Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-30, 10:03
  #1
Medlem
Har en kvinnlig bekant som ska köpa en bil. Kvinnan ifråga är 50+ bor 1 mil från samhället där mataffär och liknande finns. Hon behöver bilen för att åka till affären och ibland hälsa på kompisar som bor upp till 5 mil bort. Bilpool är inte att tänka på för henne med tanke på att det finns noll bilpooler där hon bor. Buss är inte heller att tänka på eftersom det går en buss på morgon och en sen eftermiddag.
Utifrån trådar här på flashback och diverse googlingar är det Toyota, mazda, Nissan som känns mest lämpliga. Hon prioriterar driftsäkerhet, behöver ingen sportbil, ska inte fylla bilen med ungar åker mest ensam, ska inte dra släp. Vilka modeller är absolut bäst i den prisklassen?
Citera
2024-03-30, 10:09
  #2
Medlem
Toyota Yaris går att få billigt, faktiskt även under 20 tus. Om de inte säljs så billigt eftersom det är något typfel på bilen, borde det vara ett stalltips.

Skoda Fabia om hon är ute efter en europeisk bil. (skoda fabia är en billigare kopia av Volkswagen Polo, med en del egna finurliga lösningar)
Citera
2024-03-30, 10:11
  #3
Medlem
Fettsugnings avatar
Slår ett slag för Toyota Corolla
Citera
2024-03-30, 11:53
  #4
Medlem
SlutaCiteraMigTacks avatar
Fiat 500 1.3 16V MultiJet

https://www.blocket.se/annons/1001177144
Citera
2024-03-30, 12:17
  #5
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Har en kvinnlig bekant som ska köpa en bil. Kvinnan ifråga är 50+ bor 1 mil från samhället där mataffär och liknande finns. Hon behöver bilen för att åka till affären och ibland hälsa på kompisar som bor upp till 5 mil bort. Bilpool är inte att tänka på för henne med tanke på att det finns noll bilpooler där hon bor. Buss är inte heller att tänka på eftersom det går en buss på morgon och en sen eftermiddag.
Utifrån trådar här på flashback och diverse googlingar är det Toyota, mazda, Nissan som känns mest lämpliga. Hon prioriterar driftsäkerhet, behöver ingen sportbil, ska inte fylla bilen med ungar åker mest ensam, ska inte dra släp. Vilka modeller är absolut bäst i den prisklassen?
Jag är ju en stor förespråkare för Toyota. Jag är inne på min andra nu och det är de bästa bilar jag någonsin ägt. Har en kompisar som haft gamla Toyota också och de har inte haft några större bekymmer med dessa, de tuffar och går.

Men som alltid med begagnade bilar och i den prisklassen så är det ett lotteri. Även om Toyota gör mycket bra och kvalitetssäkra bilar så är det ingen garanti att man får fatt på en bra i den prisklassen. Där är det nästan mer själva bilens skick och historik som avgör.

Men om jag får ge råd så skulle jag hålla utkik efter en Toyota Yaris/Auris/Corolla som säljs av någon ordentlig äldre person eller dödsbo och där det finn papper på att bilen varit servad löpande, gärna även att det finns papper på eventuellt bytta slitdetaljer. Gamla gubbar brukar älska att spara sån dokumentation då de är från en svunnen tid.
Citera
2024-03-30, 12:21
  #6
Medlem
Toyota är ju bra bilar Kanske inte så roliga men.. Kvalitet i allafall..
Citera
2024-03-30, 12:46
  #7
Medlem
Har själv en toyota yaris hybrid. Bästa bilen jag haft.. en yaris låter som något för din bekanta?
Citera
2024-03-30, 13:01
  #8
Medlem
Fiat Panda. Även en kvinne på 50+ fortjener nogot med lite temperament. Helst en Panda 4x4, det er en kultbil.
Toyota? Överprisat och tråkig. Presis som dom som åker rundt i dom.
Citera
2024-03-30, 13:08
  #9
Medlem
ReijoHervonens avatar
Toyota.
Citera
2024-03-30, 13:46
  #10
Medlem
IceEyess avatar
Peugeot 205 GTI.
Citera
2024-03-30, 14:27
  #11
Medlem
Vetifan om den är bäst, men min Fiat panda är en jävla fröjd. Studsar fram på vägarna! 😆
Citera
2024-03-30, 17:21
  #12
Medlem
Fiat Panda 🤔🤔, har aldrig kopplat samman Fiat med kvalitet, har jag förutfattade meningar?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback