Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-18, 20:17
  #1
Medlem
Mitt förra inlägg blev kastat i papperskorgen av Admin. Jag som tyckte vi började komma in i ett intressant spår.

Men ändrar lite i frågorna nu.

Som jag skrev tidigare så brukar ett postmodernt uttalande låta såhär ungefär.

”Vi trodde på att vi hade en tydlig identitet, men eftersom min tydliga identitet förtryckte andra identiteter så finns det ingen identitet.”

”Vi trodde på en sanning men eftersom min sanning förtryckte andra sanningar så finns det ingen sanning osv osv”

1. Fungerar bara postmodernism egentligen bara i en flytande form?

2. Försvinner minnet av Gud i ett postmodernt samhälle?

3. Hur påverkar det oss människor psykologiskt att det postmoderna samhället har makten över oss?

4. Är postmodernism ett politiskt vapen för att klä av andra deras identitet, sanning, religion, moral kompass och tradition?

5. Sätter postmodernism allt i inflationsläge. Så som regler, ord, ekonomi, människor, historia och annat.

Du behöver inte svara på alla frågor. Men läser gärna era svar. Ta inte bort min tråd admin. Jag har sagt att mina frågor är utbredda….
Citera
2024-03-18, 21:05
  #2
Medlem
Postmodernism = värdenihilism, moralrelativism och likhetsdoktrin
Citera
2024-03-18, 21:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conlon
Postmodernism = värdenihilism, moralrelativism och likhetsdoktrin

Sant 👌
Citera
2024-05-07, 01:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalsanning
1. Fungerar bara postmodernism egentligen bara i en flytande form?

2. Försvinner minnet av Gud i ett postmodernt samhälle?

3. Hur påverkar det oss människor psykologiskt att det postmoderna samhället har makten över oss?

4. Är postmodernism ett politiskt vapen för att klä av andra deras identitet, sanning, religion, moral kompass och tradition?

5. Sätter postmodernism allt i inflationsläge. Så som regler, ord, ekonomi, människor, historia och annat.
Det är inte säkert att vi lever i en postmodernistisk era längre. Genom att vi inte kan betrakta nutiden på samma sätt som vi kan betrakta historien. Kanske så måste en gammal era upphöra för att vi ska veta vilken era vi befann oss i och i så fall så var postmodernismen på väg att dö redan på 70 talet.

Vad jag förstår så är vi fortfarande i händerna på upplysningens filosofer och då främst Rousseau. Samhällskontraktet, konsensus och att bli tvingad till frihet.

Kanske var det idén om samhällskontraktet som ledde fram till det postmoderna tillståndet. För om man måste uppnå konsensus i allting och därigenom "lyda under sin egen lag" så har man effektivt förnekat att det skulle finnas någon högre sanning. Därigenom så hamnar vi i en slags ekokammare där allting bara är åsikter.
Citera
2024-05-08, 00:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amittai
Det är inte säkert att vi lever i en postmodernistisk era längre. Genom att vi inte kan betrakta nutiden på samma sätt som vi kan betrakta historien. Kanske så måste en gammal era upphöra för att vi ska veta vilken era vi befann oss i och i så fall så var postmodernismen på väg att dö redan på 70 talet.

Vad jag förstår så är vi fortfarande i händerna på upplysningens filosofer och då främst Rousseau. Samhällskontraktet, konsensus och att bli tvingad till frihet.

Kanske var det idén om samhällskontraktet som ledde fram till det postmoderna tillståndet. För om man måste uppnå konsensus i allting och därigenom "lyda under sin egen lag" så har man effektivt förnekat att det skulle finnas någon högre sanning. Därigenom så hamnar vi i en slags ekokammare där allting bara är åsikter.

Så kan det vara faktiskt!
Citera
2024-05-09, 13:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amittai
Det är inte säkert att vi lever i en postmodernistisk era längre. Genom att vi inte kan betrakta nutiden på samma sätt som vi kan betrakta historien. Kanske så måste en gammal era upphöra för att vi ska veta vilken era vi befann oss i och i så fall så var postmodernismen på väg att dö redan på 70 talet.

Vad jag förstår så är vi fortfarande i händerna på upplysningens filosofer och då främst Rousseau. Samhällskontraktet, konsensus och att bli tvingad till frihet.

Kanske var det idén om samhällskontraktet som ledde fram till det postmoderna tillståndet. För om man måste uppnå konsensus i allting och därigenom "lyda under sin egen lag" så har man effektivt förnekat att det skulle finnas någon högre sanning. Därigenom så hamnar vi i en slags ekokammare där allting bara är åsikter.

Problemet är väl snarare att inget av upplysningens koncept av förnuft och rationalitet lyckats fylla igen gapet tillräckligt mycket av de frågeställningar som tidigare fylldes igen av en religiös metafysik och epistemologi. Människan är en rastlöst art och väntetröskeln för att ovan nämda verktyg ska ge en tillräcklig förklaring har passerats. Att det fylls igen av "vi vet inte' är lika svårt att acceptera som "inget" eftersom det inte kan ge ett svar på dessa mening. Världsmedvetandet befinner sig nu i en typ av omkalibrering där nya och gamla teorier tävlar om prominens.

Så vår tids fråga är egentligen om den placeholder som religion faktiskt fyllde trots allt kanske var bättre på det stora hela än "vi vet inte" för den filosofiska stabiliteten eller ej.
__________________
Senast redigerad av Ultragainus 2024-05-09 kl. 13:26.
Citera
2024-05-09, 21:16
  #7
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalsanning
Mitt förra inlägg blev kastat i papperskorgen av Admin. Jag som tyckte vi började komma in i ett intressant spår.

Men ändrar lite i frågorna nu.

Som jag skrev tidigare så brukar ett postmodernt uttalande låta såhär ungefär.

”Vi trodde på att vi hade en tydlig identitet, men eftersom min tydliga identitet förtryckte andra identiteter så finns det ingen identitet.”

”Vi trodde på en sanning men eftersom min sanning förtryckte andra sanningar så finns det ingen sanning osv osv”

1. Fungerar bara postmodernism egentligen bara i en flytande form?

2. Försvinner minnet av Gud i ett postmodernt samhälle?

3. Hur påverkar det oss människor psykologiskt att det postmoderna samhället har makten över oss?

4. Är postmodernism ett politiskt vapen för att klä av andra deras identitet, sanning, religion, moral kompass och tradition?

5. Sätter postmodernism allt i inflationsläge. Så som regler, ord, ekonomi, människor, historia och annat.

Du behöver inte svara på alla frågor. Men läser gärna era svar. Ta inte bort min tråd admin. Jag har sagt att mina frågor är utbredda….
Problemet är att du bekräftar postmodern epistemologi med din okunnighet.

Tron på att man kan mäta sanning utan att som observatör påverka sanningen är modernismens rationalism. Postmodernismens konstruktivism hävdar att sanning endast uppstår genom tolkning, detta är förklaringen på varför du tror att du vet något som du egentligen inte vet. Det förklarar också att jag inte vet allt och att du lär dig av att studera olika källor.

Postmodernism är inget politiskt vapen utan ett samlingsnamn för det som kommit efter det "moderna". Nu är ju begreppet postmodernism blivit en syndabock för retardhögern. Ni lägger fram lika idiotiska argument som kristna lägger fram mot ett samhälle utan gud. "Utan gud/rationalism finns ingen moral." Det som är ett politiskt vapen är eran efterblivna ideologi som klankar ner på saker ni inte har en blekaste aning om vad det innebär.

Din ideologi har makt över dig, så ja det postmoderna samhället har makt över dig. Det blir polariserat och segregerat. Att attackera postmodernism är som att attackera hur kex ska uttalas, meningslöst.

Du kan ju se hur det gick med Svenska Akademins försök att få andra att skriva dom i stället för de och dem. Har inte sett någon som skriver dom. Postmodernism är friheten att säga emot makten, det heter de och dem inte dom. Modernismen är censuren: de och dem är fel, eftersom Svenska Akademin säger dom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback