Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-26, 21:58
  #13
Moderator
Neksnors avatar
I Göteborg roade sig ibland de tidigare uniformerade kontrollanterna (vita kepsar) med att gå ombord, vilket jagade ut en massa resenärer, och sedan åka en hållplats utan att kontrollera (de som var kvar ombord hade antagligen biljett), för att gå av vid nästa hållplats och invänta alla som hoppade av tidigare.

I det nya avtalet tycker jag mig ha sett fler kontroller på obekväma tider.
Citera
2024-03-26, 22:01
  #14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazey1526
Tja, jag vill inte betala 84kr för tur och retur och därför väljer det rabatterad alternativet. Det var längesen jag åkte kommunalt men är biljett kontrollanterna aktiva under rusningstiderna?

Det har blivit allt vanligare med kontrollanter på både buss och tåg, framför allt buss. Alla möjliga tider.

De kan vara flankerade av stadiga gossar med batong, så betala eder biljett.

https://www.youtube.com/watch?v=iHSPf6x1Fdo
Citera
2024-03-26, 22:23
  #15
Medlem
Glostrups avatar
Hur orkar du lägga tid på att kanske slippa undan att betala 84 kronor?
Citera
2024-03-27, 09:32
  #16
Medlem
needAlifes avatar
När jag jobbade vid Hötorgets tunnelbanestation hörde det till vanligheterna att de i morgonrusningen ställde sig som en kedja vid uppgången ut mot vägen så att samtliga som skulle ut blev kontrollerade.

Dock var de inte så noggranna, förmodligen pga folkmängden. Körde alltid på studentpris och gick säkert igenom deras kontroll ett femtiotal gånger och blev aldrig stoppad för att bevisa detta vilket jag naturligtvis inte hade kunnat.

I övrigt har jag under alla år blivit kontrollerad totalt två gånger under resas gång/kontrollant som kliver på buss.
Citera
2024-03-31, 05:29
  #17
Medlem
Svårt att säga men jag skulle säga minst risk är rusningstrafik då det är för många människor och man ville inte störa flödet.
Citera
2024-03-31, 09:41
  #18
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazey1526
Tja, jag vill inte betala 84kr för tur och retur och därför väljer det rabatterad alternativet. Det var längesen jag åkte kommunalt men är biljett kontrollanterna aktiva under rusningstiderna?


Varför betala över huvud taget, böterna är väl de samma eller hur?

Under dygnets ljusa timmar (är bara vaken då) så kan de väl dyka upp lite varstans, i alla fall på tuben.

Ser tyvärr alltför ofta kontrollanter som går utan OVs och kan de göra något över huvud taget? Såg t.ex. en gång två brudar som frågade ett fyllo om biljett och han bara skrattade åt dem. Nej, ska de kolla folk så måste SL ha så pass mycket muskler så att det inte uppstår situationer där kontrollanterna bötfäller typ civiliserade människor och låter böset vara för att så att säga inte riskera sin egen säkerhet.
__________________
Senast redigerad av halaltarzan 2024-03-31 kl. 09:44.
Citera
2024-03-31, 12:26
  #19
Medlem
hazey1526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Varför betala över huvud taget, böterna är väl de samma eller hur?

Under dygnets ljusa timmar (är bara vaken då) så kan de väl dyka upp lite varstans, i alla fall på tuben.

Ser tyvärr alltför ofta kontrollanter som går utan OVs och kan de göra något över huvud taget? Såg t.ex. en gång två brudar som frågade ett fyllo om biljett och han bara skrattade åt dem. Nej, ska de kolla folk så måste SL ha så pass mycket muskler så att det inte uppstår situationer där kontrollanterna bötfäller typ civiliserade människor och låter böset vara för att så att säga inte riskera sin egen säkerhet.

Man vill ju inte hoppa över spärrarna som en babian. Lite hyfs har man.
Citera
2024-04-02, 17:15
  #20
Medlem
2n00b4Us avatar
Det är nog helt random, jag har åkt sent, tidigt, mitt på dagen och träffat på kontrollanter.
Citera
2024-04-26, 07:53
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Ja.
Ju fler resenärer desto fler kontrollanter.
Men risken att bli ertappad är högst MELLAN rusningstiderna då antalet kontrollanter är detamma till antalet medan antalet passagerare minskar.
plankat i ett år, man ser väldigt sällan kontrollanter i rusningstid
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback