Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-30, 12:33
  #1
Medlem
Hej FB.

Vilopuls är ju en intressant parameter när det kommer till att bedöma sin fysiska form. Generellt gäller låg vilopuls=bra kondition/hälsa.

Jag har sedan ett par år använder en smartklocka(fabrikat Fitbit) mest för att jag behöver en klocka och förövrigt tycker om att mäta saker i alla möjliga sammanhang.

Nu till min fundering; innan jag började använda smartklockor så mätte jag min vilopuls enligt instruktionerna likt den nedan

Citat:
Mät din puls på morgonen när du vaknat men innan du går upp ur sängen. Du kan mäta din vilopuls under hela dagen men precis när du vaknat och inte stigit upp får du bäst resultat.

https://www.pteducation.se/artiklar/...s-super-enkelt

Mäter jag själv direkt när jag vaknar ligget jag på en vilopuls mellan 48 och 53. Min fitbit visar även samma realtidspuls. Men när klockan räknar ut och loggar vilopulsen (så man kan följa den över tid) så anger den min vilopuls till mellan 54 och 60 bpm.

Hur kommer det sig att klockan ger mig en betydligt högre vilopuls än när jag mäter själv? Tar den hänsyn till pulsen över hela dygnet eller vad beror det på?

Vilken vilopuls mätning, klockans eller min egen, utgår jag ifrån när jag bedömer min kondis/hälsa?

Dela gärna med er av eran kunskap och erfarenhet såväl som gissningar och spekulation

Glad påsk.
Citera
2024-03-30, 13:01
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Hej FB.

Vilopuls är ju en intressant parameter när det kommer till att bedöma sin fysiska form. Generellt gäller låg vilopuls=bra kondition/hälsa.

Jag har sedan ett par år använder en smartklocka(fabrikat Fitbit) mest för att jag behöver en klocka och förövrigt tycker om att mäta saker i alla möjliga sammanhang.

Nu till min fundering; innan jag började använda smartklockor så mätte jag min vilopuls enligt instruktionerna likt den nedan



https://www.pteducation.se/artiklar/...s-super-enkelt

Mäter jag själv direkt när jag vaknar ligget jag på en vilopuls mellan 48 och 53. Min fitbit visar även samma realtidspuls. Men när klockan räknar ut och loggar vilopulsen (så man kan följa den över tid) så anger den min vilopuls till mellan 54 och 60 bpm.

Hur kommer det sig att klockan ger mig en betydligt högre vilopuls än när jag mäter själv? Tar den hänsyn till pulsen över hela dygnet eller vad beror det på?

Vilken vilopuls mätning, klockans eller min egen, utgår jag ifrån när jag bedömer min kondis/hälsa?

Dela gärna med er av eran kunskap och erfarenhet såväl som gissningar och spekulation

Glad påsk.

Förmodligen att den räknar ut ett snittvärde. Tex om du sitter ner under dagen osv kanske du har en högre vilopuls pga du har varit aktiv, fått i dig koffein, nikotin eller andra faktorer.
Citera
2024-03-30, 13:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Förmodligen att den räknar ut ett snittvärde. Tex om du sitter ner under dagen osv kanske du har en högre vilopuls pga du har varit aktiv, fått i dig koffein, nikotin eller andra faktorer.


Ja det låter ju rimligt. Skulle dock vara intressant att veta vilken vilopuls som är den som avses när man pratar kondition/hälsa
Citera
2024-03-30, 13:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fearthetoken
hahahah varför mäter du pulsen onödig vetskap dom smart watch är helt värdelösa sådan också smartphones.

Tekniken går baklänges.

På vilket sätt är "vetskapen" om vilopuls onödig?
Hur är smartklockor värdelösa?
Vad menar du med att tekniken går baklänges?

Utveckla och bidra till tråden!
Citera
2024-03-30, 14:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fearthetoken
Onödig vetande smartphones som måste laddas upp 24timmar och en jäkla fiddade med meddelade. O nog dyra.
Smartphone samlar hela ditt liv och du väljer ge bort all data. Samma med smart klocka samman kopplade med telefon Du blir bara förslavad. Varför måste du skicka detta sms varför måste du kolla pulsen varför måste du kolla flashback? Vill du bli körd med satellit eller

Ja tacka ja till cancer

Varför jag kollar pulsen står i trådstarten.

Du vet om att du är i träningsforumet?

Vill du diskutera insamlandet av data och vinklar på det, finns andra mer lämpliga forum för det.
Citera
2024-03-30, 14:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Ja det låter ju rimligt. Skulle dock vara intressant att veta vilken vilopuls som är den som avses när man pratar kondition/hälsa

Pulsen som avses ang kondition/hälsa?
Förstår inte vad du menar?

Men pulsen är ju som lägst när man sover, därefter när man vaknat och inte gått upp än. Om du tar ditt värde under dagen när du har suttit stilla i 15 min så borde du få fram din generella/normala vilopuls.

Kollar ibland på jobbet då jag jobbar inom vården och brukar gå rätt snabbt ned till runt 50-52 slag. När jag vaknar är den väl runt 46-49. Är väl lite skillnad men inte så mycket. Antar att den största indikationen på hälsan är hur lätt pulsen kan gå ner under dagen när man har rört på sig. Men liksom det kan även variera på hur bra man är på att slappna av och hur stressad man är.
Citera
2024-04-01, 00:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Hej FB.

Vilopuls är ju en intressant parameter när det kommer till att bedöma sin fysiska form. Generellt gäller låg vilopuls=bra kondition/hälsa.

Jag har sedan ett par år använder en smartklocka(fabrikat Fitbit) mest för att jag behöver en klocka och förövrigt tycker om att mäta saker i alla möjliga sammanhang.

Nu till min fundering; innan jag började använda smartklockor så mätte jag min vilopuls enligt instruktionerna likt den nedan



https://www.pteducation.se/artiklar/...s-super-enkelt

Mäter jag själv direkt när jag vaknar ligget jag på en vilopuls mellan 48 och 53. Min fitbit visar även samma realtidspuls. Men när klockan räknar ut och loggar vilopulsen (så man kan följa den över tid) så anger den min vilopuls till mellan 54 och 60 bpm.

Hur kommer det sig att klockan ger mig en betydligt högre vilopuls än när jag mäter själv? Tar den hänsyn till pulsen över hela dygnet eller vad beror det på?

Vilken vilopuls mätning, klockans eller min egen, utgår jag ifrån när jag bedömer min kondis/hälsa?

Dela gärna med er av eran kunskap och erfarenhet såväl som gissningar och spekulation

Glad påsk.

Vilopulsen är en ganska ointressant faktor för att bedöma fysisk form och kondition. Det intressanta är skillnaden mellan max och minimipuls samt hur snabbt man kommer upp i respektive ner i dessa värden.

En del har naturligt mycket låg vilopuls. En del har naturligt en hög maxpuls. Det säger inte så mycket om deras fysik eller kondition.
Citera
2024-04-01, 16:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Vilopulsen är en ganska ointressant faktor för att bedöma fysisk form och kondition. Det intressanta är skillnaden mellan max och minimipuls samt hur snabbt man kommer upp i respektive ner i dessa värden.

En del har naturligt mycket låg vilopuls. En del har naturligt en hög maxpuls. Det säger inte så mycket om deras fysik eller kondition.


Tack för en intressant inlägg . Vet du var jag kan läsa mer om vilka faktorer/parameter som är intressanta ur detta perspektiv, och hur jag tolkar dessa?

Jag har som sagt en vilopuls på ca 50 o h en maxpuls på närmare 200 bpm. Är 39 år, snart 40. Vad säger det om min kondition?

Skulle tro att jag både kommer upp och ner i puls realtivt fort. Men vad som är normalt vet jag inte
Citera
2024-04-01, 16:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Pulsen som avses ang kondition/hälsa?
Förstår inte vad du menar?

Men pulsen är ju som lägst när man sover, därefter när man vaknat och inte gått upp än. Om du tar ditt värde under dagen när du har suttit stilla i 15 min så borde du få fram din generella/normala vilopuls.

Kollar ibland på jobbet då jag jobbar inom vården och brukar gå rätt snabbt ned till runt 50-52 slag. När jag vaknar är den väl runt 46-49. Är väl lite skillnad men inte så mycket. Antar att den största indikationen på hälsan är hur lätt pulsen kan gå ner under dagen när man har rört på sig. Men liksom det kan även variera på hur bra man är på att slappna av och hur stressad man är.

Japp intresserad av puls och hur man tolkar denna ur ett hälsoperspektiv, som jag skriver i trådstarten.

Att stress har enorm påverkan på puls/vilopuls har jag erfarenhet av, då jag har ett stillasittande jobb men som kan vara enormt stressigt i långa perioder(teknisk support inom energiindustrin)
Citera
2024-04-02, 04:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Japp intresserad av puls och hur man tolkar denna ur ett hälsoperspektiv, som jag skriver i trådstarten.

Att stress har enorm påverkan på puls/vilopuls har jag erfarenhet av, då jag har ett stillasittande jobb men som kan vara enormt stressigt i långa perioder(teknisk support inom energiindustrin)

Då tror jag att du ska ta till dig det BintoPolymem sa. Jag kan inte påstå att jag vet att det är den parametern man bör följa men det låter mest logisk.

För övrigt så tycker jag inte att smartband är så jättepresisa. Dom funkar för få en uppfattning på ett ungefär och du ser trender. Så i din situation så ska du kolla efter hur trenden ser ut över längre tid och om den börjar ändras under en kort period.
Citera
2024-04-03, 13:06
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Tack för en intressant inlägg . Vet du var jag kan läsa mer om vilka faktorer/parameter som är intressanta ur detta perspektiv, och hur jag tolkar dessa?

Jag har som sagt en vilopuls på ca 50 o h en maxpuls på närmare 200 bpm. Är 39 år, snart 40. Vad säger det om min kondition?

Skulle tro att jag både kommer upp och ner i puls realtivt fort. Men vad som är normalt vet jag inte

Det låter ju som att du har bra kondition. Har du det?
Citera
2024-04-04, 16:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det låter ju som att du har bra kondition. Har du det?

Nja jag vill tro att jag har hyfsad kondition. Springer normalt 2 pass i veckan om ca 5 km med en fart på ca 5,30 min/kilometer.

Skulle vara intressant med en slags kalkylator där man stoppar in parametrar som vilopuls , Max puls mm och där får ut ett värde som visar på vilken nivå man ligger konditionsmässigt.mot befolkningen i allmänhet och mot sin egen åldersgrupp i synnerhet. Kanske redan finns?

Det finns finns något i fitbit appen som heter cardio finess, där har jag 54 "poäng" vilket innebär ett betyg om "execelnt " men förstår inte riktigt hur det tas fram.....
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback