Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-26, 08:49
  #13
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Men just det där med betygsättning kommer ju igen och igen av nya användare och detta är något som finns snart sagt överallt och ingenstans fungerar det vettigt. För det första så dödar det helt och hållet att man ens orka skriva ett inlägg, vilket många är alldeles för dåliga med ändå och sedan har du ju hur fel betygsystem hanteras. Vi har ju ex. nu den där skandalen, där det visat sig att det är främst författarna själva som sitter och ger massa minusbetyg till konkurrenter.
Jag tycker man likabra kunde haft det som upplysande text för nyreggade användare att här har vi inte och kommer aldrig ha betygsättning för vi tror på att diskussionen är den viktigaste, inte antal likes.
Nu fick du för övrigt ett förslag från mig, bra va!
Absolut. Det fungerar i forum där det finns rätta svar, t ex har Stack Overflow ett fungerande betygssystem, men i forum där man utbyter åsikter kan det ju aldrig fungera.

Nu är det - till allas glädje - inte jag som skriver instruktioner eller pillar med forumets funktioner - men det finns säkert utrymme till bättre formuleringar, så ja, det var bra.
Citera
2024-03-26, 11:18
  #14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Detta är ett mer och mer vanligt förekommande mönster hos hyfsat nya användare. De säger att Flashback är det bästa valet man har för seriös debatt, och att det är därför de föredrar att vara här istället för på Facebook eller Reddit, och sen börjar de föreslå helt idiotiska ändringar som skulle göra FB lika dåligt som dessa sämre forum.

De vill ha betygsättning på inlägg. De vill ha betygsättning på användare. De vill kunna dölja "dåliga" inlägg. De vill att trådar ska få vara kvar i fel subforum istället för att flyttas. De vill att chattande och inlägg med enbart emojis ska vara tillåtet. De vill att off topic ska vara tillåtet. De vill att man ska kunna posta bilder direkt i inlägget.

Vad gör dessa användare här, och varför påstår de sig tycka att Flashback är bäst?
Uppenbarligen skulle de trivas bättre på Reddit.

"Men jag tycker inte om Reddit för det inte är samma seriösa diskussioner där som på Flashback" - och vad tror du det beror på, din idiot?

Jag tycker det är en fin egenskap att vilja förbättra när man kommer någonstans. Det är som när man kommer hem till någon med fint vardagsrum - och så möblerar man om för att hjälpa dem att få det ännu bättre.

Skämt å sido -- jag tror detta med att betygsätta handlar om att alla inte är vana vid att diskutera och lägga fram åsikter utan att kunna se på "gillaknappen" om det finns en flock som håller med eller inte.
Att lägga one-liners med "håller med" är ju inte okej på Flashback.

Det finns helt enkelt ett behov av att se om man har "rätt" åsikter så att man kan harmonisera dem med flocken - att ensam stå emot någon som debatterar emot (ibland dessutom på en mycket högre och sakligare nivå) kan vara läskigt om man inte är van.
Citera
2024-03-27, 15:31
  #15
Avstängd
TredjeDikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tycker det är en fin egenskap att vilja förbättra när man kommer någonstans. Det är som när man kommer hem till någon med fint vardagsrum - och så möblerar man om för att hjälpa dem att få det ännu bättre.

Skämt å sido -- jag tror detta med att betygsätta handlar om att alla inte är vana vid att diskutera och lägga fram åsikter utan att kunna se på "gillaknappen" om det finns en flock som håller med eller inte.
Att lägga one-liners med "håller med" är ju inte okej på Flashback.

Det finns helt enkelt ett behov av att se om man har "rätt" åsikter så att man kan harmonisera dem med flocken - att ensam stå emot någon som debatterar emot (ibland dessutom på en mycket högre och sakligare nivå) kan vara läskigt om man inte är van.
(Min fetning) Det är möjligt att det finns ett behov men har Flashback ett behov av det? Det hade förstört debatten och tumme upp/ner hade delats ut för stilpoäng och förnedring istället för själva åsikterna.

Dålig idé!
Citera
2024-03-27, 15:57
  #16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
(Min fetning) Det är möjligt att det finns ett behov men har Flashback ett behov av det? Det hade förstört debatten och tumme upp/ner hade delats ut för stilpoäng och förnedring istället för själva åsikterna.

Dålig idé!
Jag håller med om att det är en dålig idé, Flashback har definitivt inte behov av en sådan funktion om du frågar mig - och den skulle, precis som du säger, förstöra debatten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback