Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-22, 01:49
  #1
Medlem
kromosomxyzs avatar
Hej,

Jag har postat här tidigare men nu måste nuvarande bil skrotas inom en inte alltför avlägsen framtid. Den pengen för försäljning har ingen koppling till köpet.

Här är mina krav på kommande bil:
1. 100-ish k som riktlinje. SEK 100 000 alltså.
2. Leasing eller lån = nej. Cash is king.
3. Bensinmotor.
4. Manuell låda.
5. Kamkedja.
5.5. Baksäte som det hjäpligt går att befinna sig i under kortare sträckor.
6. Ingen fet SUV, tvåhjulsdrift är helt okej. "Däck är viktigare än fejkad trygghet genom en fejkad 4-hjulsdrift".
7 Gärna en modell som inte är sönderrostad från start.

I tidigare tråd har MB kommit upp som förslag.

Sidonoter: Det är vardagsanvändning som är aktuellt Max 1 000 mil per år. Relativt sällan resor som överstiger 150 km eller 2 timmar. Daglig användning i mellanstor stad.
__________________
Senast redigerad av kromosomxyz 2024-03-22 kl. 01:52.
Citera
2024-03-22, 02:13
  #2
Medlem
Köp en Kia, Hyundai eller Toyota om du vill ha en driftsäker bil. Köp en BMW eller Mercedes om du vill ha en bil som är rolig att köra men var beredd på kostnader för reparationer.
Citera
2024-03-22, 04:13
  #3
Medlem
Volvo.
Citera
2024-03-22, 06:36
  #4
Medlem
ImNotGuiltys avatar
https://www.blocket.se/annons/hallan...0hk/1000450619

Här får du lyx och körglädje, och nästan gratis, drar straxt över litern blandad körning sägs det men räkna med lite till 😊
Men annars finns det andra motoralternativ som är mer ekonomiska om det skulle spela roll, men kolla in en Insignia, du kommer bli positivt överraskad.
Citera
2024-03-22, 09:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Volvo.


Helt rätt. Lägg pengarna på en äldre volvo så har du en bil som lever längre än du kan köra bil.
Citera
2024-03-22, 09:37
  #6
Medlem
Honda Jazz, Suzuki Swift, Toyota eller Mazda 2.
Om du vill ha driftsäkerhet och stram men hållbar bilbudget.
Citera
2024-03-22, 11:20
  #7
Medlem
Hurt-Åkes avatar
En mindre japansk eller koreansk bil som gått så lite som möjligt ska du köpa!

Ignorera fjantpojkarna som tipsar om Mercedes/BMW/Audi och de gamla stofilgubbarna som tipsar om Volvo.
Citera
2024-03-22, 13:06
  #8
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Hej,

Jag har postat här tidigare men nu måste nuvarande bil skrotas inom en inte alltför avlägsen framtid. Den pengen för försäljning har ingen koppling till köpet.

Här är mina krav på kommande bil:
1. 100-ish k som riktlinje. SEK 100 000 alltså.
2. Leasing eller lån = nej. Cash is king.
3. Bensinmotor.
4. Manuell låda.
5. Kamkedja.
5.5. Baksäte som det hjäpligt går att befinna sig i under kortare sträckor.
6. Ingen fet SUV, tvåhjulsdrift är helt okej. "Däck är viktigare än fejkad trygghet genom en fejkad 4-hjulsdrift".
7 Gärna en modell som inte är sönderrostad från start.

I tidigare tråd har MB kommit upp som förslag.

Sidonoter: Det är vardagsanvändning som är aktuellt Max 1 000 mil per år. Relativt sällan resor som överstiger 150 km eller 2 timmar. Daglig användning i mellanstor stad.

100.000 kronor, bensin, manuell, okej baksäte, bra rostskydd:
Välj då Toyota Auris eller VW Golf VII, båda från 2013 och framåt.

Undvik Mercedes, BMW, Audi, Hyundai och Kia, pga risk för motorproblem.

Angående punkt 7, så undvik alla övriga japanska bilar.

Punkt 5 är obegriplig, kamrem är bättre, lång bytesintervall, över 20.000 mil på de flesta, och oftast väldigt tillförlitliga.
Undantaget är Peugeot med bensinmotor, undvik den, remmen håller inte ens 10.000 mil, och sen har du en skadad motor som dricker mängder med olja.
Citera
2024-03-22, 16:20
  #9
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag tror att en Mercedes c eller e-klass skulle passa bra. Möjligen BMW 3 eller 5 serie. Mig veterligen kör de kamkedja i de flesta av sina bensinare som är 10-12 år gamla och där hamnar man runt 100 tkr. Flertalet bilar som föreslagits i tråden lever tyvärr inte upp till TS kravlista. Mest bil för pengarna skulle jag dock säga att en gammal saab är. Men lyssna så att inte kamkedjan låter illa.
Citera
2024-03-22, 16:31
  #10
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Andra generations Volvo V70, helst de sista exemplaren från typ 2007 i Classic-versionen.

Pansartålig 2.4 motor, bekväm, välutrustad och megarymlig.
Den går på kamrem men ingen stor kostnad att byta den.

Vill du ha kamkedja så blir det lite svårt. Visst, det finns Golf med 1.4 TSI men det är tickande bomber.
Enda jag kommer på är Lexus GS. Exotisk och att sälja den lär vara svårt men den har kamkedja. V8: orna är omöjliga att döda och den erbjuds också med V6+hybrid.
Var försiktig med GS300 dock. De har direktinsprutning som kan leda till bildning av "kolskit" vid ventilerna/cylindrarna och i värsta fall leda till motorhaveri.
Det är en automat (CVT) men har man inte slarvat med service och underhåll så kommer den överleva alla sina konkurrenter
__________________
Senast redigerad av BeHPNemesis12345. 2024-03-22 kl. 16:37.
Citera
2024-03-22, 17:57
  #11
Medlem
IceEyess avatar
Köp en simpel Volvo 740 GL från 1988 eller 1989 (bra rostskydd på dessa årgångar). Förvisso kamrem, men brister den så är det inte värre än att montera en ny och köra vidare.

Skruva på en uppsättning Ocean MK 18" och coilovers så kommer ungdomarna att göra vågen varje gång du lägger raggarvarvet på byn.

Undvik nyare VW och Audi då kvalitén är för dålig.
Citera
2024-03-24, 22:08
  #12
Medlem
Saab 9-3 från 2003 och framåt. Lite förenklat 1.8t, 2.0t och 2.0T har kamkedja (och är de vanligaste motorerna) medans 1.8, 2.8t, TiD och TTiD har kamrem.

Leta efter en välservad en utan rost i och runt hjulhusen...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback