Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-03-27, 12:19
  #25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Är CX-3-serien avsevärt sämre? Jag har ytterst lite spaning på Mazda och har varken personlig eller bekantas erfarenhet. Visst har de nåt samarbete/ytbyte med Toyota för vissa modeller?

Mazda är väldigt ojämna. Den cx-7 verkar ha en hel del motorproblem. Vår CX-5 har fått så mycket beröm av vår verkstad (vilka inte har något skäl att berömma den), vågar inte säga om cx-3 men känns troligt som lillebror till cx5 att den är rejält byggd. Men obs det är bensinaren på cx 5 som är bra säger vår kontakt, dieselversionen ngt fler problem enl uppg
Citera
2024-03-27, 12:19
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Bara en undran..

Varför manuell?
Är det röra om i bensinen som är viktigt?
Eller är det "aktiv körning"?
(som i grunden egentligen innebär bankörning/tävling)

Skulle jag välja mellan tbå identiska bilar och det enda som skiljer de åt är växellådan,så väljer jag automaten!
(Skulle nog till och med tänka mig att betala extra för den..)
Men det är jag..

Jag föredrar en manuell växellåda, alltid. Varför?
1. Jag vill kunna välja växel och varvtal själv på bilen. Alla automatväxlade lådor jag kört irriterar jag mig på att de växlar vid fel tillfällen.
2. Lägre reparationskostnad.

Nackdelar med manuell låda är om man kör mycket i köer eller stadskörning vilket jag ej gör.
Citera
2024-03-27, 16:03
  #27
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Jag föredrar en manuell växellåda, alltid. Varför?
1. Jag vill kunna välja växel och varvtal själv på bilen. Alla automatväxlade lådor jag kört irriterar jag mig på att de växlar vid fel tillfällen.
2. Lägre reparationskostnad.

Nackdelar med manuell låda är om man kör mycket i köer eller stadskörning vilket jag ej gör.
Om ALLA (?) automatlådor du kört "växlar vid fel tillfällen" då kanske det bara är så att du inte lärt dig köra automat?

Den oerhörda reparationskostnaden ja..förra bilen (automat) en -88 som gått över 40000mil,över 10 år i min ägo,så kostade just automatlådan inte en krona i reparationer..

Tyvärr har jag manuell nu,men nästa byte så blir det om katten själv får välja,en automat...

Och du f0r givetvis fortsätta röra om i bensinen..
Citera
2024-03-27, 20:09
  #28
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Jag föredrar en manuell växellåda, alltid. Varför?
1. Jag vill kunna välja växel och varvtal själv på bilen. Alla automatväxlade lådor jag kört irriterar jag mig på att de växlar vid fel tillfällen.

Biltillverkaren och motortillverkaren vet bättre än dig när det är optimalt för motorn att växla. Att tro något annat är extremt naivt och visar på din okunnighet.

Det sagt; vill du försämra funktionaliteten (för det är det du kommer göra) så kan du manuellt bestämma över växlingen hos de flesta automatlådor (ibland med växelspaken, ibland knappar/paddlar på baksidan av ratten).
Citera
2024-03-27, 21:45
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Om ALLA (?) automatlådor du kört "växlar vid fel tillfällen" då kanske det bara är så att du inte lärt dig köra automat?

Den oerhörda reparationskostnaden ja..förra bilen (automat) en -88 som gått över 40000mil,över 10 år i min ägo,så kostade just automatlådan inte en krona i reparationer..

Tyvärr har jag manuell nu,men nästa byte så blir det om katten själv får välja,en automat...

Och du f0r givetvis fortsätta röra om i bensinen..

Jag har sagt till automatlådan flera gånger att sluta varva och växla upp för jag kommer köra rakt fram och tänker inte köra om någon, den lyssnar inte.

Grattis till en väl fungerande automatlåda, jag sa inte att de inte existerar.

Växelväljaren hos en manuellt växlad bil är ett länkage från spak till växellåda. I växellådan finns växellådsolja. Bara ett varningens finger, blanda inte i bensin i automatlådan.
__________________
Senast redigerad av flat7 2024-03-27 kl. 21:55.
Citera
2024-03-27, 21:51
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Biltillverkaren och motortillverkaren vet bättre än dig när det är optimalt för motorn att växla. Att tro något annat är extremt naivt och visar på din okunnighet.

Det sagt; vill du försämra funktionaliteten (för det är det du kommer göra) så kan du manuellt bestämma över växlingen hos de flesta automatlådor (ibland med växelspaken, ibland knappar/paddlar på baksidan av ratten).

Förklara på vilket sätt jag försämrar funktionaliteten. Vad är det som försämras menar du och varför?Finns ingen AI i automatlådorna som läser trafiksituationen och anpassar växlingar efter hur jag vill framför bilen vid färd rakt fram. Ofta varvar motorn för mycket vid jämn gas innan växling sker. Inser du inte det själv så behöver du ta och lära dig om ECO-driving. Jag föredrar då en manuellt växlad låda istället för en automatlåda
Citera
2024-03-27, 22:22
  #31
Medlem
bajsamajas avatar
subaru
Citera
2024-03-27, 23:43
  #32
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Förklara på vilket sätt jag försämrar funktionaliteten. Vad är det som försämras menar du och varför?Finns ingen AI i automatlådorna som läser trafiksituationen och anpassar växlingar efter hur jag vill framför bilen vid färd rakt fram.

Behövs inte AI. Man programmerar in en responskurva för mappningen av motorn som är optimal ur både effekt, miljö och bränslesynpunkt.

Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Inser du inte det själv så behöver du ta och lära dig om ECO-driving. Jag föredrar då en manuellt växlad låda istället för en automatlåda

Sätt bilens inställning på Eco, så är du hemma. Då optimerar bilen att köra mycket mer bränslesnålt än vad du själv klarar. Kan garantera dig att du inte kan tävla med de som tillverkat motorn och bilen i detta.

Men tror du inte ens på det så kan du som sagt växla manuelt med de flesta automatlådor. Men om du mäter förbrukningen så kommer du märka att du inte kan slå biltillverkarens optimeringar att göra detta perfekt. Du kommer enbart att försämra förbrukningen genom att manuellt försöka dig på detta.
Citera
2024-03-30, 10:20
  #33
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Intressant, har sneglat på dom där, känns som "mkt bil för pengarna", du menar att det är vettiga byggen utan rost/ elproblem?
Har du haft/har en? Risk turbon ger sig?
Well snygg bil t lågt pris.

Just denna säljs troligen av kulturberikare då namnet "auto" finns med, men måste ju inte just vara detta ex. Mvh

Underbar bil, dock ”vanligt” att fyrhjulsdriften strular, men det finns ju även 2wd om man oroar sig för det.
Turbona är inget att oroa sig för så länge bilen är ordentligt servad.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback