Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-23, 16:00
  #1
Avstängd
Jag har en hemsida men den är rätt gammal och är en form av ideell förening. Då man går inte på den får du inget meddelande att du måste godkänna kakor. Är det därför ssl certifikat kommer in?

Om någon anmäler en kan man få en uppmaning eller måste man direkt betala 4% av omsättningen?
Citera
2024-03-23, 16:12
  #2
Medlem
SSL och kakrutor har absolut ingenting gemensamt.

Du kan ha en och inte den andra.

Har du spårning med GA eller dylikt på sidan? Om inte kan du skita i kakrutan.
Citera
2024-03-23, 19:07
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
SSL och kakrutor har absolut ingenting gemensamt.

Du kan ha en och inte den andra.

Har du spårning med GA eller dylikt på sidan? Om inte kan du skita i kakrutan.

Vet inte vad du pratar om angående GA. Tror knappast att de som besöker sidan lämnar spår så att säga utan är väl som med allt annat att loggen finns kvar. Tex att i denna dator kommer det stå arr jag var inne gör 19.08 2024-03-23
Citera
2024-03-23, 23:29
  #4
Medlem
PalmeKillers avatar
SSL är gratis numera. Ur SEO perspektiv är SSL att föredra.

https://letsencrypt.org/

Du inte behöver varna för kakor om du inte använder kakor..
__________________
Senast redigerad av PalmeKiller 2024-03-23 kl. 23:41.
Citera
2024-03-24, 00:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Vet inte vad du pratar om angående GA. Tror knappast att de som besöker sidan lämnar spår så att säga utan är väl som med allt annat att loggen finns kvar. Tex att i denna dator kommer det stå arr jag var inne gör 19.08 2024-03-23
Google Analytics. Om du inte spårar mha kakor behöver du ingen cookie prompt.
Citera
2024-03-26, 12:08
  #6
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet --> Webbhotell och webbserver
/Moderator
Citera
2024-04-14, 22:10
  #7
Medlem
176-761s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag har en hemsida men den är rätt gammal och är en form av ideell förening. Då man går inte på den får du inget meddelande att du måste godkänna kakor. Är det därför ssl certifikat kommer in?

Om någon anmäler en kan man få en uppmaning eller måste man direkt betala 4% av omsättningen?
Det är så enkelt att skaffa ett ssl certifikat idag att det blivit en varningsflagg när någon inte orkar fixa det. Oftast är det tal om att installera ett tillägg till wordpress eller kryssa i en ruta hos webhotellet. De flesta webbläsare varnar idag och gör en grej av att du försöker gå in där ssl inte finns (dvs inte använder https)

kakorna däremot har inget med saken att göra. Jag driver en webbsida åt en ideell förening och den har ssl via letsencrypt, men ingen cookie varning. För att sidan inte använder sig av cookies. I denna sidas fall behövs inga cookies, bara statiskt material. Du kan ha cookies men inte ssl, du kan ha ssl men inte cookies, du kan ha båda, du kan ha ingetdera.
Citera
2024-04-14, 22:13
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 176-761
Det är så enkelt att skaffa ett ssl certifikat idag att det blivit en varningsflagg när någon inte orkar fixa det. Oftast är det tal om att installera ett tillägg till wordpress eller kryssa i en ruta hos webhotellet. De flesta webbläsare varnar idag och gör en grej av att du försöker gå in där ssl inte finns (dvs inte använder https)

kakorna däremot har inget med saken att göra. Jag driver en webbsida åt en ideell förening och den har ssl via letsencrypt, men ingen cookie varning. För att sidan inte använder sig av cookies. I denna sidas fall behövs inga cookies, bara statiskt material. Du kan ha cookies men inte ssl, du kan ha ssl men inte cookies, du kan ha båda, du kan ha ingetdera.

Det visade sig att den ingick då jag köpte tjänsten
Citera
2024-04-14, 22:15
  #9
Medlem
176-761s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Det visade sig att den ingick då jag köpte tjänsten
toppen! Aktiverat det än? (såg inte att det var i mars du postade)
Citera
2024-04-14, 22:22
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 176-761
toppen! Aktiverat det än? (såg inte att det var i mars du postade)
Vet ej men skulle tro det. Den enda myndigheten som skulle bry sig om sådant är väl integritetsmyndigheten och har svårt att tro att denna sida är högsta prioritet.
Citera
2024-04-14, 22:25
  #11
Medlem
176-761s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Vet ej men skulle tro det. Den enda myndigheten som skulle bry sig om sådant är väl integritetsmyndigheten och har svårt att tro att denna sida är högsta prioritet.
Jag tänkte SSL.

angående kakor: IMY lär inte söka upp, men skulle de få in en anmälan så kommer de utreda saken, ge ett föreläggande, och förhoppningsvis är ni så små att de inte gör något vite utöver det
Citera
2024-04-14, 22:45
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 176-761
Jag tänkte SSL.

angående kakor: IMY lär inte söka upp, men skulle de få in en anmälan så kommer de utreda saken, ge ett föreläggande, och förhoppningsvis är ni så små att de inte gör något vite utöver det

Nä och vi har sett många egenföretagare som inte verkar ha det heller så skulle väl anta att IMY lär vara mer intressereade av större bolag som omsätter 10 miljoner och uppåt.

4% av Ericsson lär ge en slant.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback