Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-04, 17:23
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Hej FB.

Vilopuls är ju en intressant parameter när det kommer till att bedöma sin fysiska form. Generellt gäller låg vilopuls=bra kondition/hälsa.

Jag har sedan ett par år använder en smartklocka(fabrikat Fitbit) mest för att jag behöver en klocka och förövrigt tycker om att mäta saker i alla möjliga sammanhang.

Nu till min fundering; innan jag började använda smartklockor så mätte jag min vilopuls enligt instruktionerna likt den nedan



https://www.pteducation.se/artiklar/...s-super-enkelt

Mäter jag själv direkt när jag vaknar ligget jag på en vilopuls mellan 48 och 53. Min fitbit visar även samma realtidspuls. Men när klockan räknar ut och loggar vilopulsen (så man kan följa den över tid) så anger den min vilopuls till mellan 54 och 60 bpm.

Hur kommer det sig att klockan ger mig en betydligt högre vilopuls än när jag mäter själv? Tar den hänsyn till pulsen över hela dygnet eller vad beror det på?

Vilken vilopuls mätning, klockans eller min egen, utgår jag ifrån när jag bedömer min kondis/hälsa?

Dela gärna med er av eran kunskap och erfarenhet såväl som gissningar och spekulation

Glad påsk.

Vilopulsen är generellt låg hos personer med god kondition. Däremot är det andra saker som avgör kondition mer praktiskt. Vanligen menar man VO2Max som är ditt maximala syreupptag.

Maxpulsen får du med dig när du föds och den sjunker sedan när du blir äldre. Du kan inte träna upp din maxpuls. Däremot sjunker ofta vilopulsen och ditt syreupptag ökar vid konditionsträning.

VO2Max säger inte exakt hur du kommer prestera inom tex löpning men den ger ett fingervärde.

Jag springer ganska mycket och får ibland frågan vad som anses vara bra kondis om man snackar löpning. Det är ju en omöjlig fråga men jag brukar dra till med 45 min för en snubbe på 10 km och 50 min för en tjej. Det brukar vara ungefär där tex fotbollsspelare utan särskild löpträning hamnar.

Finns massor av kalkylatorer kring sånt här online.
Citera
2024-04-04, 17:26
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Nja jag vill tro att jag har hyfsad kondition. Springer normalt 2 pass i veckan om ca 5 km med en fart på ca 5,30 min/kilometer.

Skulle vara intressant med en slags kalkylator där man stoppar in parametrar som vilopuls , Max puls mm och där får ut ett värde som visar på vilken nivå man ligger konditionsmässigt.mot befolkningen i allmänhet och mot sin egen åldersgrupp i synnerhet. Kanske redan finns?

Det finns finns något i fitbit appen som heter cardio finess, där har jag 54 "poäng" vilket innebär ett betyg om "execelnt " men förstår inte riktigt hur det tas fram.....

Diverse klockor brukar ha ganska mycket fel om konditionsvärde som dessutom kräver att du gjort ett korrekt maxpulstest för att ens vara nära.

Siffran 54 motsvarar förmodligen ditt VO2max men det säger inte så mycket om du joggar 2 x 5 km i 5:30-tempo per vecka. 54 är ganska högt. Med den siffran bör du klara milen på 45 min ungefär
Citera
2024-04-04, 17:44
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvenator
Vilopulsen är generellt låg hos personer med god kondition. Däremot är det andra saker som avgör kondition mer praktiskt. Vanligen menar man VO2Max som är ditt maximala syreupptag.

Maxpulsen får du med dig när du föds och den sjunker sedan när du blir äldre. Du kan inte träna upp din maxpuls. Däremot sjunker ofta vilopulsen och ditt syreupptag ökar vid konditionsträning.

VO2Max säger inte exakt hur du kommer prestera inom tex löpning men den ger ett fingervärde.

Jag springer ganska mycket och får ibland frågan vad som anses vara bra kondis om man snackar löpning. Det är ju en omöjlig fråga men jag brukar dra till med 45 min för en snubbe på 10 km och 50 min för en tjej. Det brukar vara ungefär där tex fotbollsspelare utan särskild löpträning hamnar.

Finns massor av kalkylatorer kring sånt här online.

Tack för 2 informativa inlägg!!!

Har du lust att länka till någon av dessa kalkylatorer som du anser vara bra?
Citera
2024-04-04, 19:45
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Tack för 2 informativa inlägg!!!

Har du lust att länka till någon av dessa kalkylatorer som du anser vara bra?

Som är baserad på vilopuls?
Citera
2024-04-04, 21:37
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvenator
Som är baserad på vilopuls?

Ja tack , om det finns någon bra vill säga
Citera
2024-04-04, 21:49
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Ja tack , om det finns någon bra vill säga
Bara googla på vo2max och calculator så får du upp nån. Men dom säger ju ingenting ut a mer data. Du behöver maxpulstest eller springa testlopp.

Du kan tex göra ett coopertest. Spring allt vad du kan i 12 min och posta resultatet här
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback