begagnad Rolex Datejust 36mm I Guld/Stål på Jubileearmband.

Se till att köpa en så orörd klocka som möjligt med box och cert. Den kommer vara 20+år gammal,så en service på ca 10000kr kommer behövas,eller iallfall räknas med.
Blå tavla om möjligt.

Vill du vara mer riskbenägen kan du handla dig en begagnad guld Panerai, Hublot ,Breitling Chopard Bvlgari etc för I stort sett skrotguldspris plus tio femton tusen.
Går guldpriset upp följer klockan med,ner likaså,men någon direkt värdeökning på själva klockan ska du inte räkna med.
Inflationen kanske?
Citera
2024-03-20, 21:23
  #12
Medlem
Vill du investera köp indexfonder.
Rolex och några till hade ett tuppjuckat prisrace på coronapengarna men generellt är klockor precis som all annan konsumtion något man förlorar pengar på, inte tvärt om.

Köp något du gillar och använd det - med lite bonnröta kan du tjäna några kronor i det långa loppet men det är uppriktigt sagt lite som att investera i tulpanlökar: de är värdefulla till dess att de inte är det längre.

Panerai och Breitling rasar som fan i pris ut ur butik men är väldigt trevliga klockor - köp en bättre begagnad så får du mycket för pengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback