Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-26, 18:32
  #1
Medlem
hazey1526s avatar
Tja, jag vill inte betala 84kr för tur och retur och därför väljer det rabatterad alternativet. Det var längesen jag åkte kommunalt men är biljett kontrollanterna aktiva under rusningstiderna?
Citera
2024-03-26, 18:39
  #2
Medlem
svampdamps avatar
De försöker vara så oförutsägbara som det bara går. När jag pendlade tåg hoppade de på både här och där i tid och otid.
Citera
2024-03-26, 18:40
  #3
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Kontrollanterna kan dyka upp när som hellst, annars så är det ingen idé att sätta dit folk.
Citera
2024-03-26, 18:41
  #4
Medlem
hazey1526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
De försöker vara så oförutsägbara som det bara går. När jag pendlade tåg hoppade de på både här och där i tid och otid.

Jasså är dem verkligen så pass överdrivna?
Citera
2024-03-26, 18:42
  #5
Medlem
exoticspices avatar
Om det är på tunnelbanans gröna linje ser jag kontrollanterna ofta på eftermiddagarna vid 15-18 tiden. På bussarna syns dom mer sällan - nästan aldrig.

Är det ändå inte bättre att betala 84 kronor än att riskera att åka på en avgift på 1.500 kronor.
Citera
2024-03-26, 18:42
  #6
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazey1526
är biljett kontrollanterna aktiva under rusningstiderna?
Ja.
Ju fler resenärer desto fler kontrollanter.
Men risken att bli ertappad är högst MELLAN rusningstiderna då antalet kontrollanter är detamma till antalet medan antalet passagerare minskar.
Citera
2024-03-26, 18:47
  #7
Medlem
hazey1526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Ja.
Ju fler resenärer desto fler kontrollanter.
Men risken att bli ertappad är högst MELLAN rusningstiderna då antalet kontrollanter är detamma till antalet medan antalet passagerare minskar.

Det måste ju bli bökigt för dem att ta sig igenom folkmassan och kontrollera alla, därför tänkte jag att de kanske lättar på trycket under vissa tider och platser.

Har vi ingen som jobbat/jobbar som biljett kontrollant som kan ge lite insider information?
Citera
2024-03-26, 18:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazey1526
Tja, jag vill inte betala 84kr för tur och retur och därför väljer det rabatterad alternativet. Det var längesen jag åkte kommunalt men är biljett kontrollanterna aktiva under rusningstiderna?

84kr för en biljett innebär att du bor i en kranskommun eller ska resa långt mellan flera zoner. Det talar också för att du mycket sannolikt inte kommer se någon kontrollant. Däremot är problemet att samtliga sådana "expressbussar" dels är utrustade med laser som ska skanna samtliga elektroniska biljetter dels endast tillåter att du kliver ombord där fram och visar upp ditt färdbevis eller köper en biljett med ditt kreditkort annars tillkallas ordningsvakt eller så vägrar personen köra. Har du tur fungerar inte kortläsaren eller så tar du med ett kort som inte medges, spelar dum och ber chauffören åka med gratis. Men du lär ju såklart åka på böter om bussen blir stormad men som sagt sannolikheten är väldigt låg, om du inte bor i en storstad.

Edit: Så är det i alla fall i Västra Götalands regionen.
__________________
Senast redigerad av sweetcrypto 2024-03-26 kl. 19:04.
Citera
2024-03-26, 19:06
  #9
Medlem
hazey1526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
84kr för en biljett innebär att du bor i en kranskommun eller ska resa långt mellan flera zoner. Det talar också för att du mycket sannolikt inte kommer se någon kontrollant. Däremot är problemet att samtliga sådana "expressbussar" dels är utrustade med laser som ska skanna samtliga elektroniska biljetter dels endast tillåter att du kliver ombord där fram och visar upp ditt färdbevis eller köper en biljett med ditt kreditkort annars tillkallas ordningsvakt eller så vägrar personen köra. Har du tur fungerar inte kortläsaren eller så tar du med ett kort som inte medges, spelar dum och ber chauffören åka med gratis. Men du lär ju såklart åka på böter om bussen blir stormad men som sagt sannolikheten är väldigt låg, om du inte bor i en storstad.

Edit: Så är det i alla fall i Västra Götalands regionen.

Haha du läser inte noggrant märker jag. Jag skrev 84kr för tur och retur. Sen är det Stockholm vi pratar om också och inget lantställe.
Citera
2024-03-26, 19:12
  #10
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaLLForALcohoL
Kontrollanterna kan dyka upp när som hellst, annars så är det ingen idé att sätta dit folk.
Det är det som är så genialt med spanska inkvisitionen, ingen hade förväntat sig att de skulle dyka upp här.

Tidigare i Göteborg fanns det i allra högsta grad ett mönster. Framför all höll man sig i närheten av värmestugan som fanns på stampgatan. Och man såg aldrig några kvällstid.

jag är övertygad om att det finns samma mönster nu. De har bara inte varit igång tillräckligt länge.
Citera
2024-03-26, 19:19
  #11
Medlem
hazey1526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det är det som är så genialt med spanska inkvisitionen, ingen hade förväntat sig att de skulle dyka upp här.

Tidigare i Göteborg fanns det i allra högsta grad ett mönster. Framför all höll man sig i närheten av värmestugan som fanns på stampgatan. Och man såg aldrig några kvällstid.

jag är övertygad om att det finns samma mönster nu. De har bara inte varit igång tillräckligt länge.

Det är det här mönstret jag vill hitta i Stockholms trafiken. Allt har ett mönster.... Ska man sitta längst fram eller längst bak på tåget. Längst fram så kan man hålla utkik på perrongen under anländning. Livet är ett IQ test.
Citera
2024-03-26, 20:21
  #12
Medlem
GeleZachas avatar
Pratar vi Stockholm? De jobbar dygnet runt, men är vanligast att stöta på på eftermiddagen mellan 16-18, eller förmiddagen mellan 10-12 (enligt min egen erfarenhet).

Dock ska man inte bli chockad om man ser dem på pendeltåget kl 03.52
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback