Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-28, 19:05
  #1
Medlem
miqqqas avatar
Så, vi tyckte att vi hade de perfekta bilarna. En förmånsbil, BMW ix3. Alla fick plats, bilen var rolig att köra, bra adaptiv farthållare och billig att köra eftersom den går på el. Som motbalans en Renault Zoe för att ta sig från n A till B på ekonomiskt vis. Sen sa det hoppsan och vi fick ett barn till. Plötsligt insåg vi att ix3 är inte gjord för bakåtvänd bilstol då framstolarna tar rätt mycket plats och att få plats med två bältesstolar och en bakåtvänd stol tillsammans med två vuxna får vi inte att funka på ett vettigt sätt. Lilla bilen får man inte ha framåtvända barn i framsätet och har vi en bakåtvänd bilbarnstol i framsätet kommer man inte se sidospegeln..

Så nu lutar det åt att båda bilarna behöver bytas.

KRAV:
- Bil 1, förmånsbil, ska vara elbil
- Åtminstone i en bil ska hela familjen kunna sitta komfortabelt och utan problem att nå för att fästa bälten. Med två barn i bältesstol/kudde och ett bakåtvänt blir kravet här tre lika stora säten eller 7 sitsig. Även en mellanstor hund ska få plats i bilen.
- I den andra bilen ska man få plats med tre barn på vettigt sätt. Vi upplever normalt att om man har bakåtvänd stol i framsätet så kan man inte se ordentligt i sidospegeln och det är ett krav att kunna. Därför blir det antagligen ett framåtvänt barn i framsätet (bilen måste isf tillåta det och om man ska stänga av airbag för detta måste man kunna ändra det själv om man ska åka två vuxna någon dag).
- Åtminstone bil 1 ska ha backkamera
- Åtminstone bil 1 ska ha vettig adaptiv farthållare
- I den stora bilen ska man få plats med packning eller ha dragkrok så man kan sätta på en låda.
- Säkra bilar är krav
- driftsäkerhet. Inga bilar som måste på verkstad hela tiden.

HELST:
- inga själsdödande minibussar
- vettig helhetsekonomi på ägandet
- åtminstone en bil som är rolig att köra
- bra räckvidd på elbil
- keyless
- vettiga bagageutrymmen då en barnfamilj med hund alltid behöver utrymme
- åtminstone en bil som är smidig i storlek
- välisolerad(e) bil(ar) som inte känns som en plåtburk

Vi kör totalt sett 5-6000 mil om året och endast en mindre del av dessa är hela familjen och hund med. Kan köra en väldigt stor del av milen på en bil och kommer då köra förmånsbilen. Funderar därför på om vi bör göra det klassiska och ha den stora familjebilen som förmånsbil (lutar då åt Kia ev9 eller Peugeot e-5008 när den kommer ut) eller om man ska vända på det och ha en något mindre bil som förmånsbil (lägre förmånsvärde och smidigare storlek vid parkering osv) och ha en större bil som andrabil (lutar då åt Peugeot 5008 diesel).

PRIS:
Bil 1 - inte dyrast i klassen, dvs ingen Model x, men ingen exakt budget
Bil 2 - 100-300 tkr.
Total driftsekonomi är viktigare än inköpspriset men lägger helst inte massor på bilägandet. Tacksam för förslag!
Citera
2024-03-28, 20:08
  #2
Medlem
Med en familj med tre barn och en hund så är det minibuss som är det förnuftiga valet.

Alla andra bilval kommer kännas trångt om hela familjen ska ut och åka en längre sträcka.

Att ha möjligheten och få plats med en till två kompisar till barnen är aldrig fel heller.
__________________
Senast redigerad av HerrHygglig 2024-03-28 kl. 20:12.
Citera
2024-03-28, 20:51
  #3
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa

PRIS:
Bil 1 - inte dyrast i klassen, dvs ingen Model x, men ingen exakt budget
Bil 2 - 100-300 tkr.
Total driftsekonomi är viktigare än inköpspriset men lägger helst inte massor på bilägandet. Tacksam för förslag!

Bil 1: Den mest sålda bilen i världen är Model Y. Den är inte lika stor som Model X, men många barnfamiljer som är nöjda med den.

Bil 2: Mini Cooper SE, Fiat 500e eller BMW i3S (säljs dock ej nya).
__________________
Senast redigerad av peterpanp 2024-03-28 kl. 20:54.
Citera
2024-03-28, 21:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Så, vi tyckte att vi hade de perfekta bilarna. En förmånsbil, BMW ix3. Alla fick plats, bilen var rolig att köra, bra adaptiv farthållare och billig att köra eftersom den går på el. Som motbalans en Renault Zoe för att ta sig från n A till B på ekonomiskt vis. Sen sa det hoppsan och vi fick ett barn till. Plötsligt insåg vi att ix3 är inte gjord för bakåtvänd bilstol då framstolarna tar rätt mycket plats och att få plats med två bältesstolar och en bakåtvänd stol tillsammans med två vuxna får vi inte att funka på ett vettigt sätt. Lilla bilen får man inte ha framåtvända barn i framsätet och har vi en bakåtvänd bilbarnstol i framsätet kommer man inte se sidospegeln..

Så nu lutar det åt att båda bilarna behöver bytas.

KRAV:
- Bil 1, förmånsbil, ska vara elbil
- Åtminstone i en bil ska hela familjen kunna sitta komfortabelt och utan problem att nå för att fästa bälten. Med två barn i bältesstol/kudde och ett bakåtvänt blir kravet här tre lika stora säten eller 7 sitsig. Även en mellanstor hund ska få plats i bilen.
- I den andra bilen ska man få plats med tre barn på vettigt sätt. Vi upplever normalt att om man har bakåtvänd stol i framsätet så kan man inte se ordentligt i sidospegeln och det är ett krav att kunna. Därför blir det antagligen ett framåtvänt barn i framsätet (bilen måste isf tillåta det och om man ska stänga av airbag för detta måste man kunna ändra det själv om man ska åka två vuxna någon dag).
- Åtminstone bil 1 ska ha backkamera
- Åtminstone bil 1 ska ha vettig adaptiv farthållare
- I den stora bilen ska man få plats med packning eller ha dragkrok så man kan sätta på en låda.
- Säkra bilar är krav
- driftsäkerhet. Inga bilar som måste på verkstad hela tiden.

HELST:
- inga själsdödande minibussar
- vettig helhetsekonomi på ägandet
- åtminstone en bil som är rolig att köra
- bra räckvidd på elbil
- keyless
- vettiga bagageutrymmen då en barnfamilj med hund alltid behöver utrymme
- åtminstone en bil som är smidig i storlek
- välisolerad(e) bil(ar) som inte känns som en plåtburk

Vi kör totalt sett 5-6000 mil om året och endast en mindre del av dessa är hela familjen och hund med. Kan köra en väldigt stor del av milen på en bil och kommer då köra förmånsbilen. Funderar därför på om vi bör göra det klassiska och ha den stora familjebilen som förmånsbil (lutar då åt Kia ev9 eller Peugeot e-5008 när den kommer ut) eller om man ska vända på det och ha en något mindre bil som förmånsbil (lägre förmånsvärde och smidigare storlek vid parkering osv) och ha en större bil som andrabil (lutar då åt Peugeot 5008 diesel).

PRIS:
Bil 1 - inte dyrast i klassen, dvs ingen Model x, men ingen exakt budget
Bil 2 - 100-300 tkr.
Total driftsekonomi är viktigare än inköpspriset men lägger helst inte massor på bilägandet. Tacksam för förslag!
Om ni vill hålla det så billigt som möjligt:
Bil 1 - VW ID4 eller Skoda Enyaq (beroende på vilken som är billigast)
Bil 2 - Fiat 500e eller Mini Cooper
Citera
2024-03-28, 23:58
  #5
Medlem
kyrkstockens avatar
Violvo kombi har varit standard för svenska trebarns familjer. Så även min.

Nu tillverkas inte sådana längre så ni får skaffa motsvarande.

Barnen kommer att kivas i vilket fall. Allt är lättare med två barn.

Men en minibus är antagligen enklare. men jag har bara hört att det är skitbilar. Från sharan, c8 till voyager (som nu mer är fiat). Aldrig hört någon säga något gott om dessa.
Citera
2024-03-29, 00:31
  #6
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Violvo kombi har varit standard för svenska trebarns familjer. Så även min.

Nu tillverkas inte sådana längre så ni får skaffa motsvarande.

Se krav:

Citat:
KRAV:
- Bil 1, förmånsbil, ska vara elbil

Annars så gillar jag ditt förslag då jag personligen föredrar kombi framför SUVar som Model Y, Enyaq, ID4, etc.
Citera
2024-03-29, 00:37
  #7
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Se krav:



Annars så gillar jag ditt förslag då jag personligen föredrar kombi framför SUVar som Model Y, Enyaq, ID4, etc.
finns det ingen elkombi? VW-bus blir för dyr antar jag.
Citera
2024-03-29, 02:01
  #8
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
finns det ingen elkombi? VW-bus blir för dyr antar jag.

Det har varit ont om just det. Finns några enstaka kineser, men annars rätt dåligt tyvärr.

Men det kommer bli lite bättre snart. Det kommer en från VW senare i år kallad ID.7 Tourer, och en från BMW om ca ett år i form av i5 Touring.
Citera
2024-03-29, 06:25
  #9
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrHygglig
Med en familj med tre barn och en hund så är det minibuss som är det förnuftiga valet.

Alla andra bilval kommer kännas trångt om hela familjen ska ut och åka en längre sträcka.

Att ha möjligheten och få plats med en till två kompisar till barnen är aldrig fel heller.
Där är ju utmaningen och vi hoppas hitta någon bil vi själva inte har upptäckt än. Peugeot 5008 eller kia EV9 är de vettigaste vi hittat än så länge. Dock är de helt olika spår då 5008an skulle vi äga privat och då ha en annan förmånsbil medan EV9 skulle vara förmånsbil och familjebil.

Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Bil 1: Den mest sålda bilen i världen är Model Y. Den är inte lika stor som Model X, men många barnfamiljer som är nöjda med den.

Bil 2: Mini Cooper SE, Fiat 500e eller BMW i3S (säljs dock ej nya).
Prismässigt vore model Y toppen, men den skulle inte nå mitt krav om att alla skulle sitta bekvämt och utan problem nå spännen osv.

Mini Cooper se - att få in tre barn i en två dörrars bil ser jag som omöjligt. Fiat 500 - har såvitt jag vet inte fem stjärnor i euro ncap och är därför inte intressant. Är sannolikt också för liten. BMW i3s kanske är intressant, ska titta på den.
Citera
2024-03-29, 06:28
  #10
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnynator
Om ni vill hålla det så billigt som möjligt:
Bil 1 - VW ID4 eller Skoda Enyaq (beroende på vilken som är billigast)
Bil 2 - Fiat 500e eller Mini Cooper
Vi får inte in hela familjen i alt 1 på ett bra sätt. De är inte större än bilen vi har idag.
Bil 2 alternativen ratade jag nyss.

Har inte sagt att detta är en enkel uppgift
Citera
2024-03-29, 06:35
  #11
Medlem
Hivmannnens avatar
Volvo 245 av valfri årsmodell
Citera
2024-03-29, 08:13
  #12
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Vi får inte in hela familjen i alt 1 på ett bra sätt. De är inte större än bilen vi har idag.
Bil 2 alternativen ratade jag nyss.

Har inte sagt att detta är en enkel uppgift
Jo det är enkelt. Ni vet precis vad ni behöver. Låt bara behovet styra.

Köp vad ni behöver och inte vad ni vill ha. Ibland får man bara göra så. Ny förmånsbil borde hålla över perioden oavsett vad ni köper

Det finns en tråkig sida av flashback. Det är att om jag ber om råd här på tex bra kombi för frugan fick fyrlingar så kommer någon förr eller senare att föreslå den öppna tvåsitsiga roadstern de själva vill ha.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback